StoryEditorOCM
4 kantunaČETVRTI PUT

Rotoru na Žmirićima "presudilo" prometno rješenje Livakovićevog D&Z iz 2013.: Semaforizirano raskrižje sigurnije od višekružnog toka!

Piše Mišel Kalajžić Iva Ivanac
18. veljače 2024. - 14:04
Projekt rekonstrukcije raskrizja na Zmiricima izvodi tvrtka Strabag, a vrijedan je vise od 5,7 milijuna eura. Predvidjeno trajanje radova je 15 mjeseci dok ce ukupna duljina rekonstruiranih i izgradjenih cesta iznositi oko tri kilometra.Luka Gerlanc/

Na Žmirićima se rekonstruira veliko raskrižje zapadnog ulaza u grad gdje se svakoga ljeta u turističkoj sezoni stvaraju ogromne gužve i zastoji. Već je to četvrti put kako se rekonstruira, a novo projektno rješenje uključuje značajno proširenje raskrižja koje dobiva nekoliko dodatnih prometnih pravaca i tzv. desnih skretača, što bi trebalo povećati protočnost, te izgradnju dva obilazna spoja za koja je Grad Zadar ishodio građevinske dozvole.

image
Luka Gerlanc/Cropix

Svaka dosadašnja rekonstrukcija pokazala je kako se velike gužve u ljetnim mjjesecima prema Ninu, odnosno iz pravca Nina prema Zadru – nisu smanjivale i baš svaki put do sada Zadrani su se pitali zašto projektanti umjesto semaforiziranog raskrižja jednostavno ne uvedu rotor, odnosno kružni tok, čime bi se izbjegla čekanja i zaustavljanja, odnosno promet bi postao protočniji.

Treba reći da su i iz Gradske uprave svojevremeno također zauzeli pozitivan stav prema rotoru na Žmirićima, umjesto semaforiziranog raskrižja. Pročelnik za prostorno uređenje i graditeljstvo Darko Kasap je prošle godine izjavio kako bi na tom mjestu ipak rado vidio rotor umjesto proširenog semaforiziranog raskrižja, ali tom cestom gospodare Hrvatske ceste, a ne Grad koji sufinancira dvije zaobilazne prometnice kojima će nakon izgradnje i gospodariti. Raskrižje Žmirići je u domeni Hrvatskih cesta, kazao je Kasap dodajući kako Grad Zadar na crnim prometnim točkama preferira izgradnju rotora, kao što je to napravljeno i kod sjedišta Policijske uprave u Zadru.

image

Potpredsjednik Vlade i ministar Oleg Butkovic je prilikom obilaska Zadarske zupanije prisustvovao uvodjenju u posao izvodjaca radova na rekonstrukciji raskrizja DC306 s ulicama Put Nina i Matije Gupca u Zadru. Na fotografiji: ministar Butkovic na krizanju Zmirici.

Luka Gerlanc/Cropix

Prisjetimo se - i kod rekonstrukcije Ulice Nikola Šubića Zrinskog, između zgrade Poliklinike i zadarske bolnice - postojeći rotor zamijenjen je serijom složenih semaforiziranih križanja. Ono što taj i projekt Žmirići povezuju, jesu državni investitor, Hrvatske ceste, i "Livak efekt", odnosno projektna tvrtka D&Z, u vlasništvu bivšeg državnog tajnika Zdravka Livakovića, koji je očito zadržao dobre poslovne odnose s Hrvatskim cestama i nakon odlaska iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. I koji, izgleda, više voli rakrižja i semafore nego rotore.

- Žmirići će na privremenim obilaznicama dobiti jedan kružni tok u ljetnim mjesecima, ali raskrižje kad se dovrši neće imati kružni tok već semaforizirano uređen promet. Novo raskrižje će se proširiti radovima više nego duplo, sve će četiri strane imati desne skretače, povećava se broj prometnih pravaca prema gradu, odnosno prema Viru. Što se tiče rotora, odnosno kružnog toka, stručna analiza je rađena još 2013. godine. Razmatrao se kružni tok i semaforizirano raskrižje. Analiza je pokazala da je čekanje na semaforiziranom raskrižju maksimalno 40 sekundi što je manje od jednog ciklusa od 90 sekundi, što znači da se ne bi smjele stvarati velike gužve.

Kod kružnog toka su također bili dobri rezultati kod zadržavanja vozila, ali se pojavilo previše konfliktnih točaka. Naime na Žmirićima bi mogao biti projektiran jedino kružni tok sa dvije ili čak tri kružne vozne trake poput onoga koji je postojao u Zagrebu pa se ukinuo upravo zbog toga što je bilo puno konfliktnih točaka odnosno sudara. Zbog toga se odustalo od ideje rotora i odlučilo se na semaforizirano raskrižje koje će smanjiti gužve, ali će biti i sigurnije za sve sudionike u prometu – izjavio je nedavno na gradilištu voditelj ispostave Hrvatskih cesta u Zadru Mario Pinčić.

image

Predvidjeno trajanje radova je 15 mjeseci dok ce ukupna duljina rekonstruiranih i izgradjenih cesta iznositi oko tri kilometra.
Na fotografiji: projekt radova.

Luka Gerlanc/

Investicija novoga raskrižja ukupno je vrijedna oko 5,5 milijuna eura, nadzor je dodatnih 126 tisuća eura. Raskrižje će biti opremljeno sustavom video nadzora tako da će se i signalizacijom moći aktivno upravljati iz centra za nadzor prometa u smislu intervencija na povećanju protoka prometa, dometnuli su iz Hrvatskih cesta.

Unatoč željama Grada Zadra, ali i građana i javnosti, izraženih i na javnoj raspravi 2013. godine o izmjenama Detaljnog plana uređenja, rotoru na Žmirićima konačno je "presudila“ prometna analiza raskrižja koju je izradila tvrtka za prometni inženjering Promel projekt iz Zagreba. Ona je analizirala i valorizirala prometna rješenja semaforiziranog raskrižja koje je projektirala spomenuta tvrtka D&Z u okviru izmjena i dopuna DPU-a područja Žmirići. Korištena je i računalna simulacija prometno-tehničkog rješenja koja je pokazala kako razina uslužnosti planiranog raskrižja Žmirici na tablici od A (slobodnog toka) do F (prekinutog toka) iznosi - C zadovoljavajuće, što znači stabilan tok pod značajnim utjecajem drugih sudionika u prometu.

S obzirom na lokaciju, prometno opterećenje i raspodjelu prometnih tokova, četverokrako semaforizirano je najpovoljnije prometno–tehničko rješenje za rekonstrukciju raskrižja Žmirići. Primjenom analiziranog rješenja može se ostvariti optimalna protočnost i sigurnost, a planiranim uvođenjem inteligentnog sustava upravljanja prometom, omogućit će se ugodnije i učinkovitije odvijanje prometa – navodi se u zaključnom komentaru prometnog rješenja D&Z-a.

image

Na fotografiji: krizanje Zmirici

Luka Gerlanc/Cropix

Prema upitu Grada Zadra da se predmetno rješenje križanja usporedi s potencijalnim rješenjem raskrižja s kružnim tokom, iz Promel projekta su naveli kako je zbog visokog vršnog ljetnog dnevnog prometnog opterećenja (oko 30.000 vozila na dan) i dominatnih lijevih skretača posebno iz smjera Nina, klasično četverokrako semaforizirano raskrižje učinkovitije od raskrižja s kružnim tokom.

- Visoko dnevno prometno opterećenje zahtjeva primjenu višetračnog kružnog toka koji pruža nižu sigurnost na ulazu i izlazu iz raskrižja, posebno u prometu pješaka i bicilista. Dakle u pogledu sigurnosti pješačkog i biciklističkog prometa semaforizirano raskrižje ima prednost pred raskrižjem s kružnim tokom, pogotovo uzimajući u obzir rast prometa pješaka i biciklista zbog trgovačkih sadržaja i planirane stambene zone. Iz svega navedenog proizlazi da je geometrijsko rješenje raskrižja, kako je projektom planirano, učinkovitije i sigurnije od rješenja s kružnim tokom - stoji u zaključku.

Hoće li tako biti, pokazat će vršno prometno opterećenje u - ljeto 2025. godine. Tada ćemo konačno saznati jesu li semafori "pobijedili" rotor, nadamo se u posljednjoj rekonstrukciji raskrižja.

23. studeni 2024 09:38