Jelena Mandić, Kristina Utrobičić i Frane Marušić učenici su 4. razreda Opće gimnazije “Jure Kaštelan” u Omišu. Iako još srednjoškolci, već su pokazali poduzetnički duh i iskazali se u kreativnosti. Kad su vidjeli poziv Hrvatskog ureda za inovacije i kreativnost (HUKI) za sudjelovanjem u programu Social Impact Award (SIA), prijavili su svoj projekt O’Bus. Žiri je taj projekt nagradio s 10 tisuća kuna, a predstavnik tima dobio je priliku sudjelovati na konferenciji u Beču, zajedno s pobjednicima iz brojnih drugih zemalja.
U Beč je išao Frane, koji se vratio prepun dojmova. Isto kao i drugi hrvatski predstavnici koji su sudjelovali u ovom programu. S dijelom njih smo razgovarali, zanimala su nas njihova iskustva i projekti koje su osmislili.
- SIA konferencija pružala je nama mladima priliku da se upoznamo sa širom zajednicom društvenih poduzetnika. Imali smo priliku ne samo slušati predavanja o financijama, fundraisingu, već i priliku prezentirati svoje projekte. Osim toga, imali smo i priliku networkati sa dosta ljudi koji imaju iste ciljeve kao i mi. Mislimo da je to ono što čini Social Impact Award posebnim. Osim što nam pružaju potporu za naše projekte, također nas potiču na suradnju i da jedni drugima pomognemo u ostvarenju naših ciljeva – kazao nam je Frane.
Ciljana skupina mladi od 16 do 30 godina
Na početku recimo i to da je Social Impact Award program koji, kako pojašnjava Blanka Hlad, voditeljica projekata u Hrvatskom uredu za inovacije i kreativnost, omogućuje mladima razvijanje i realizaciju vlastitih društveno-poduzetničkih ideja uz mentorsku podršku.
- Ciljana skupina programa su mladi inovatori od 16 do 30 godina starosti, koji su voljni pridonijeti društvenoj promjeni i biti dio razvoja društvenog poduzetništva u svijetu. Program se provodi u više od 15 zemalja Europe, Azije i Afrike te obuhvaća više od 8000 mladih godišnje – kaže Blanka Hlad.
HUKI već tri godine organizira SIA program u Republici Hrvatskoj, a iduće godine kreće s realizacijom četvrtog ciklusa.
Blanka Hlad kazuje i to da SIA program obuhvaća nekoliko različitih dijelova prilagođenih mladima od 16 do 30 godina koji žele naučiti nešto više o poduzetništvu i razviti svoje društveno-poduzetničke ideje.
- Početni dio programa svake se godine sastoji od radionica koje su otvorene svima mladima zainteresiranima za specifične teme kao što su to generacija ideja, poslovno modeliranje, društveni utjecaj, informativna radionica o samom SIA programu i slično. Na drugi dio programa prijavljuju se zainteresirani timovi sa svojim idejama tijekom kojeg 10 odabranih timova uče na dubljoj razini o poduzetničkim vještinama uz pomoć stručnih mentora.
Naposljetku, svi timovi imaju priliku predstaviti svoje ideje na završnoj konferenciji na kojoj stručni žiri odlučuje o tri najbolje ideje koje osvajaju novčanu nagradu. Osim toga, jedan tim odnosi i priznanje najbolje ideje prema glasanju publike. Predstavnicima pobjedničkih timova omogućeno je besplatno sudjelovanje na međunarodnoj SIA Summit konferenciji na kojoj se okupljaju SIA pobjednici i koordinatori iz svih država koje sudjeluju u programu – pojasnila je Blanka Hlad.
Ističe također da je u SIA programu izrazito važno da poduzetničke ideje uključuju i neku društvenu dobrobit za građane u Republici Hrvatskoj ili šire. Stoga su i ovogodišnje pobjedničke ideje, naglašava, uključivale i taj segment.
Dvomjesečni mentorski program
U HUKI-ju navode i da je projekt O’ Bus inovativna ideja za aplikaciju pomoću koje bi se mogli pratiti svi autobusi u javnom prijevozu. Cilj aplikacije je s jedne strane omogućiti putnicima da vide gdje se autobus nalazi te ako dođe do prometnih gužvi, mogu pametnije iskoristiti vrijeme umjesto čekati na stanici. S druge strane, prijevoznik na ovaj način može zadržati veći broj trajnih korisnika povezujući njihovo zadovoljstvo, uštedu vremena i kvalitetu javnog prijevoza.
Kako je troje mladih iz omiške opće gimnazije došlo na ideju za svoj projekt? Čekajući autobus, odgovaraju.
- Kroz projekt smo razvijali plan za aplikaciju koja bi pratila autobuse metodom GPS sustava kako bi članovi zajednice mogli pratiti gdje se nalaze određeni autobusi i tako bolje koristili vrijeme. Do te ideje smo došli dok smo čekali na stanici nešto više od sat vremena – kaže Frane Marušić. Nakon što su ušli među 10 finalista u Hrvatskoj imali su, govore, dvomjesečni mentorski program u kojem im je mentor pomagao razvijati ideju sve do finala na kojem su prezentirali svoj projekt žiriju.
- Tu smo također razrađivali troškovnik, marketing, te cjelokupni biznis plan. Konačna odluka je bila na dan kada smo svi finalisti morali prezentirati svoje ideje te je žiri zatim odredio koji su pobjednici te ujedno i jednog pobjednika publike – kaže Frane.
Dodaje da su zbog te pobjede imali priliku u studenome sudjelovati na konferenciji Social Impact Award u Beču, koja je okupila društvene poduzetnike diljem Europe, središnje Azije i Afrike.
- Na tom summitu smo imali priliku slušati predavanja o fundingu, financijama, leadershipu, itd. te imali prilike za networking s raznim poduzetnicima. Social Impact Award ne završava tu. Nakon konferencije možete ući u alumni zajednicu u kojoj se nalaze svi prijašnji pobjednici nagrade. Tu se možete povezati s pobjednicima i dalje pratiti programe koje provodi SIA – ističe Frane.
Jedna od pobjedničkih ideja u SIA programu u Hrvatskoj je i Sport Museum of Zagreb, iza koje stoji tim vrhunskih sportaša i sportskih entuzijasta. Kako su pojasnili u HUKI-ju, Sport Museum of Zagreb interaktivni je muzej gdje posjetitelji na jednom mjestu mogu doživjeti iskustvo raznih sportova i saznati zanimljivosti o svakom.
Ovim projektom želi se podići svijest o važnosti bavljenja sportom. Također, kroz organizaciju interaktivnih i edukativnih aktivnosti želi se potaknuti na sportske aktivnosti i rekreaciju te prikazati veličinu sportskih postignuća zagrebačkih sportaša.
- Na ideju sam došla na upit jedne obiteljske prijateljice, koja me upitala gdje da odvede djecu da isprobaju neke nove sportove pa odluče što im se sviđa i što bi htjeli trenirati. Moj odgovor na to bio je - nigdje, jer takvo mjesto ne postoji u Zagrebu, a niti u Hrvatskoj. Otuda se stvorila ideja da želimo (brat Petar Fileš, prijatelji Roberta Grobenski i Tin Srbić, skupa sa mnom) napraviti takvo mjesto. Kako bi uklopili i edukativni dio i onaj “zabavni”, odlučili smo da bi interaktivni muzej bio idealan za to – kazala nam je Martina Fileš, poznata sportašica, hrvatska rekorderka u skoku s motkom, koja danas nije više u atletici ali se nada jednoga dana vratiti kao trenerica.
Muzej sportskih ZGoda nalazi se na adresi Palmotićeva 22 u Zagrebu te se prostire na 250m².
- Projekt je tek u prvoj fazi, konstantno unaprjeđujemo sadržaj, radimo na novim projektima, aplikacijama i sl. Nadamo se još širiti, možda čak napraviti i franšizu u nekoliko hrvatskih gradova. Vidimo baš u ovom periodu Svjetskog nogometnog prvenstva, koliko nam je sport bitan za društvo, a pogotovo kada ga povežemo s ostalim društvenim dobrima kao što su kultura, znanost, obrazovanje itd. SIA program nam je, osim financijske potpore, dao vrlo dobre i konkretne savjete kako unaprijediti svoje poslovanje – kazala je Martina.
U Hrvatskom uredu za inovacije i kreativnost kazali su nam da su pobjednici glasanja zajednice Ema Sedlić i Martin Vrbovčan za projekt “Synergy”, koji je osmišljen kao platforma za “peer to peer” davanje školskih instrukcija u okviru koje učenici nude poduke drugim vršnjacima iz školskih predmeta čijim gradivom samostalno dobro barataju. Svrha je povezivanje mladih iz cijele Hrvatske te pomoć onima čije su financijske mogućnosti nešto niže.
Ema Sedlić, učenica Prirodoslovno-matematičke bjelovarske gimnazije, koja je predstavljala tim u Beču, kaže da je saznala za SIA program kroz prijašnje radionice HUKI-ja uz pomoć kojeg su i počeli razvijati svoju ideju.
Smanjenje učeničkih frustracija
- Naš tim se većinom sastoji od učenika srednjih škola koji pronalaze probleme u svojoj zajednici te ih aktivno pokušavaju rješavati. Iz tog razloga smo osnovali neprofitnu organizaciju i počeli s projektom “Synergy”. Znamo koliko je nekada stresno obavljati sve školske obaveze, pogotovo ako niste u složnom razredu. Ideja našeg projekta je web aplikacija za povezivanje mladih sličnih interesa te kreiranje pristupačne zajednice učenika. Vršnjačko podučavanje je jedno od glavnih obilježja “Škole za život”. Preko naše platforme učenici i studenti bi imali mogućnost održavanja “peer to peer” instrukcija te razmjene materijala, za što bi naknadno mogli i biti nagrađeni – kazuje Ema.
Pojašnjava i da su neki od benefita takve platforme smanjenje frustracija učenika, smanjenje troškova namijenjenih za privatne instrukcije, povezivanje mladih u RH i šire, te mogućnost osvajanja vaučera i drugih nagrada koje potiču produktivnost i suradnju zajednice.
- Cijela SIA inkubacija nam je dosta pomogla da steknemo širinu i upustimo se u vode društvenog poduzetništva. SIA Summit je također bio iznimno koristan jer smo upoznali mnoštvo divnih ljudi s kojima bismo u budućnosti mogli surađivati. Preporučila bih svima koje zanima društveno poduzetništvo da se prijave na SIA inkubaciju jer osim što ćete imati odličnu mentorsku podršku, upoznat ćete istomišljenike i sigurno uspostaviti nove vrijedne kontakte – ističe Ema Sedlić.
Pitali smo i Blanku Hlad kakva su dosadašnja iskustva. Koliko je sudjelovanje značilo hrvatskim predstavnicima za daljnji razvoj inovacija?
- SIA program je poprilično inovativan što se tiče dobivanja individualne mentorske podrške tijekom koje mladi mogu direktno na primjeru vlastite poduzetničke ideje dobiti nova znanja i razviti vještine potrebne za konkuriranje u poduzetničkom svijetu, a sve to s naglaskom na društvenu dobrobit. Osim što svi timovi navode mentorsku podršku kao vrlo cijenjen dio programa, dodatnu vrijednost dobivaju kao dio međunarodne zajednice mladih inovatora koji imaju priliku učiti jedni od drugih, surađivati, širiti svoje ideje izvan granica vlastitih država te kreirati nove internacionalne projekte. SIA pobjednici postaju SIA alumnisti koji mogu i u budućim generacijama sudjelovati na SIA programu u novom alumni svojstvu, biti u kontaktu s drugim SIA sudionicima te sudjelovati na međunarodnim SIA summit događanjima – istaknula je Blanka Hlad.
Misija - stvoriti lidere
Inače, HUKI je kao neprofitna organizacija sa svojim radom započeo 2015. godine zahvaljujući skupini volontera, a od tada se, kako kaže naša sugovornica, štošta promijenilo - od broja projekata, pa sve do veličine tima.
- Konstantno stvaramo nove priče, a vlastite aktivnosti u okviru promocije i edukacije o poduzetništvu i inovacijama prilagođavamo interesima mladih. Krenuvši od prvog projekta, međunarodne konferencije za mlade LEAP Summit, do danas smo dosegli više od 20 projekata i cjelogodišnjih programa. Osim lokalnih i nacionalnih projekata, proširili smo svoj rad i na međunarodne projekte kroz koje mladima i stručnjacima koji rade s mladima dajemo priliku učenja u interkulturalnom okruženju. Misija nam je stvoriti lidere koji će se aktivno uključiti u društvo i rješavati postojeće izazove za dobrobit zajednice – ističe Blanka Hlad.
Dodaje da osim LEAP Summit-a uvijek rado spominju i njihove druge projekte, kao što su platforma za mlade ZABUM, Social Impact Award, STEM Akademija, Young Leaders Forum te sudjelovanje u organizaciji TEDx Zagreb eventa.
- Naše aktivnosti obuhvaćaju raznovrsne edukacije, treninge, konferencije, radionice i besplatne online tečajeve (u okviru web platforme LEAP Academy) koje nudimo cijele godine – zaključuje voditeljica projekata u Hrvatskom uredu za inovacije i kreativnost.