„Prošlost je sadašnjost ako ju ne pustiš da ode!“ – lani u veljači je pod tim je sloganom zadarska Strukovna škola Vice Vlatkovića obilježila Dan ružičastih majica, Nacionalni dan borbe protiv vršnjačkog nasilja, a godinu dana kasnije, posjećujući tu školu, postaje jasno kako Tihomir Tomčić, ravnatelj, ali i pokretač i motor razvoja ove najbolje srednjoškolske ustanove za obrtnička zanimanja u Hrvatskoj, taj slogan primjenjuje doslovno svakodnevno.
Strukovna škola Vice Vlatkovića u Zadru postala je prije tri i pol godine Regionalni centar kompetentnosti u sektoru strojarstva, te je iz EU fondova povukla 63 milijuna kuna. Nakon opsežnih priprema, počela je realizacija cijelog projekta: za početak, gradi se zgrada pokraj škole u kojoj će biti radionice i u njima oprema za učenje i praksu - samo taj dio projekta, nazvan „Bolji uvjeti za učenje kroz rad“, stoji 30 milijuna kuna. Drugi dio projekta, točnije opremanja i rada na onome što je proglašeno Regionalnim centrom kompetentnosti i očekuje se da proradi u punom opsegu, je vrijedan 33 milijuna kuna i mahom se odnosi na edukaciju.
Edukacija će svakako trebati, jer će unutrašnjost radionice koja se pokraj škole gradi izgledati „svemirski“ – u njoj će raditi roboti, na liniji vrijednoj milijun kuna obrađivat će se, na sedam radnih jedinica, svi materijali u procesu nastajanja potrebnih komada, u laboratoriju za mehatroniku, na katu, roboti će također raditi najveći dio posla, odnosno praktične nastave za učenike.
Riječju, vrijednost opreme (samo opreme!) koja dolazi u zadarsku Strukovnu školu Vice vlatkovića je 25 milijuna kuna.
- Oprema se neće nalaziti samo u radionici koja se gradi. Dobar dio nove opreme bit će raspoređen i u školi. Na primjer, nabavljamo dva CNC stroja za obradu metala; samo njihova vrijednost je tri milijuna kuna. Roboti će se nalaziti na više mjesta, jedan će biti uz CNC strojeve, on će ih posluživati, jednog robota imat ćemo i u radionici za zavarivanje… Nabavljamo i opremu vezanu uz postavljanje i održavanje instalacija vode, grijanja i plina. Radit ćemo i na hibridnim i električnim vozilima, znači imat ćemo kompletnu opremu za automehatroniku, za „dijagnostiku“ vozila… - objašnjavao je ravnatelj Tomčić.
- Ovo više nije samo za Strukovnu školu Vice Vlatkovića, iako je ovdje smješteno. Postali smo Regionalni centar kompetentnosti, k nama će na obrazovanje dolaziti učenici iz pet županija: Karlovačke, Istarske, Primorsko-goranske, Ličko-senjske i, dakako, iz cijele Zadarske županije – kaže Tihomir Tomčić, koji je ravnatelj ove škole od 1995. godine. Školu je te godine zatekao u ruševnom stanju, a od tehničke opreme imala je radio prijemnik.
Uslijedila borba za napredak ove škole, za razvoj strukovnih zanimanja, Tomčić je govorio da je „tajna uspjeha“ u nabavljanju opreme koju je tražio posvuda, tvrdio da ne postoji drugi način da učenici nauče svoju struku. Rezultat?
U školi Vice Vlatkovića u Zadru napravljena je prva punionica električnih vozila u Hrvatskoj. Ne u nekoj od škola, već doslovno u Hrvatskoj.
Škola je prva napravila svoj solarni centar, pa solarnu punionicu električnih vozila, bicikl na struju, učenici su napravili prvi električni i prvi solarni automobil u Hrvatskoj, imaju vjetrenjaču za proizvodnju električne energije, svoje hibridno vozilo toyotu…
Pa su proglašeni najboljom školom u Hrvatskoj za obrtnička zanimanja i dospjeli na naslovnicu magazina „Forbes.“
Slijedeća stepenica je bila imenovanje škole Regionalnim centrom kompetentnosti, što je podrazumijevalo i dobivanje 63 milijuna kuna bespovratnih EU sredstava.
Uz izgradnju nove zgrade s radionicama površine 300 kvadrata, te nabavku opreme, što je polovica projekta i vrijedna je 30 milijuna kuna, u drugom dijelu projekta, nazvanim „Budi spreman i kompetentan“, 33 milijuna kuna utrošit će se na edukaciju i usavršavanje nastavnika.
- Nije to samo za stručno osposobljavanje, već i za tzv. horizontalne vrijednosti, što podrazumijeva volonterski klub, rad s učenicima s poteškoćama u razvoju, inovativni klub, organizaciju hakatona, za digitalne alate i udžbenike, za stjecanje znanja i u drugim zemljama… - objašnjava Tomčić i ističe, po njemu, jednu od najvažnijih stvari koja se u procesu obrazovanja sada događa u Hrvatskoj: izradu novih kurikuluma.
- Mi smo zvanje automehatroničara uveli u našu školu prije deset godina. Sada će na razini Hrvatske škole imati, uz obaveznu suradnju s poslodavcima, tri zanimanja: automehatroničar, instalater kućnih instalacija i po prvi put, konačno, zanimanje "proizvođač i monter PVC i aluminijske stolarije“. To će ući kao obavezni predmeti u strukovnim školama u cijeloj Hrvatskoj i to me, kao postignuće, iznimno veseli. To nam treba u Hrvatskoj, to su deficitarna zanimanja – istaknuo je Tomčić, čija škola svake godine upisuje preko stotinu automehatroničara.
- Ima još nešto… Mi smo Regionalni centar kompetentnosti, ali nije uvijek lako doći k nama. Stoga smo mi u ovom nabavljanju opreme jedan dio izdvojili za kupnju kompleta opreme za školski kombi. U kombi ćemo instalirati kompletnu opremu i tako dobiti pokretnu edukaciju za škole u Biogradu, Obrovcu, Benkovcu, Gračacu, Gospiću… gdje god treba – kazao je ravnatelj Tihomir Tomčić.
Zanimanja prilagođena tržištu rada
U Strukovnoj školi Vice Vlatkovića mogu se birati zanimanja: tehničar za računalstvo, tehničar za vozila, automehatroničar, vozač motornog vozila, autolimar, instalater kućnih instalacija, elektroinstalater, elektromonter, telekomunikacijski monter, soboslikar – ličilac i stolar.
- Sve je prilagođeno tržištu rada – zaključuje ravnatelj Tomčić.
Srednjoškolac podučavao na FER-u
Prije nekoliko godina pisali smo o jednom učeniku ove škole, čije ime sada ne objavljujemo zbog Zakona o zaštiti osobnih podataka, koji je bio dvostruki ponavljač. On je padao razrede u osnovnoj i u srednjoj školi i gotovo odustao od školovanja, a onda ga je primio ravnatelj Tihomir Tomčić i već u prvom srednje ovaj se učenik pokazao toliko talentiran da je objašnjavao profesorima i studentima zagrebačkog FER-a kako se izrađuje električni automobil, a od njega su poduku tražili i inženjeri strojarstva. O njemu i njegovom mentoru pisao je i Forbes. Taj je učenik zapravo paradigma za značenje i način rada ove zadarske strukovne škole.