Cestom u Kalima i dalje se juri, nesmetano i neobuzdano, a mještani strepe i boje se da se opet ne dogodi neka prometna nesreća, čak i s tragičnim posljedicama. Podsjetimo, prije nekoliko dana dobili smo pismo iz mjesta Kali na otoku Ugljanu u kojem građanka prenosi zabrinutost mještana za prometnu sigurnost na državnoj cesti koja prolazi kroz njihovo mjesto. Na jednom dijelu ceste često se događaju prometne nesreće, no unatoč apelima i peticiji mještana, nitko od odgovornih ništa nije poduzeo da se ta crna prometna točka riješi.
Pismo nam je poslano nakon što se na izlazu iz trgovine Plodine (opet) dogodila prometna nesreća. Zbog velikih brzina životi uz cestu u opasnosti su, ‘voda je došla do grla‘ pa je u travnju organizirana peticija stanovnika općine Kali (s 206 potpisanih stanovnika) načelniku Općine Kali, Općinskom vijeću, Policijskoj upravi zadarskoj i Hrvatskim cestama u kojoj se između ostaloga tražilo da se na području državne ceste postave znakovi da je zakonsko ograničenje brzine maksimalno 50 kilometara na sat, te da se to kontrolira postavljanjem kamera ili češćim kontrolama prometne policije.
Razgovarali smo s mještankom Matejom Perin i pitali je da li se što pomaklo...
- Ne događa se ovo od jučer. Povećanjem prometa svake je godine stanje sve gore. Kuća mojih roditelja je na okuci i mene je strah više i ići tamo s djecom jer ne može se poreći cesta koliko brzo voze teretna vozila i automobili. Zakonsko ograničenje je 50 kilometara na sat i mi smo prikupili peticiju kako bi se postavilo odgovarajuće znakovlje po cesti, možda signalizirajuća svjetla gdje su pješački prijelazi, doduše samo je jedan obilježeni prijelaz u Kalima. Na toj bi se cesti trebalo dosta poraditi, mislim da za jedan dio ceste čak imamo spremljen projekt. Na znam kakav je dogovor Općine i Hrvatskih cesta u čijoj je nadležnosti državna cesta po tom pitanju. Na žalost, bojim se da nije pitanje hoće li se nešto dogoditi već samo kada. Bilo je do sada već dosta prometnih nesreća, a srećom još se nije dogodila tragedija, ali ne bi trebalo čekati da se to dogodi već preduhitriti – ističe Mateja.
Policija ako i kontrolira promet u Kalima, onda se to odnosi na tehničku ispravnost vozila, nošenje kaciga i sl. Vozi se i dalje brzo, jer se očigledno ne kontrolira dovoljno. Za jedan dio ceste postoji nogostup, ali na njega se opet parkiraju vozila jer su kuće uz cestu, prodavaonice i sl. pa se, osobito u ljetnim mjesecima, svatko svugdje parkira. Zbog toga mame s kolicima moraju na cestu jer nogostupi budu zauzeti.
- Peticija s 206 potpisa nešto govori, jer cilj je bio skupiti više potpisa od 10 posto popisa birača. Prema Statutu Općine Kali, Vijeće je dužno u roku od tri mjeseca naći rješenje za problem zbog kojega je peticija s tolikim brojem potpisa prikupljena. Ako smo predali peticiju 18. travnja, do 18. srpnja bi se trebalo neko rješenje donijeti za taj problem. Ne znam je li se što dogodilo jer mi nitko ništa nije odgovorio, od policije, Hrvatskih cesta, do Općine – ističe Mateja.
Zbog velikih brzina česta su oduzimanja prednosti vozilima na državnoj cesti, a to se događa jer se vozila ne mogu na vrijeme uočiti, pa dolazi do sudara pri uključivanju na glavnu cestu.
- Ostavljam auto parkirano i što manje ću ga koristiti jer su šanse da se nešto dogodi povećavaju sa što većim prometom. Događa se to stalno i sve više, ali nitko ne reagira – dodaje Mateja.
Direktor poslovne jedinice Hrvatskih cesta Zadar David Milin kaže kako mu je poznato da se kroz Kali vozi brzo, a ograničenje je 50 kilometara na sat.
- Hrvatske ceste nisu represivni aparat koji bi mogao kažnjavati vozače. Mi smo u dogovoru s načelnikom odlučili naglasiti signalizacijom ograničenje brzine na 50 kilometara na sat. Neko pametno rješenje za obuzdavanje te brzine bilo bi postavljanje kamere, ali Hrvatske ceste nisu nadležne za postavljanje kamera, već Ministarstvo unutarnjih poslova ili jedinica lokalne samouprave. Mi ćemo sa svoje strane naglasiti ograničenje od 50 kilometara na sat trepćućim žutim svjetlom, a koliko će to pomoći nisam siguran.
Hoće li se postaviti kamere ne znam, jer one nisu niti jeftine, a MUP ih je postavio već dosta na zadarskom području. Računajte da ih postavlja lokalna samouprava da bi svaka došla oko 120 tisuća kuna, tako da to nije baš lako za izvesti. Nažalost vozi se brzo, nedostaje prometne kulture, a na državnoj cesti mi ne možemo postaviti ležeće policajce na taj način. Ljudi bi se morali naučiti poštivati prometne znakove, ali to se kod nas baš i ne događa – ističe Milin dodajući kako se s načelnikom čuo prije dva dana i dogovorio poboljšanja signalizacije.
Svoju nam je izjavu poslao i načelnik Općine Kali Bruno Mišlov.
- Slažem se da na području općine Kali na državnoj cesti D-110 nedostaje pješačkih prijelaza, a po mom mišljenju nedostaju i još bar dvije dodatne autobusne stanice: jedna kod novootvorenih Plodina i jedna u predjelu Rahorača prema Kukljici.
Godine 2020. Općina Kali dala je izraditi projekt semaforizacije predmetnog raskrižja na kojem je Tommy, autopraona itd., a izvođenje radova po ovom projektu trebaju financirati Hrvatske ceste. HC projekt još nisu uvrstili u svoj proračun, ali tko zna, možda ih sada potakne nešto po tom pitanju.
Godine 2022. Općina je dala izraditi projekt autobusne postaje na predjelu Rahorača koji bi uključivao i pješački prijelaz i prometnu signalizaciju u vidu treptača. Na ovom dijelu vozači dosta brzo voze pa bi izgradnja stanice i prometne signalizacije doprinijela i smanjenju brzine na toj mikrolokaciji. Lokacija je odabrana od strane djelatnika zadarske ispostave HC-a. Zadnja informacija koju imam je da HC trebaju provesti postupak izvlaštenja zemljišta za nogostup koji se mora izgraditi uz autobusnu stanicu. Mislimo da bi do ljetne sezone 2025. spomenuta autobusna stanica mogla profunkcionirati.
Što se tiče nedostatka pješačkog prijelaza kod nedavno otvorenog centra Plodine istina je da su naši mještani i turisti kojih sve više gravitira upravo prema ovom prodajnom centru prisiljeni na ilegalan način prelaziti cestu kako bi došli do dućana. Kada je projekt prometnog rješenja bio dostavljen Općini Kali mi smo predložili da se pored dućana napravi i autobusna stanica, za kojom potreba u tom dijelu Kali sve više raste. Investitor je zaista bio u žurbi (na kraju je uz sav trud centar otvorio tek u 9. mjesecu, na samom kraju turističke sezone) i razumjeli smo njihovu molbu da damo suglasnost na prometno rješenje, uz obećanje da ćemo u budućnosti razgovarati o autobusnoj stanici.
Po prijedlogu prometnog rješenja Plodina Općina Kali je naručila prometni elaborat i mislim da bismo uz kooperativnost Hrvatskih cesta do šestoga mjeseca na tom mjestu trebali imati nogostup i odgovarajuću prometnu signalizaciju – naveo je Bruno Mišlov.