Umjesto da u rujnu odrađuju odličnu posezonu i u „džepu“ imaju već potpisane ugovore za zakup sa tour-operatorima u 2021. godini, domaći hotelijeri su ni na nebu ni na zemlji.
Od rujanskog turističkog prometa ni traga, a uobičajeni sporazumi o poslovanju u idućoj godini s najvećim svjetskim organizatorima putovanja, koji se uglavnom potpisuju najkasnije u kolovozu za iduću godinu, ove godine su tek puko slovo na papiru. Naime, veliki tour-operatori u strahu od razvoja pandemija ne žele preuzeti fiksne obveze prema zakupu za iduću godinu, a s dugogodišnjim partnerima tek su potpisali načelne ugovore po modelu „vidimo se na proljeće“.
Naime, svaki ugovor o zakupu za iduću godinu znači i financijske obveze od kojih svi bježe kao vrag od tamjana, poučeni lošim iskustvom s ovogodišnjom corona-sezonom u kojoj su svi gubili na ranije ugovorenim poslovima, pa u takvim okolnostima praviti poslovni plan za 2021. postaje gotovo neizvedivo.
Nesigurnost i strah
Ni obiteljskim iznajmljivačima nije ništa lakše planirati svoje poslovanje i financijske obveze prvenstveno prema bankama, kada im nitko ništa ovog trenutka ne može garantirati za iduću godinu. Ne zna se čega će i u kojoj mjeri biti oslobođeni od plaćanja,a što će im ostati kao obveza bez obzira na promet koji su napravili.
Istina, tijekom svibnja i lipnja brojne su rezervacije dolazaka gostiju prebacivane s ove godine na iduću, ali nitko nikome ne može garantirati da će u 2021. najavljeni gosti i stići. Za sada su zbog toga kalendari obiteljskih iznajmljivača apartmana, kuća i vila za odmor tu i tamo popunjeni za iduću godinu, ali tek u kasno proljeće i na pragu ljeta 2021. godine vidjet će se stvarno stanje. Ista je situacija i s kampovima i u nautičkom čarteru čiji je veliki dio prometa s proljeća bio pomaknut na rujan i listopad, ali proteklih tjedana većina i tih rezervacija je otkazana.
Ništa manje važne za turistički promet 2021. godine nisu ni avio-linije čije glavne konture broja letova i pravaca su se uvijek planirale u ovo vrijeme, a potvrđivale krajm godine kako bi tour-operatori na njima pravovremeno mogli zakupiti odgovarajući broj sjedala za svoje goste.
Većina aviokompanija u Europi trenutno muku muči s likvidnošću i dvoznamenkastim padom prometa, imaju viška i aviona i osoblja, pa će u mjesecima koji slijede prje svega pokušavati spasiti vlastitu egzistenciju i plaće, a tek ako se situacija sa Covidom 19 stabilizira nabolje, razmišljati kuda će i kada letjeti na turističkim linijama iduće sezone. A svaki od tih problema izravno se odražava na poslovanje i goli opstanak turističkih agencija koje su ove godine bili najveći gubitnici u turističkom poslu jer gotovo ništa od planiranog i investiranog nisu uspjeli ostvariti zbog neizvjesnosti, nesigurnosti i straha od putovanja koji je bio podjednako prisutan svuda na tržištima.
Kako u takvim okolnostima planirati turističku poslovnu 2021. godinu, pitanje je koje muči tisuće tvrtki, od onih najvećih do mikro-poduzetnika u turizmu koji jednostavno ne znaju odakle krenuti u oblikovanje obujma posla za 2021.
- Ovo je nešto potpuno novo za sve profesionalce u turizmu i u ovakvim okolnostima uopće nije bitno koliko je dobra služba prodaje i marketinga u pojedinom hotelu, mjestu, regiji... O njima gotovo ništa ne ovisi jer se stvari preko noći mijenjaju. Svi smo ove godine naučili lekciju da su nam tradicionalna europska tržišta najpouzdanija i da treba sve učiniti da se njih ponovno pridobije za iduću godinu.
Auto-gosti su nam od ključne važnosti, a pri tome tržište Njemačke ima prvo mjesto po važnosti jer se i ove godine pokazalo koliko nam ti gosti vjeruju. Svaka čast Japancima i Amerikancima, ali kad zagusti, uvijek nas u turizmu spašavaju Nijemci, Česi, Poljaci... Zato bih ja sve karte za 2021. godinu stavio na ta auto-tržišta - kaže nam iskusni direktor hotela na Makarskoj rivijeri.
Neki turistički radnici su veći optimisti za 2021. godinu jer su s partnerima načelno dogovorili nastavak suradnje, ali bez obveza i bilo kakve garancije da će se to i realizirati.
- Mi smo potpisali ugovore s touroperatorima za 2021. godinu s ovogodišnjim cijenama i temeljem toga planiramo imati oko 80 posto normalnog bookinga iduće godine. Naravno da sve ovisi o epidemiološkoj situaciji, ali moramo planirati poslovanje, ne možemo čekati razvoj situacije. Vrijeme ide i na državnoj razini je nužno skupiti sve znalce iz turizma i hitno posložiti prioritete u poslovanju i marketingu za 2021. godinu. Budemo li mi kao „slobodni strijelci“ gađali svatko svoje goste, nećemo ništa napraviti. Situacija je preozbiljna i velike turističke zemlje već su napravile planove oporavka i strategije privlačenja gostiju u idućoj godini. Hrvatska ima svoje prednosti koje smo vidjeli u ovoj godini i moramo ih kvalitetno artikulirati. Ne znam što se još čeka, već kasnimo – komentar je otočkog direktora hotelske kuće.
Sve manje vremena
Mediteranska konkurencija već je poduzela mjere pomoći turističkom sektoru. Do sada je već 11 država članica EU kojima je turizam važan dio gospodarstva, uključujući Tursku i Grčku, donijelo odluku o privremenom smanjenju PDV-a na turističke usluge.
- Mi smo do sada imali najveću stopu PDV-a, a uz ove uvjete, iako smo najsigurnija turistička destinacija i dalje smo znatno manje konkurentni. To će biti posebno ključno u procesu oporavka jer će turistički sektor konkurenata na raspolaganju imati više sredstava za ulaganje u podizanje kvalitete.
Za pripremu iduće turističke godine ključne su tri stvari: nastavak mjera potpora očuvanja radnih mjesta do početka iduće sezone, odnosno do kraja 2021., potom osiguranje sredstava za likvidnost i pripremu turističke sezone 2021., u dogovoru s HNB-om, HBOR-om i poslovnim bankama, kako bi se olakšalo odobrenje takozvanih korona kredita te moratorija i reprograma tamo gdje je to nužno te, kao treće, učinkovito korištenje sredstava iz fondova EU-a. Zato je teško reći što će biti 2021., ali iz današnje perspektive sigurno je da će trebati nekoliko godina za povratak na brojke iz prethodnih godina - kaže Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma.
I u sustavu turističkih zajednica od kojih se očekuje promocija destinacija na razini regija još uvijek je sve puno upitnika kada se govori o planovima rada za 2021. godinu jer se ne zna ni s koliko sredstava će se raspolagati, a jasno je da će se svaka kuna morati uložiti učinkovito i planski. To znači da je vremena za planove, dogovor i realizaciju, sve manje.