Prije nekoliko dana njemački mediji su se raspisali o "bager-mafiji“ čiji trag vodi do Hrvatske. Tako poznati njemački list Der Spiegel piše da dobro organizirane kriminalne skupine po Njemačkoj kradu skupocjene i velike građevinske strojeve, a policija tome nikako ne uspijeva stati na kraj.
Strojevi, piše Der Spiegel, završavaju u Hrvatskoj. Međutim, u tekstu se navodi da njemačke pravosudne vlasti imaju dobru suradnju s hrvatskom policijom, stoga smo provjerili u našem MUP-u o čemu se radi.
- Na području dvije policijske uprave 2017., 2019. i 2020. godine provedena su kriminalistička istraživanja tijekom kojih je pronađeno i oduzeto pet radnih strojeva za koje je utvrđena sumnja da su ukradeni na području SR Njemačke. Nadalje, hrvatska policija preko međunarodne policijske suradnje, a sukladno međunarodnim ugovorima te članstvu u međunarodnim organizacijama ostvaruje suradnju i s njemačkom policijom - kazali su nam iz Kabinetu ministra.
Zašto se kradu baš bageri? Prvenstveno zbog velike cijene, jer primjerice bager gusjeničar Caterpillar 349EL iz 2015. koji ima oko 10.000 sati rada zapada oko 160 tisuća eura, dakle milijun i 200 tisuća kuna. Novi bageri koštaju oko 200 tisuća eura ili oko 1,5 milijuna kuna, s dodatnom opremom i više. I ako netko uspije ukrasti nekoliko takvih novih strojeva, te ih prodati u Hrvatskoj ili susjednim zemljama, postat će milijunaš. Der Spiegel prenosi i izjavu jednog svjedoka koji kaže da je vidio bager utovaren na novi crveni Mercedesov kamion s hrvatskim registarskim oznakama.
Kakav je modus operandi?
- Kada je 'gospodin Demir' u filijali tvrtke 'Zeppelin' u Koblenzu naručio bager, zvučao je kao klasična mušterija. Rekao je da mu je on potreban za gradilište u Westerwaldu. 'Zeppelin’ je vodeća firma za iznajmljivanje građevinskih strojeva, a s obzirom na to da je čovjek već imao otvoren račun kao klijent kompanije, bager je isporučen brzo i bez dodatnih pitanja", donosi njemački list priču pod naslovom "Bager-mafija", a prenose je i drugi njemački mediji, poput Deutsche Wellea.
Njemački magazin piše da je jedna službenica firme tek tri dana kasnije je primijetila da bi se moglo raditi o kriminalcu. Naime, vidjela je mail jednog kolege iz Bautzena koji upozorava na oprez jer je "gospodin Demir" upravo ukrao jedan bager. Službenica je odmah pozvala policiju ali: "kada su se policajci sat kasnije pojavili na gradilištu, već je bilo kasno. Žuti bager od 15 tona, vrijedan 1,5 milijuna kuna je - nestao.
Radi se o profesionalnoj bandi koja "operira u velikom stilu," piše njemački list i nastavlja: "Veliki građevinski strojevi, utovarivači i bageri nestaju, a trag ’bager-mafije’ vodi na Balkan - u Srbiju, Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu."
U tekstu se navodi da se strojevi prvo skladište u iznajmljenim halama, a onda:"počinitelji mijenjaju tipske oznake, broj šasije… Transport preko granice preuzimaju firme iz istočne Europe. Štete su milijunske. Samo u Hamburgu je u posljednje tri godine nestalo 16 Zeppelinovih utovarivača."
"Lopovi uvijek idu na istu foru: predstavljaju se kao obične mušterije, otvore račun i službeno iznajmljuju strojeve. U tu svrhu uzimaju identitet uglednih tvrtki. I 'gospodin Demir' zaista postoji, samo što nije on unajmio strojeve", piše Spiegel, navodeći da se radi o jednom poštenom građevinaru iz Rurske oblasti. Dodaje se i da je "banda bacila oko na njegovu firmu zbog toga što ima odličan rejting...
"Gradilišta su često slabo čuvana, a javnost jedva primjećuje što se tamo događa. Rijetko ima svjedoka koji su vidjeli osumnjičene i koji ih prijave“, piše list uz konstataciju da bi tehnika mogla pomoći: "nadzorne kamere i GPS-odašiljači“.
„Ali to plaši samo sitne lopove. Profesionalci ih deaktiviraju i ometaju tehnologiju." Njemački list tako citira jednog suradnika "Zeppelina" koji kaže da je to isto što i "utrka zeca i ježa".
Oštećeni su izgubili nadu da će im policija pomoći. „’Naravno da prijavljujemo slučajeve’, kažu u Zeppelinu, 'ali službe istražuju samo na lokalnoj razini i svaka počinje od nule.' A pri tom postoji isti obrazac po kojem se radi širom zemlje." Rezultat je, piše Spiegel, obustava istrage.
Zato tvrtke angažiraju privatne detektive: detektivima je, doduše, pošlo za rukom da u Hrvatskoj i Sloveniji uđu u trag nekoliko strojeva. Tamošnja policija nije kao njemačka oklijevala i odmah je zaplijenila strojeve. Među njima je bio i žuti bager iz Koblenza koji sada, kako kažu u 'Zeppelinu’, stoji na jednom parkiralištu uz granicu i čeka da ga vrate u Njemačku, donosi Der Spiegel, prenosi DW.