Na području četiriju dalmatinskih županija od Zadra do Dubrovnika, prosječna popunjenost hotela je tek 36 posto na razini godine, odnosno 130 dana godišnje, što je niže od svih granica profitabilnog poslovanja u hotelijerstvu.
U poslovnom svijetu međunarodnog hotelijerstva, razina profitabilnosti rada je minimalno 40-postotna popunjenost hotelskih soba godišnje, a 218 hotela u Dalmaciji od studenog do travnja popunjeni su tek nevjerojatnih šest posto, pa je jasno da se dalmatinski hoteli općenito nalaze u velikom problemu, čije je rješenje u smanjenju sezonalnosti i produljenju sezone – kazao je dr. Goran Ćorluka na okruglom stolu koji je organizirala Udruga hotelijera pri HGK – Županijskoj komori splitsko-dalmatinskoj.
Na skupu koji je okupio predstavnike turističkoga gospodarstva srednje Dalmacije, ali i čelnike turizma grada Splita i županije, otvorena je tema na koji način se turistička sezona može produljiti i otvoriti put prema cjelogodišnjem poslovanju.
– Splitsko-dalmatinska županija ima najveći razvojni potencijal u turizmu na obali, što dokazuje i činjenica da se najveći broj turističkih investicija trenutačno ostvaruje upravo na tom području. U tijeku je gradnja više od 20 hotela u županiji, kojima će trebati 1,5 tisuća zaposlenih.
Upravo je područje šireg okruženja grada Splita, od Trogira do Omiša, proteklih godina imalo najveći rast turističkog prometa i kapaciteta u zemlji. Tako je to područje prije deset godina imalo manje od milijun turističkih noćenja godišnje, da bi lanjsku godinu završilo s čak šest milijuna noćenja, a nije ni blizu prave iskorištenosti svojih potencijala – kazao je tom prigodom Mario Šerić, međunarodni konzultant za turističke investicije, istaknuvši kako je u Splitsko-dalmatinskoj županiji, baš kao i u cijeloj Hrvatskoj, nezdrava smještajna struktura kapaciteta koju čak 65 posto čini obiteljski smještaj, dok je u hotelima samo 11 posto kapaciteta.
Da takvim omjerom smještajnih kapaciteta trpi duljina sezone, istaknula je i Alijana Vukšić, direktorica TZ-a Splita, koja je kazala kako je broj kreveta u obiteljskom smještaju u Splitu u zadnje tri godine narastao za 70 posto, ali gradu za cjelogodišnje poslovanje u turizmu i dalje najviše nedostaju veliki hoteli i kongresni centar.
Joze Tomaš, predsjednik Grupacije hotelijera pri HGK, naglasio je kako je za produljenje sezone najvažnije osigurati svake godine barem po nekoliko dana raniji početak avionskih letova u predsezoni i njihovo produljenje u posezoni.
U kojem smjeru treba ići turizam županije, čega nedostaje, a čega ima dovoljno ili više nego što tržište traži, trebala bi pokazati Studija nosivih kapaciteta županije, čiju izradu je prva u Hrvatskoj od Instituta za turizam naručila Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije – kazao je Joško Stella, direktor županijskoga TZ-a. Konačno će se na znanstvenim osnovama utvrditi granice turističkog rasta koji neće ugroziti prirodnu ravnotežu i kvalitetu života domaćeg stanovništva, istaknuo je Stella.
Da turizam već sada bitno utječe na lokalno stanovništvo, koje nije zadovoljno njegovim nekontroliranim rastom, pokazalo je istraživanje koje su u sklopu izrade Strategije marketinškog plana turizma Splita proveli profesori splitskog Ekonomskog fakulteta.
Prema prvim anketama, jasno je kako građani Splita već sada misle da je turizam uzeo previše nekontroliranog zamaha u Splitu, prešao gabarite održivog i oduzeo grad građanima.
A u sljedeće četiri godine procjenjuje se da bi današnji broj turista mogao u Splitu i okolici biti udvostručen, kazala je prof. dr Smiljana Pivčević sa splitskog Ekonomskog fakulteta, pa su se sudionici okruglog stola složili oko potrebe njegova kontroliranog rasta i usmjeravanja njegova daljnjeg razvoja.