Odluku o prikupljanju komunalnog otpada koju je većina u Gradskom vijeću prošlog tjedna stavila van snage, gradonačelnik Dukić je u srijedu osporio tvrdeći da je nezakonita, za što je dobio i podršku nadležnog Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije. Prijedlog Akcije mladih većina je prihvatila jer su prema novom obračunskom modelu građanima počeli stizati računi za odvoz otpada dva do tri puta veći nego prije.
ZAUSTAVLJENA ODLUKA Dukić: Nema više odlaganja otpada u Diklu, a s građevinskim ćemo sanirati deponiju. Krstičević: Fiksna cijena se može smanjiti, ali...
Podsjetimo da su vijećnici u travnju izglasali Odluku o prikupljanju otpada, koja je u skladu s novim Zakonom o gospodarenju otpadom, koji je stupio na snagu 2021. godine. Novi Zakonu definira način naplate računa korisnicima, ali ne propisuje minimalne cijene odvoza otpada. Naime, sada postoji fiksni i varijabilni dio cijene, a zbroj čini ukupni iznos računa.
Fiksni dio cijene, prema Zakonu, određuje predstavničko tijelo, odnosno Gradsko vijeće Grada Zadra, dok varijabilni dio cijene donosi Čistoća Zadar uz suglasnost gradonačelnika. U praksi, fiksni dio cijene "ide" Čistoći, a varijabilni dio cijene tvrtki Eko Zadar koja upravlja CGO-om Biljane Donje i koji bi početkom iduće godine trebao dobiti sve uporabne dozvole i započeti s radom.
Također valja napomenuti da je novi Zakon sve korisnike usluge sveo na dvije kategorije: kućanstva i ne-kućanstva, među kojima su se našli i iznajmljivači.
Cijena fiksnog dijela računa zadarske Čistoće za kućanstva iznosi 11,10 eura s PDV-om i po tome je najveća u Hrvatskoj u sredinama gdje su već otvoreni Centri za gospodarenje otpadom, dok je fiksna cijena za ne-kućanstva 17,59 eura s PDV-om.
Varijabilni dio računa određuje se prema broju pražnjenja spremnika pri čemu kućanstva plaćaju jedan cent po litri spremnika. Po tome je Zadar najjeftiniji u odnosu na druge gradove - Rijeka, Pula, Šibenik - koji imaju CGO-ve. Primjerice, za spremnik od 120 litara po pražnjenju se plaća 1,20 eura, dok je za spremnik od 240 litara cijena 2,40 eura, dok je u Puli taj iznos tri puta veći (3 centa po litri).
Šibenik se jedini od priobalnih gradova zapravo može uspoređivati sa Zadrom jer oni imaju CGO koji je u funkciji i kojim upravlja tvrtka Bikarac, no i u tom slučaju postoje razlike. Direktor šibenske komunalne tvrtke Zeleni grad, Novica Ljubičić, objasnio nam je kako su oni u Šibeniku odredili cijenu fiksnog i varijabilnog dijela usluge nakog što je otvoren CGO.
Fiksni dio cijene Zelenog grada za kućanstva iznosi 7,90 eura s PDV-om, što je manje nego u Zadru, ali im je varijabilni dio skuplji. Tako ćete u Šibeniku i okolici za odvoz otpada iz spremnika od 120 litara platiti 1,80 eura po pražnjenju.
Intencija Zakona o gospodarenju otpadom jest da varijabilni dio bude što skuplji kako bi se građane potaknulo na što veću reciklažu otpada. Ne možete uspoređivati ove dvije tvrtke prvenstveno zato što je Zeleni grad isključivo sakupljač otpada i ne upravlja nijednim odlagalištem, za razliku od Čistoće Zadar, koja upravlja Diklom i ima prihode od gospodarskih subjekata – ističe direktor Ljubičić dodajući kako je i u Šibenskoj županiji bilo negodovanja kada su uvedene nove cijene obračuna odvoza otpada.
- Nove cijene imamo od početka 2022. godine i bilo je negodovanja. Prvenstveno zato što su se prije računi dijelili u tri kategorije, a sada imamo cijene samo za kućanstva i ne-kućanstva. Novim cijenama nekima su se računi snizili, a nekima povećali. Međutim, Zakon je jedinstven za sve iako ne možete uspoređivati odvoz otpada na kontinuitetu i na obali. Područje koje pokriva Zeleni grad je veliko jer imamo puno odvoza otpada s otoka, ali i iz udaljenih mjesta u zagori, ističe Ljubičić napominjući kako su od Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije zatražili izmjenu Zakona upravo zbog iznosa fiksnog dijela računa koji pripada tvrtkama za odvoz otpada.
- Zakon predviđa da se otpad odvozi minimalno dva puta tjedno, a fiksnim dijelom računa moraju se pokriti plaće i materijalna prava radnika, nabava vozila, troškovi odvoza i brojni drugi izdaci. Međutim, od Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije zatražili smo izmjenu Zakona tako da fiksni dio cijene ne određuje predstavničko tijelo, odnosno Gradsko vijeće, već da odluku o njegovoj visini donosi sama tvrtka, odnosno direktor društva za odvoz otpada, u suglasnosti s izvršnom vlasti – gradonačelnikom. Zašto? Prvo, zato što je za poslovanje tvrtke odgovoran direktor društva, a drugo, zato što bi politička odluka o spuštanju cijene fiksnog dijela mogla dovesti Čistoću u probleme. Naime, "politika" može odlučiti spustiti cijenu fiksnog dijela, ali tada bi Čistoća morala prilagoditi svoje poslovanje. To bi značilo da otpad više ne bi bio odvožen dva ili tri puta tjedno, nego samo jednom, što bi uzrokovalo druge probleme, osobito tijekom ljetnih mjeseci – zaključuje Ljubičić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....