Prvih 30 sretnika od njih ukupno 400.000, koji su platili 1.000 dolara depozita prilikom narudžbe, ovog će petka popodne po kalifornijskom vremenu dobiti svog novog Teslu. Radi se o Tesli 3, najnovijem modelu električnog automobila rastuće američke tvrtke Tesla, koji je ujedno i prvi električni automobil za masovnu proizvodnju i ulazak u mainstream tržište.
Nakon luksuznih Teslinih modela S i X, model 3 će biti najjeftiniji model koji je proizveden kako bi na tržištu konkurirao mnogim manjim modelima automobila koji imaju uobičajene motore s unutarnjim izgaranjem, a koji su spram električnih automobila štetni za okoliš.
Među 400.000 narudžbi za Teslu 3, prema popisu koji zadnjih dana kola internetom, nalazi se i 16 iz Hrvatske. Jedan od šesnaestorice je i poduzetnik Saša Cvetojević.
- Vidio sam taj popis narudžbi po europskim državama, no čini mi se da je on plod nečije mašte. Nemoguće je da na popisu nema narudžbi iz Slovenije, gdje postoji podjednak interes kao i u Hrvatskoj – rekao nam je Cvetojević i dodao da mu se čini da je broj narudžbi iz Hrvatske i veći od 16. Inače, Cvetojević već u vlasništvu ima oba Teslina postojeća modela električnih automobila. Trenutno vozi Model X, čija se cijena kreće od 132.000 do 142.000 dolara, a među prvima u regiji nabavio je i prethodni Model S, čija cijena varira u rangu od 70.800 do 137.800 dolara.
- Oba sam auta dosad kupio preko interneta i preuzeo ih u Nizozemskoj, u Teslinoj tvornici u Tilburgu gdje se spajaju auti za područje Europe. Nadam se da će tako biti i s Modelom 3. Uplatio sam depozit i jedina je razlika što je on ovaj put refundabilan – objašnjava Cvetojević. Kaže da Hrvati koji su naručili novi model ove godine ne očekuju isporuku.
- Postoje informacije da će prvi model biti prvo isporučen zaposlenicima, pa u Kaliforniji, Zapadnoj Obali, uglavnom prvo po Americi pa tek onda dalje. Što je i logično jer ako bude nekih problema bit će u blizini tvornice. Za europske modele su potrebne prilagodbe, stoga pretpostavljam da će europskim kupcima Model 3 stići tek sljedeće godine, a navodno i bivši vlasnici Tesle imaju prednost – zaključuje.
Osnovna cijena Modela 3 za kupce u SAD-u imati osnovnu cijenu od 35.000 dolara, no s raznom dodatnom opremom koja poboljšava performanse cijena se penje i do 70.000 dolara.
- Oprema može gotovo poduplati osnovnu cijenu automobila. Cijena za Europu još nije poznata, no moja okvirna procjena je da će opremljen auto stajati oko 40.000 eura – smatra Cvetojević koji dodaje da za svoj naručeni automobil još ne može odabrati opremu.
- Nakon ovotjedne svečane predaje prvih 30 automobila, na koju vjerujem da će doći i sam Elon Musk, očekuje se i online konfigurator za odabir dodatne opreme – govori Cvetojević koji dodaje kako još ne zna što će se točno sve moći odabrati, no njemu je od dodatne opreme bitan autopilot, a manje unutarnja kozmetika automobila.
Teslin suosnivač, Elon Musk ranije u srpnju je na Twitteru objavio fotografije prvog Modela 3 spremnog za cestu. Prava na taj automobil imao je Ira Ehrenpreis, jedan od ranih investitora u Muskovu kompaniju koji sjedi i u odboru. No, Musk je potom napisao da će taj automobil ipak završiti u njegovoj garaži jer mu ga je Ehrenpreis poklonio za 46. rođendan.
Dizajn Modela 3 u mnogočemu je vrlo sličan prethodnim modelima tvrtke Tesla. Ipak, Model 3 je manji od modela S, jednostavnog oblika, na jednoj punoj bateriji moći će dosegnuti 350 kilometara, a za manje od šest sekundi moći će dosegnuti brzinu od 100 kilometara na sat. Teslina Trojka okarakterizirana je kao siguran automobil te je osvojio pet zvjezdica u svakoj sigurnosnoj kategoriji, a prema nekim navodima bit će dostupan i panoramski stakleni krov.
O unutrašnjosti Modela 3 zna se vrlo malo, tek da će prostor biti fleksibilan i da će se sjedala moći preklapati. No, saznaje se da je jedna od najistaknutijih značajki je 15-inčni vodoravni zaslon osjetljiv na dodir koji se nalazi odmah iznad središnje konzole. Navodno će moći kontrolirati sve, od sustava bez vozača do sustava zabave u automobilu, a ujedno će obavljati i funkcije kontrolne ploče, budući da je prostor između volana i vjetrobranskog stakla - prazan.
Neki su kritičari već izrazili razočaranje zbog nedostatka konvencionalnog brojača brzine na ploči s instrumentima, a Musk inzistira na tome da vozače “neće biti briga” za to.
Cvetojević kaže da ga uopće ne plaši nedostatak klasične kontrolne ploče.
- Vjerujem da ću se brzo naviknuti. Tesli nedostaje head-up display koji informacije pokazuje na vjetrobranskom staklu, kojeg imaju moderna Volvo vozila, nadam se da će uskoro i ta opcija biti ponuđena – smatra Cvetojević.
Dosta je nepoznanica oko samog automobila. Potencijalni kupci barataju s tek nekoliko šturih informacija i zapravo rade online narudžbu na slijepo.
- Čini mi se da su Teslini kupci moderni profesionalci koji imaju povjerenja u sam brend – kaže Cvetojević.