U katedrali sv. Stošije, večeras u 20 sati, cijenjeni njemački orguljaš Christian Bischof priredit će koncert otvorenja 6. Zadar Organ Festivala.
Nakon sinoćnje probe na zadarskim orguljama njemačke radionice Eisenbarth, Bischof je bio oduševljen kvalitetom i dispozicijom instrumenta.
- Ove orgulje se po mnogočemu razlikuju od Eisenbarthovih instrumenata koje sam svirao u Njemačkoj. Ovo je njihov najkasnije izgrađeni instrument ove veličine na kojem sam imao priliku svirati, a izbor registara omogućava izvedbu različitog repertoara - istaknuo je.
Pohvalio je i ugodnu akustiku katedrale i izrazio veselje što će večeras zadarskoj publici predstaviti zanimljiv program koji je pripremio.
Bischofova strast prema orguljama seže u rano djetinjstvo. Sa samo šest godina, nakon jedne orguljaške izvedbe u crkvi, rekao je roditeljima da želi postati orguljaš i što prije početi učiti svirati.
- Znao sam da želim sam stvoriti toliku količinu različitih zvukova, od najtiših do najglasnijih, najrazličitijih boja - prisjeća se. Roditelji su ga poslali na poduku kod lokalnog orguljaša, dok je kasnije nastavio službenu izobrazbu u čuvenoj Glazbenoj školi i gimnaziji prestižnog dječačkog zbora Regensburger Domspatzen, te na studijima u Würzburgu i Švedskoj.
Orgulje, prema Bischofu, zahtijevaju poseban tip fizičke i mentalne spremnosti.
- Jedan od najzahtjevnijih aspekata sviranja orgulja je savladavanje koordinacije između ruku i nogu. Orgulje angažiraju cijelo tijelo, što ih čini fizički zahtjevnijim u usporedbi s drugim instrumentima. Osim toga, prilagodba različitim orguljama, od kojih svaka ima svoj jedinstveni raspored, zvuk i karakteristike, zahtijeva fleksibilnost i tehničko razumijevanje. Svake orgulje su svijet za sebe - objašnjava.
No, osim fizičkog napora, Bischof ističe i emocionalni izazov:
- Orguljaši najčešće provode vrijeme sami za instrumentom, mnogo rjeđe nastupaju s orkestrima i komornim sastavima, stoga bih rekao da je najveći izazov našeg posla samoća - ističe.
Osim što njeguje tradiciju potičući obnovu povijesnih orgulja, zaslužan je za koncertni život, glazbu i naobrazbu crkvenih orguljaša Nadbiskupija München i Freising. Navodi da budućnost orgulja vidi u inovaciji uz poštovanje tradicije.
- Orgulje imaju veliki potencijal u crossover žanrovima, što omogućuje da ostaju relevantan i inspirativan instrument za tradicionalnu, ali i suvremenu publiku - jasan je.
Njegova vizija budućnosti orgulja uključuje korištenje tehnoloških inovacija koje orguljašima omogućuju manipulaciju zvukom u stvarnom vremenu.
- Smatram da će ovladavanje tim tehnologijama omogućiti budućim orguljašima da pomiču granice onoga što orgulje mogu izvesti, čineći ih svestranijim i prilagodljivijim suvremenoj glazbi i eksperimentalnim žanrovima. Orguljaši budućnosti morat će biti tehnički vješti i kreativno hrabri, spremni integrirati te inovacije u svoje izvedbe, a istovremeno očuvati bogatu tradiciju orguljske glazbe - nadodaje.
Večerašnji koncert, prigodno će otvoriti Bachovim remek-djelom „Toccata, adagio i fuga u C-duru“, nakon čega će uslijediti nekoliko obrada orkestralnih i klavirskih djela poput Vivaldijeve „Jeseni“ iz „Četiri godišnja doba“, Mendelssohnovog „Preludija i fuge u f-molu“, te Chopinovog lirskog „Nocturna u f-molu“. Na repertoaru je i Kerllovo šarmantno djelo „Capriccio sopra il Cucu“, kojeg je izvođač izabrao jer je skladatelj, poput njega, djelovao u Münchenu. Za sam kraj, izvest će Franckov „Finale u B-duru“, jedno od najimpresivnijih djela orguljaške literature.