Ne vole da ih se zove utjerivačima dugova, jer oni to, naglasit će - ne rade, već samo upravljaju potraživanjima koje vjerovnik ima prema dužniku.
- I novac koji dužnik u konačnici namiri vjerovniku kojeg zastupamo ne ide na naš račun, već na račun vjerovnika, a mi svoju uslugu naplaćujemo samo u slučaju ako smo uspješno obavili svoj dio posla, a to znači samo ako je dug namiren.
Dužniku zbog naše usluge u posredovanju naplate dug nije veći niti za kunu, to nikako! Mi se isključivo naplaćujemo od vjerovnika sukladno potpisanom ugovoru o pružanju naših usluga - objašnjava Slobodnoj Dalmaciji Diana Franulić Šarić iz zagrebačke tvrtke EOS Matrix, koja u Hrvatskoj broji 250 zaposlenika, a ima više od sedam tisuća radnika u 25 zemalja diljem svijeta.
- Mi smo zapravo produžena ruka računovodstva. Za razliku od zaposlenih u računovodstvu, koji osim nazivanja dužnika imaju i brojne druge obveze na dnevnoj bazi, pa se zbog njih ne mogu posvetiti samo komunikaciji s dužnikom, dogovor o dugu je naš core biznis, i dok ga ne postignemo - mi ne odustajemo - kaže, i dodaje kako su oni često posljednja nada vjerovnicima i dužnicima za razrješenje njihovih problema.
Važan je deal
- Mi ne provodimo ovrhu, mi ne naplaćujemo kamate, mi smo tu da na civiliziran način pokušamo dogovoriti kako podmiriti dugovanje, a da se ne stvaraju dodatni troškovi. Tako štedimo vrijeme i novac vjerovniku, ali i dužniku jer ga neće stići blokade i ovrhe, piše Slobodna Dalmacija.
- Često imate slučajeve da zbog toga jer je netko zametnuo neki mali račun, nije ga platio, jer, eto, nije vidio ni opomenu o plaćanju duga pošto se preselio na novu adresu - na koncu bude ovršen i plati puno više nego da smo mi kao tvrtka za posredovanje u naplati dugovanja s njim postigli neki deal. Mi smo posljednja stepenica u vjerovničko - dužničkom odnosu prije no što vjerovnik tuži dužnika - objašnjava Franulić Šarić.
A, to znači da se moguće dogovoriti o plaćanju na rate, o privremenoj odgodi naplate ili prolongiranju rokova.
- Imate slučajeva da su ljudi ostali bez posla, i onda u razgovorima s njima dogovaramo naplatu duga za našeg klijenta u trenutku kad dužnik ponovno dođe do nekih prihoda. Interesantno je da mi, za razliku od banaka, dužnicima prvo naplaćujemo glavnicu da bi smanjili kamatu, odnosno ukupni dug.
Često ih i savjetujemo da ne naprave pogrešku u otplati duga na rate, pa kad nam, primjerice, kažu, plaćao bih ratu duga sto kuna mjesečno, savjetujemo ga da to ipak bude nešto više, da ne bi morao plaćati i zatezne kamate jer su zakonom određeni novčani limiti - rekla je Franulić Šarić za Slobodnu Dalmaciju.
Je li istina da zovete građane i za dugove od 100 kuna?
- Ne baš za toliko, jer tu onda nema prostora za naplatu naših usluga. Recimo da je neka donja granica 500 kuna. Što se tiče naplate naših usluga, mi ih ugovorno dogovaramo s vjerovnikom kojem šaljemo našu ponudu, a nju određuju dva kriterija - visina i starost duga. Ako je dug stariji, naša je usluga skuplja jer ga je logično teže naplatiti, a ako je dug manji - provizija EOS Matrixa je veća. Inače, uvijek prvo šaljemo pisanu obavijest dužniku, a onda ga tek telefonski ili preko e-maila kontaktiramo.
Djelatnici EOS Matrixa često mnoge dužnike znaju iznenaditi pozivom iako su oni smatrali da ih nitko ne može pronaći na novoj adresi ili telefonskom broju. Kad ih nađu, silno su uporni u nastojanju da se postigne dogovor o plaćanju i djeluju, kaže Franulić Šarić, kao neka vrsta psihološke pomoći u situaciji kad treba pronaći rješenje za podmirenje duga.
Kako dolaze do podataka o dužnicima u zemlji u kojoj građani nerijetko ne prijavljuju boravište na novoj adresi?
- Mi nastupamo, sukladno Zakonu o obveznim odnosima, u ulozi rizničara podataka, što znači da nam se ustupaju svi oni podaci s kojima je o dužniku raspolagao vjerovnik. Ako su oni nedovoljni da stupimo s njim u kontakt, koristimo sve javne servise - evidencije, imenike, biračke popise... - a kako bi došli do dužnika i pokušali dogovoriti naplatu duga u razumnom roku.
Nailazite li pri tome na neugodnosti?
- To često nije laka komunikacija. Ljudi koje zovemo znaju se i uzrujati, ali naši su djelatnici prošli višemjesečne treninge i u svim situacijama znaju izići na kraj sa svojim sugovornicima. Nikada, ali baš nikada neće prijeći granicu pristojne komunikacije, i naučili su graditi povjerenje sa sugovornikom.
Primjera radi, da se dogovore kad će se ponovno čuti, ali i da bi dobili informaciju može li se cijeli ili barem dio duga namiriti i kada. I sve je to, vjerujte, puno bolje nego kad dužnika stignu troškovi javnog bilježnika, suda, odvjetnika, ovrha, kamate..., pa koliko god nam se netko i nevoljko javio, često znamo ljude u zadnji tren spasiti toga da ne upadnu u velike dugove i probleme.
A što činiti s dužnicima iz inozemstva? U globaliziranom svijetu sve je više hrvatskih tvrtki koje su orijentirane isključivo na strana tržišta.
- I za to imamo lijeka. Kako EOS Matrix posluje u 25 zemalja svijeta, naše kolege u državi u kojoj je nastao dug, rješavaju taj problem. Jednostavno, na taj način dužnik ozbiljnije shvaća namjeru vjerovnika da naplati dug, jer ga kontaktira netko na njegovu materinskom jeziku koji poznaje prilike u poslovnom svijetu te zemlje i kulturu plaćanja, i što je najvažnije - ima direktan uvid u njegovo poslovanje, a mi mu proslijeđujemo potrebnu prateću dokumentaciju - rekla je Diana Franulić Šarić za Slobodnu Dalmaciju.
EOS Matrix jedna je od najvećih tvrtki za posredovanje u naplati dugova u Hrvatskoj, a radi to u slučaju kad su dužnici pravne, ali i fizičke osobe. Najčešće ih angažiraju banke i velike telekomunikacijske kuće. Interesantno je da postoji razdoblje godine kad su uspješniji nego inače.
- To vam je netom poslije sezone kad ljudi nešto zarade od turizma, pa onda odluče poplaćati svoja dugovanja. Također, to se događa i onda kad teleoperateri izbacuju nove pakete usluga na tržište, pa su ljudi voljni podmiriti stare dugove, da bi mogli kod istog teleoperatere doći do nove, obično financijski povoljnije vrste usluge. Ovisimo o tome i kakvo je ukupno stanje u našem gospodarstvu i koliko je ono u određenom trenutku izloženo krizi.
Sve češće usluge EOS Matrixa koriste i gradovi i općine, i to za one račune koje nije lako naplatiti jer ne postoji prijetnja automatskog uskraćivanja usluge, kao što je, recimo, kod plaćanja računa za struju ili vodu.
- Za Grad Šibenik posredujemo u naplati potraživanja za komunalnu naknadu, jer oni za to nemaju dovoljno kadrovskog kapaciteta, i jako nam dobro ide. Angažiraju nas i kartičarske kuće, vlasnici tvrtki za katalošku prodaju..., posla ima puno, ali se s njim dobro nosimo jer u našem centru u Zagrebu sve je automatizirano, i postotak uspješnosti onih vjerovnika koji nas angažiraju u upravljanju svojim potraživanjima - vrlo je visok.