U četvrtak 8. kolovoza provedena je akcija pojačanog nadzora pomorskog prometa koju je istodobno organiziralo osam lučkih kapetanija duž jadranske obale i otoka. Kako se ove godine posebna pozornost odlučila posvetiti poštivanju propisa u slučajevima plovidbe uskim kanalima te glisiranju, zadarska se ekipa našla ispred zgrade Lučke kapetanije, ukrcala na brod "Sali RH 1 ZD" u 10 ujutro i zaputila prema Pašmanskom prolazu.
-Ovaj brod je star 27 godina no pogledajte ga, ide kao nov. Meni je jedan od najdražih, ekipi novinara govori Boris Medić, inspektor sigurnosti plovidbe koji će nam putem biti na raspolaganju za sve važne informacije.
Osim inspektora, posadu su činili Vjeko Borojević, kapetan lučke ispostave Božava te Nikola Milić, kapetan lučke ispostave Sali. Njihov brod služi za kontroliranje plovidbe, ali i hitan medicinski prijevoz bolesnika s otoka Silbe, Rave, Iža, Ista, Dugog otoka, Molata, Oliba, Premude i Zverinca.
Najčešći prekršaj na moru je glisiranje preblizu obale (dozvoljeno je glisirati 300 metara od obale) za što se naplaćuje kazna od 1.000 do 10.000 kuna. Najskuplje kazne su za tzv. crne chartere, točnije one koji su iznajmljeni bez dozvole. Tu se kazne penju i do pola milijuna kuna.
Inspektor Medić na novinarska pitanja o pokušajima mita prekršitelja strogo odgovara:
- Nema šanse, ja odmah zovem policiju i tada mu se kazna penje na 4.000, a lijepo je mogao platiti 1.000 kuna.
Kad smo stigli u Pašmanski kanal, primijetili smo najnoviji brod Kapetanije RH 10 ZD na kojem je kapetan bio Damir Santini, inače kapetan lučke ispostave Biograd. Oko broda bila su 2 glisera. Približili smo im se našim brodom i zamolili kapetana Santinija da nam opiše što se događa.
- Jedan je brod glisirao 23,3 čvora, drugi 19,6 čvorova, a ovdje u Pašmanskom kanalu najveća dozvoljena brzina je 10 čvorova. Jedna je talijanska, a druga hrvatska brodica. Što se tiče papira bili su uredni, a ljudi su bili kulturni i svjesni svoje pogreške. Zato smo im dali kaznu od 1.500 kuna po brodu, govori Santini i pokazuje nam snimku radara koja trenutno postoji samo na novom brodu Kapetanije. Radar snima brzinu brodice, udaljenost od obale i vrijeme kada se prekršaj dogodio.
- S ovim najmodernijim brodom i njegovom radarom više nema suvišne priče i pritužbi. Prije smo neposrednim opažanjem primjećivali glisiranje i procjenjivali je li brzina prevelika, a sada radar snimi sve i mi jednostavno vozaču broda pokažemo snimku prekršaja, objašnjava Santini nakon čega smo se oprostili i krenuli prema Turnju.
Nakon otprilike 15-minutne vožnje primijetili smo brodicu koja također glisira preblizu obale, točnije plaže s kupačima. Grupa od šest Talijana zaustavila se na trubu našeg broda. Inspektor Medić prvo je provjerio ima li vozač dozvolu za upravljanje brodom, zatim ima li brod dozvolu o sposobnosti za plovidbu te ih obavijestio o prekršaju koji su napravili.
-Ukoliko ćete platiti na licu mjesta, kazna iznosi 767 kuna, govori im inspektor Medić, što su prekršitelji i napravili i nastavili svojim putem.
-Pogledajte, tu se ljudi kupaju, a oni su glisirali 100 metara od obale. Ali ovo je ništa, ovdje su znale i jahte proći, napraviti ogromne valove, porazbijati luku i kupače, nastavlja.
Mi novinari smo se brzo nakon toga vratili na kopno, a ekipa s broda Sali RH 1 ZD nastavila je svoj nadzor. Prema dugogodišnjem iskustvu najviše prekršaja očekuju od 16 do 19 sati. Posla ima mnogo zbog povećanog broja plovila koji raste iz godine u godinu. Trenutno se na Jadranu nalazi oko 300.000 brodova.
-Ovdje u zadarskom akvatoriju imamo na raspolaganju 5 brodova. Ovaj s kojim ste danas plovili inače pokriva dio oko Kornata. Svaki smo dan pokriveni od jutra do 10 navečer, a imamo i noćna dežurstva te dosta prijevoza bolesnika. Rijetke su noći da naša posada ne isplovi i nekoga ne doveze, bez obzira na vremenske uvjete zaključuje Medić.
Imali smo 997 inspekcija i naplatili 354 kazne
-Što se tiče brojeva, u srpnju smo do Zadra prevezli 10 bolesnika, a od 1. siječnja do 1. kolovoza ove godine naša je kapetanija imala 997 inspekcijskih pregleda od kojih je 354 naplaćenih prekršaja. Naplatili smo ukupno oko pola milijuna kuna, govori inspektor Medić.
Broj registriranih brodova
U trajanju sezone pojačanog pomorskog prometa hrvatskim morem u prosjeku plovi oko 170 tisuća charter plovila, od čega je registrirano oko 30 tisuća sportskih i rekreativnih plovila. U hrvatske luke uplovljava između 60 i 100 tisuća brodova.