Kad kupiš vino u tetrapaku koje košta dvadesetak kuna, ne očekuješ nikakve posebne arome ni bogatstvo okusa, ali ni da ti podvaljuju lažnu etiketu – kaže nam Stjepan Š. (točni podaci poznati redakciji) koji se prije neki dan iz "Ribole" vratio upravo s tetrapakom od litre u kojem je bio makedonski "vranac".
Prije nego što je sam otpio gutljaj vina, žena mu je servirala jezikovu juhu...
– Šta si ovo kupio?! Nema veze s onim vinom koje inače pijemo – spočitnula mu je.
Suprug se branio, ali nakon što je i sam degustirao "vranac", vidio je da se okus zbilja razlikuje od onoga na koji je navikao...
– Na vrhu tetrapaka obično piše rok trajanja, no na ovom je bio toliko zamagljen da ga se uopće nije moglo iščitati. Krenuo sam proučavati etiketu, odnosno naljepnicu na kojoj je, uz druge informacije, stajalo "berba 2015". Iznenađenje je uslijedilo nakon što sam naljepnicu odlijepio – ispod nje je, naime, bila druga etiketa, koja se činila kao originalna i na kojoj je stajalo "berba 2013.". E sad, vino je obično bolje što dulje "odleži", ali baš u tetrapaku... U svakom slučaju, otišao sam reklamirati proizvod u "Ribolu", gdje sam ga i kupio, jer sam smatrao da trebaju znati što drže na policama – kaže Stjepan Š.
Iz "Ribole" su nam potvrdili kako ih je dotični "uputio na problem s artiklom Vinea Vranac 1l" kupljen u jednoj od njihovih trgovina po cijeni od 24,58 kuna.
– Objasnili smo mu da mi kao trgovac nemamo utjecaj na pakiranje i deklariranje proizvoda, no da dobavljača možemo odmah upozoriti te do njegova očitovanja artikl ukloniti s police.
Zahvalili smo mu na informaciji i zamolili ga da nam pošalje fotografiju i bar-kod artikla kako bismo prigovor uputili dobavljaču i proizvođaču te ih zatražili očitovanje i upute za daljnje rukovanje s proizvodom. U sve naše trgovine pustili smo nalog da se provjeri spomenuti artikl na polici te da djelatnici, ako uoče ikakav nedostatak ili propust kod prikaza deklaracije, isti odmah uklone – objašnjavaju iz "Ribole", te dodaju kako je dobavljač spomenutog vina "Jamnica" d.d.
U toj tvrtki nisu htjeli komentirati problem dvostruke etikete na proizvodu, poručivši nam kako su oni tek distributer, te da je za sam proizvod i njegovu ambalažu zadužen proizvođač, odnosno tvrtka koja uvozi i puni vino – "Vupik" iz Vukovara, koji, također, posluje u sastavu koncerna "Agrokor".
Na pitanje koja je etiketa prava, a koja kriva, te smatraju li da se ovdje radi o zavaravajućoj poslovnoj praksi, iz "Vupika" su nam odgovorili:
– Ne radi se ni o kakvom varanju potrošača, budući da je na stickeru koji je potrošač odlijepio točan podatak o vinu koji se nalazi u bricku, što ujedno potvrđuje i porezna markica koja je na njemu te proizvođački lot broj.
S obzirom da je kod proizvođača ambalaže došlo do greške u tisku te nije postojalamogućnost za povratkom brickova, jedino rješenje bilo je da se prelijepe stickeri preko krivo otisnutog teksta. Još jednom ponavljam da je godina na stickeru u skladu s rješenjem Zavoda za vinarstvo, kao i s poreznom markicom te lot brojem. Točnost ovih podataka moguće je provjeriti upravo kroz poreznu markicu koja je povezana s rješenjem o puštanju vina u promet od strane Zavoda...
Smiju li se naljepnice na proizvodima lijepiti tako da jedna bude preko druge i dovode li se time potrošači u zabludu budući da je zbilja riječ o neuobičajenoj praksi, pitali smo nadležne u Ministarstvu poljoprivrede.
– Kako bi se utvrdilo pravo stanje stvari, bilo bi potrebno provesti inspekcijski nadzor. Naime, uvoznik u suradnji s proizvođačem iz opravdanih razloga može predeklarirati proizvod, ali on mora biti u skladu s podacima iz popratne poslovne dokumentacije. Isticanje podataka na ambalaži mora biti usporedivo s dokumentacijom koja prati vino prilikom stavljanja na tržište – kažu u Ministarstvu poljoprivrede i dodaju kako su zatražili očitovanje Zavoda za vinarstvo o ovom konkretnom slučaju, te će o njemu obavijestiti i javnost.