Lučka uprava Zadar upravo je okončala veliki investicijski ciklus ulaganja u obnovu, modernizaciju i dogradnju lučke infrastrukture i suprastrukture unutar ribarskih luka kojima upravlja.
Svi projekti modernizacije i proširenja ribarskih luka kojima upravlja ova lučka uprava, sufinancirani su sredstvima Europske unije iz Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo.
Ribarska luka Vela Lamjana – Faza 1 (realizacija ožujak 2019. – studeni 2020. godina)
Ulaganja su započela 2019. godine, kada su krenuli radovi na modernizaciji i proširenju ribarske luke Vela Lamjana, u Kalima (Faza 1).
U okviru ovih radova, dograđen je i saniran postojeći operativni gat, čime se operativni vez produžio za 28 metara na sjevernoj i 26 metara na južnoj strani.
U produžetku postojeće obale za prihvat ribarskih brodova, izgrađena je nova obalna trasa dužine 162 metra.
U zapadnom dijelu luke izgrađeni su dodatni operativni vezovi ukupne dužine 141 metar, a u istočnom dijelu izgrađena je nova obala za prihvat ribarskih brodova dužine 111 metara.
U samom dnu uvale, napravljena je površina namijenjena odlaganju ribarske opreme zajedno s internom prometnicom kojom je omogućen pristup vozilima.
Ukupna vrijednost modernizacije i proširenja ribarske luke Vela Lamjana, Faza 1 iznosila je 35,2 milijuna kuna odnosno 4,6 milijuna eura.
Ribarska luka Gaženica (realizacija rujan 2020. – travanj 2022. godina)
Usporedno s okončanjem radova u ribarskoj luci Vela Lamjana, u rujnu 2020. započeli su radovi na rekonstrukciji i dogradnji postojeće ribarske luke u Gaženici, a koji su se sastojali od 3 faze:
1. faza – obala i travel lift
Izgrađen je servisni plato za podizanje i spuštanje plovila u more koji se sastoji od dva gata, oba dužine 28 metara.
2. faza – manipulativni i servisni prostor, interne prometnice, zelene površine
Radi sigurnog i nesmetanog obavljanja svih predviđenih aktivnosti u ribarskoj luci, posebna je pažnja posvećena prometnim i manipulativnim površinama, te je stoga izgrađena dvotračna prometnica, 2 manja parkirališta sa 53 parkirna mjesta za osobna vozila, parkiralište za teretna vozila i manipulativni prostor za ukrcaj i iskrcaj te površinu za pranje i krpanje mreža.
3. faza – skladište i pomoćni prostori.
Centralni dio ovog projekta je skladište s pripadajućim pomoćnim objektima. Skladište se sastoji od šest jednakih odjeljaka čija namjena je skladištenje mreža, ribarskih alata, ribarske opreme i slično. Površina skladišta iznosi 905 m2. Manji pomoćni objekt sa nekoliko prostorija izgrađen je uz sjeverni dio skladišta, a prostorije su namijenjene za odmor i boravak ribara, garderobu, sanitarije i smještaj pribora za čišćenje i održavanje.
Ukupna vrijednost modernizacije i proširenja ribarske luke Gaženica iznosila je 29,4 milijuna kuna odnosno 3,9 milijuna eura.
Ribarska luka Vela Lamjana – Faza 2 (realizacija prosinac 2022. – lipanj 2024. godina)
Ulaganja u ribarske luke nastavljena su daljnjom modernizacijom ribarske luke Vela Lamjana.
Naime, nakon izgradnje obalne infrastrukture (Faza 1) tijekom 2019-2020., radovi u okviru Faze 2, koji su započeli krajem 2022. godine, uključivali su izgradnju poslovne zgrade sa prostorijom za ledomat, radnog natkrivenog prostora – hala otvorenog tipa, interne prometnice te dodatnog operativnog prostora za prekrcaj i skladištenje ribe te odlaganje ribarske opreme.
Poslovna zgrada sastoji se od prizemlja i 1. kata, tlocrtne površine 300 m2, dok je u neposrednoj blizini izgrađena hala otvorenog tipa, tlocrtne izgrađenosti 1.604 m2 i visine 9,4 m. Namjena hale je natkriveni radni prostor za obavljanje ribarskih poslova na kopnu. Radovi su okončani sadnjom zelenila različitih vrsta kojim su ovi uistinu impresivni objekti dobili i lijepu hortikulturnu kulisu.
Ukupna vrijednost modernizacije i proširenja ribarske luke Vela Lamjana, Faza 2 iznosila je 42,1 milijuna kuna odnosno 5,6 milijuna eura.
Svi gore navedeni radovi na izgradnji i modernizaciji ribarskih luka Vela Lamjana i Gaženica u proteklih 5 godina ukupne vrijednosti od 106,7 milijuna kuna odnosno 14,1 milijuna eura imali su za cilj, ne samo izgradnju osnovne lučke infrastrukture za potrebe ribarskih brodova, već i sve ostale prateće objekte i manipulativne površine koji omogućavaju brz i učinkovit postupak prekrcaja ribe i distribucije iste prema odredištima ili krajnjim kupcima. Skraćivanje vremena potrebnog da riba iz ulova dođe do svojih krajnjih odredišta zadržava kvalitetu same ribe te u konačnosti omogućava postizanje više konačne cijene.
Pored poboljšanja odnosno ubrzavanja distributivnih procesa reduciranjem kritičnih točaka kod iskrcaja, važnost ovih projekta ogleda se i u činjenici da je realizirana izgradnja zasebnih prostora i površina namijenjenih za razne aktivnosti ribara na kopnu poput popravka mreža, skladištenja ribarske opreme i slično.
Nakon izgradnje nove putničke luke Gaženica, te nedavne rekonstrukcije Zadarske rive, Lučka uprava Zadar u cijelosti je rekonstruirala i modernizirala obje ribarske luke kojima upravlja, svjesna važnosti koju ribarstvo kao gospodarska djelatnost ima u našoj županiji. Pomno realiziranim investicijama u ribarske luke stvorene su kvalitetne podloge ne samo za zadržavanje postojećih udjela ribara iz naše županije u ukupnom ribarstvu već i daljnjeg povećanja istih, dok će podizanje razine kvalitete opskrbnog lanca omogućiti postizanje viših cijena ribarskih proizvoda.