StoryEditorOCM
PromoČETVRTI TUNA, SUSHI & WINE FESTIVAL

Najveći živući japanski umjetnik rezbarenja figura u ledu izvest će na gala večeri u Arsenalu svoj čuveni performans

Piše Zadarski.hr
30. siječnja 2018. - 16:02
LED_003.JPG

Najveća senzacija i atrakcija velikog otvorenja ovogodišnjeg „Tuna, Sushi & Wine Festivala“ bez ikakve sumnje bit će performans japanskog umjetnika *Kazuyukija Nihashija* koji će pred očima publike u „Arsenalu“ teškom i moćnom „Makita“ bušilicom u kratko vrijeme u stopostotnom prozirnom, lomljivom i osjetljivom ledu izrezbariti cvjetnu figuru.

To ne radi nitko u svijetu, takvo što Zadar još nikad nije vidio, kao što ni 60-godišnji gospodin Nihashi, inače najveći živući umjetnik rezbarenja figura u ledu u Japanu, nikad nije bio u Hrvatskoj. Sve će se u petak 2. veljače u „Arsenalu“ dogoditi prvi put.

„Nisam se u početku dao lako nagovoriti na dolazak, ali sada sam zaista uzbuđen i jedva čekam nastupiti na festivalu u Zadru. Nema ljepšeg od prvog nastupa u nekom mjestu i pred publikom koja me još nije upoznala, pa s nestrpljenjem iščekujem izlazak na pozornicu i reakciju domaće publike“, kaže nam gospodin Nihashi.

Kako je riječ o čovjeku koji je već 30 godina prvo ime „Sapporo Snow Festivala“, najvećeg japanskog festivala ledenih i snježnih skulptura koji se održava tijekom veljače, do njega nije bilo lako doći ili ga privoliti na dalek put. Prilika se pružila u travnju prošle godine kada su predstavnici „Makita“ bušilica iz zemalja bivše Jugoslavije i Albanije boravili poslovno i turistički u Japanu gdje im je vodička bila *Jelena Yamasaki*, dobri duh „Tuna, Sushi & Wine Festivala“ u Zadru i osoba zadužena za japanski dio priče zadarskog festivala. Tada je vidjela gospodina Nihashija na djelu i odlučila pozvati ga u Zadar. „Moment kada se na kraju led ispegla s maksimalno zagrijanom peglom kako bi napravljeni cvijet zasjao što jače, bio je toliko impresivan da sam ga odmah odlučila pozvati u Zadar.

Jednako je uzbudljiv i kontrast rada grube Makita bušilice s lomljivim ledom te prekrasni cvijet kao rezultat toga rada. Cvijet je poput lijepe ikebane“, priča nam gospođa Yamasaki o svom prvom susretu s japanskim umjetnikom nakon kojega je uspostavljena suradnja. Impresioniran cijelom pričom oko festivala tune u Zadru, umjetnik Nihashi dat će svoj posebni doprinos ne samo izradom cvijeta u ledu, već i dodatnim motivima.

Napravit će slova od leda, ili bolje je reći – napisat će bušilicom u ledu Zadar , a također će prvi put u svojoj karijeri pokušati j izraditi lik tune, kao jednog od simbola TSWF-a. Sljedećeg jutra na otvaranju gastro kućica kod palače Cedulin gospodin Nihashi izradit će ponovno cvijeće u ledu te Kabuto, poznati samurajski šljem, a ovisno o temperaturi zraka pokušat će napraviti i cijelu figuru samurajskog ratnika. Nihashi san rođen je u gradu Hamamatsu u prefekturi Shizuoka u kojoj se nalazi i poznata vulkanska planina Fuji, od 2013. godine upisana na UNESCO popis svjetske baštine u Aziji kao „Fujisan, sveto mjesto i izvor umjetničkog nadahnuća“.

Na primjeru Nihashija, u potpunosti je opravdala tu sintagmu iako je životni put japanskog umjetnika u početku išao drugim smjerom. Njegova je obitelj vrlo cijenjena kao kuharska obitelj, pa je kao najstariji sin od oca trebao preuzeti vodstvo restorana. „To je nešto što se po japanskoj tradiciji od vas jednostavno očekuje. Iako sam kao kuhar bio uspješan, ipak sam najviše uživao u izradi sitnih i profinjenih cvjetova od povrća koristeći razne noževe.

Nakon što sam vidio kako u internacionalnoj kuhinji koriste i led za ukrašavanje jela, pokušao sam u ledu izraditi te krhke latice cvjetova raznih boja. Do tada, a koliko znam – ni sada, to ne radi nitko drugi u svijetu“, priča nam japanski umjetnik o korijenima fascinacije rezbarenjem ili bušenjem leda te pravljenju skulptura. Već su mu prvi radovi u ledu otvorili vrata za novi posao: njegovo cvijeće u ledu brzo je i svugdje postalo traženo, bilo za potrebe raznih događaja, vjenčanja ili partija.

Ono što je drugi ili krajnji dio te priče, može se opisati kao rad na djelima koja bez posebnih uvjeta u hladnim komorama ne mogu dugo preživjeti. Nihashi je umjetnik čija je umjetnost sadržana u činu stvaranja i neposrednog doživljaja gledatelja. Evo što kaže: „To je isto kao i kuhanje. Godinama sam bio top kuhar u restoranu svojih predaka i hrana koju smo spremali za naše goste nastajala je pred njima i vrlo brzo nestajala. Kada se ta hrana konzumira, više se ne može vidjeti njezina posebnost, ljepota ili osjetiti jedinstvenost.

To može prenijeti samo osoba koja je hranu doživjela u tom kratkom vremenu. Isto je s ledom: prebrzo se topi, prebrzo pobijeli i preosjetljiv je na promjene temperature, ali njegova je ljepota sadržana u tom kratkom momentu koji se ne ponavlja i u kojemu prisutni uživaju bez mogućnosti za ponavljanjem“. Kada su u pitanju motivi koje izrađuje u ledu, pored velikih skulptura automobila i junaka animiranih serija, priča se u osnovi ipak vraća na početak i trajnu fascinaciju cvijećem.

„Da, definitivno cvijeće. Postoji kontrast kada koristim bušilicu namijenjenu bušenju tvrdih zidova, jer s tom grubom spravom bušim kroz vrlo tanki, delikatni i posebni led koji je ujedno i najviše kategorije izvrsnosti. Izrađujem nježne, tanke i lomljive latice cvijeća u boji sezone. To je zapravo nespojiva kombinacija, ali kao i u životu – sve je moguće ako se dovoljno vjeruje i puno potrudi“, tvrdi Nihashi kojemu za izradu skulptura ne treba puno vremena. To je stvar koliko vještine, toliko i zadanosti zbog brzog topljenja leda.

Nihashi zaključuje: „To je nešto van kontrole umjetnika, a opet je i izazov s najvećom mogućom motivacijom. Kako se led prebrzo topi, obično mi za izradu cvijeta u ledu treba svega pet do deset minuta ukoliko postoji odgovarajuća temperatura kod performansa, skladištenja te kasnije i kod izlaganja. No, kod skulptura ljudskog oblika treba čak do dva do tri dana“.

*Led je kao čokolada*
Pitanje vremena od suštinske je važnosti za *Kazuyuki* *Nihashija*, a uvjeti u kojima se odvija performans vrlo su složeni i zahtijevaju preciznu proceduru i organizaciju. Primjerice, led se vadi iz sporog dubokog zamrzavanja (mrzne se na temperaturi od minus 5 puna četiri dana) kako bi se dobila jedna santa leda od metar puta pedeset centimetara. Za standardni *show* od pet ili deset minuta, umjetniku obično trebaju tri ili četiri takve sante leda koje se brzo bruse i graviraju te potom vraćaju u hladnjače kako bi ostale savršeno prozirne. „Led je kao čokolada. Otopi li se, možete ga opet vratiti u kruto stanje, ali nikad to više nije onaj prvobitni oblik. Kvaliteta skulpture pada za čak 50 posto. Svaka je minuta važna, jednako koliko i oprema ili mjesto na kojemu se sve priprema. Sve mora biti savršeno“, kaže japanski umjetnik.
23. studeni 2024 09:33