StoryEditorOCM
4 kantunaEKSKLUZIVA

"Predovan, Cota, Čakarun i Burčul počinili su kaznena djela da bi Tri Bartola dobila dozvolu za pumpu na Viru! A takvih je 12 u županiji!"

Piše Ivica Nevešćanin
18. rujna 2024. - 20:30

U procesu izdavanja građevinske dozvole za benzinsku postaju Tri Bartola na Viru kaznena djela počinili su Željko Predovan, kao glavni projektant, Ivona Cota, kao referentica u županijskom ured za izdavanje građevinskih dozvola, inženjer Čakarun iz zadarske ispostave Hrvatskih cesta, te inženjer Branko Burčul, kao tehnički direktor u Elektri. Dodatni problem je što to nije jedina takva dozvola, čak 12 pumpi na području Zadarske županije izgrađeno je na isti način, uz pomoć nezakonitih građevinskih dozvola, izjavio je Kristijan Kapović, bivši načelnik Općine Vir, koji je u utorak na Trgovačkom sudu svjedočio u postupku povodom tužbe tvrtke Tri Bartola iz Galovca protiv Općine Vir i Republike Hrvatske za naknadu štete. 

Tri Bartola od Općine Vir potražuju oko pola milijuna eura, s kamatama oko 650 do 700 tisuća eura, na ime izgubljene dobiti i drugih troškova nastalih navodno zbog brojnih pokušaja Općine Vir da spriječi izgradnju njihove pumpe uz državnu cestu DC 306 tijekom 2017. i 2018. godine.

Suđenje za naknadu štete odvija se u atmosferi nedavne odluke Ustavnog suda koji je postupak izdavanja građevinske dozvole za spornu benzinsku postaju proglasio nezakonitim. Ustavni sud je utvrdio da su Općini Vir pogažena ustavna prava tijekom postupka izdavanja dozvole jer joj kao jedinici lokalne samouprave nije bilo dozvoljeno da kao stranka sudjeluje u postupku. Štoviše, sve odluke koje su kod izdavanja dozvole donijela upravna tijela Zadarske županije i Ministarstva graditeljstva na štetu Općine Vir Ustavni sud je ukinuo naredivši pokretanje novog postupka izdavanja građevinske dozvole u kojem će Općina Vir imati pravo sudjelovati kao zainteresirana strana. 

Iako dozvola formalno nije ukinuta, odlukom Ustavnog suda je de facto proglašena nezakonitom, što znači da je Općina Vir nakon skoro sedam godina javne lamentacije o nepravdi koja im je nanijeta konačno dobila pravnu satisfakciju koja ih afirmira kao borce za pravnu državu, zakonitost i javni interes, na štetu županijskih i državnih službi i službenika koji su sve poduzeli da očite nezakonitosti i nepravilnosti proguraju u korist investitora, kroz ”zakonito” izdanu nezakonitu pravomoćnu dozvolu.

Kapovićevo svjedočenje u takvom kontekstu, gdje Tri Bartola traže astronomsku odštetu iako su itekako svjesni da je njihova dozvola savršeni materijal za istragu USKOK-a, na trenutke je izgledalo kao trijumf pravednosti nad licemjernim pravom, kao pobjeda nad nedodirljivim sustavom lokalne i državne birokracije koja samu sebe štiti iako su od prvog časa znali da voze s one strane zakona. Za što postoje nedvojbeni dokazi, ali i politička i kaznena odgovornost, o čemu bi konačnu riječ trebali dati istražni organi. Naravno, u nekoj normalnoj državi.

U široj slici ovo se suđenje za naknadnu štete može gledati kao školski primjer kako funkcioniraju upravna tijela s javnim ovlastima u našoj državi (od stručnih službi jedinica regionalne do državne uprave), koju ulogu u kreiranju prostornih planova imaju projektanti, a koju JLS-i, te kako državne tvrtke servilno servisiraju uhodani sustav koji izravno pogoduje pojedinim investitorima.

Govori i o tome kako oni koji bi trebali skrbiti o zakonitosti svjesno rade protuzakonite, da ne kažemo kriminalne stvari, i da nitko od državnih organa progona, policije i državnog odvjetništva, u sedam godina ništa po tom pitanju ne poduzima, unatoč utvrđenim nezakonitostima i podnesenim kaznenim prijavama. 

Naprotiv, jedina žrtva progona u ovom skandaloznom slučaju je bio bivši načelnik Kapović koji je na koncu oslobođen svih inkriminacija, te Općina Vir od koje se sad traži odšteta, iako presuda Ustavnog suda dokazuje da su od prvog dana u svakom koraku bili u pravu kad su ukazivali na brojne nepravilnosti i nezakonitosti preko kojih je sustav javnih službenika glatko prešao i investitoru priskrbio pravomoćnu, ali nezakonitu, građevinsku dozvolu. 

Ročišta za suđenja za naknadu štete održana su u utorak i srijedu, a nastavit će se u studenome ove godine. Na ročištu u utorak svjedočili su Željko Predovan i Kristijan Kapović. U srijedu je svjedočio Antonio Vučetić, bivši zamjenik načelnika, a sada predsjednik Općinskog vijeća Općine Vir. Za svjedoka je bila pozvana i Ivona Cota ali se nije pojavila, navodno zbog neuredne dostave sudskog poziva. 

Zbog intrigantnosti teme i iskaza svjedoka, Zadarski.hr će događaje iz sudnice sutkinje Katarine Zdunić donijeti u tri nastavka. Dodajmo da Tri Bartola zastupa Odvjetničko društvo Kotlar, Vidov i partneri te član uprave Ivan Vujević, državu Svetlana Barišić iz zadarskog Županijskog državnog odvjetništva, a Općinu Vir Odvjetničko društvo Korljan i partneri. Njihovi odvjetnici su prije početka suđenja sutkinji Zdunić dostavili odluku Ustavnog suda uz zahtjev da se suđenje obustavi dok se ne provede odluka Ustavnog suda i provede novi upravni postupak izdavanja građevinske dozvole za Tri Bartola. No sutkinja je bez osvrtanja na tu činjenicu otvorila glavnu raspravi i započela s ispitivanjem svjedoka.  

image

Gradnja sporne benzinske pumpe na Viru

K. Škrbić/Slobodna Dalmacija

„Ova tužba je neosnovana i ako itko ima pravo potraživati naknadu za štetu onda je to Općina Vir” kazao je na početku svog izlaganja Kapović te nastavio:

„Investitore znam preko 20 godina, pokazivali su interes da izgrade pumpu na otoku sigurno 15 godina. Ne samo oni nego sve velike tvrtke u Hrvatskoj koje su na Viru ispitivale tržište i mogućnost gradnje: Petrol, INA, Luk Oil, Crodux pa i Tri Bartola, koji je tu kao tvrtka bio daleko najmanji. Sve kalkulacije su međutim pokazivale su da takva investicija ne bi bila profitabilna. Naime, vlada je regulirala cijenu goriva i unaprijed su se znale marže i mogući profit. Na Viru je riječ o sezonskom poslu od 15. lipnja do 15. rujna, a sve kalkulacije su pokazivale  da se uz sezonalnost i maržu koju određuje država ne garantira profit. Zbog toga nitko nije ulazio u taj posao, jer su trebali kupiti i zemljište unutar građevinske zone, najmanje 5000 kvadrata, koje je prije deset godina koštalo oko 200 eura, dakle od pola milijuna do milijun i pol eura za nekretninu.

Unatoč tome, nastavio je Kapović, 2017. godine županijski ured za građevinske dozvole od Općine Vir te općinskih tvrtki Vodovod Vir i Vir održavanja, traži suglasnost na projekt benzinske postaje. Projekt je izgradio Block projekt Željka Predovana, koji je u isto vrijeme bio angažiran od Općine Vir na izradi izmjena i dopuna općinskog prostornog plana, a investitor je Tri Bartola. Zemljište od oko 5000 kvadrata nalazi se uz državnu cestu DC 306 i nije unutar građevinske zone. 

- Projekt podrazumijeva benzinsku postaju izvan zaštitnog pojasa od 25 metara, a Prostorni plan Općine Vir je tu decidiran. Objekti prometne infrastrukture mogu se graditi i izvan građevinske zone u zaštitnom pojasu unutar 25 metara s tim da uvjete gradnje izdaju Hrvatske ceste. A uvjeti HC-a jesu da se maknete od državne ceste deset metara, pa vam u koridoru od 25 ostaje 15 metara. Kad se od susjeda maknete još pet metara, ostane vam deset metara. A u deset metara van građevinske zone tehnički nije moguće izgraditi pumpu.

Drugi problem te lokacije je bio taj što je naša tvrtka Vir održavanje 2014. godine dobila pravomoćnu lokacijsku dozvolu za rekonstrukciju državne ceste DC 306 u dužini 4,5 kilometara. Nositelj dozvole je bio Vir održavanje u ime Hrvatskih cesta, a u taj državni projekt Općina Vir je uložila 2,5 milijuna eura za izvlaštenje i proširenje koridora ceste. Upravo na toj parceli, koju su kasnije kupila Tri Bartola, po lokacijskoj dozvoli iz 2014., bilo je predviđeno autobusno ugibalište i nogostup. Tri godine nakon izdane lokacijske dozvole za proširenje ceste, izgradnju nogostupa i 12 autobusnih stajališta, od kojih je jedno baš na parceli gdje je danas pumpa, Tri Bartola je dobio dozvolu! To su bile dvije zakonske nemogućnosti da se na toj lokaciji izgradi pumpa, ali se ipak izgradila – kazao je Kapović pitajući se kako je to moguće.

image

Kristijan Kapović

Jure Miskovic/Cropix

- Zato što je projekt predviđao veliku pumpu kao za autocestu i korištenje parcele izvan zone od 25 metara, a ne na dijelu od deset metara gdje su zakonski samo mogli. Oni su počeli na desetom metru i završili na pedesetom, znači da je 25 metara zgrade pumpe izgrađeno izvan koridora – rekao je te dodao:  

- O svim tim nezakonitostima u travnju 2017. obavijestili smo županijski ured za izdavanje građevinskih dozvola. Ali nije problem samo Vir, problem je još 12 benzinskih pumpi u Zadarskoj županiji koje su dobile građevinsku dozvolu po istim nezakonitim uvjetima. I kako sad ne izdati dozvolu za Tri Bartola kad ste prethodno na 12 lokacija po istim nezakonitim, kriminalnim uvjetima, izdali dozvole nekim drugim investitorima? I tu je nastala tarapana...

U procesu izdavanja građevinske dozvole za Tri Bartola više je fizičkih i pravnih osoba počinilo više kaznenih djela. Glavni projektant Željko Predovan je kao odgovorna osoba počinio kazneno djelo protiv službene dužnosti te je počinio kazneno djelo krivotvorenja službenih dokumenata. On je, naime, svojom potvrdom garantirao da je projekt pumpe sukladan Prostornom planu Općine Vir, što evidentno nije bio, a što je i potvrdila presuda Ustavnog suda. Presuda koja je, do u točku i zarez, potvrdila sve ono što smo mi godinama govorili da je bilo nezakonito kod izdavanja dozvole za Tri Bartola.

Kaznena djela protiv službene dužnosti i krivotvorenja službene isprave počinila je i referentica Ivona Cota koja je izdala dozvolu. Ona je kao odgovorna osoba izdala potvrdu da je projekt Željka Predovana sukladan općinskom prostornom planu, a danas je evidentno da nije, što je potvrdio i Ustavni sud.

Kazneno djelo počinio je i službenik u Hrvatskim cestama koji je izdao potvrdu da je projekt u suglasnosti s njihovim uvjetima (koridor od 25 metara) i usklađen s prethodnim projektom rekonstrukcije iz 2014., a evidentno je bio u koliziji s lokacijskom dozvolom za autobusnu postaju i nogostup. Taj gospodin Čakarun, koji je potpisao potvrdu da je sve u redu, zanimljivo, iz istog je mjesta Galovca kao i investitori Burčuli. Nije zgorega reći da je i tadašnja šefica ureda direktora Hrvatskih cesta u zadru, gospodina Valentića, bila supruga projektanta Željka Predovana.

Četvrta kazneno odgovorna je Elektra Zadar. Oni su izdali potvrdu da se pumpa može priključiti na niskonaponsku mrežu na Viru, Prezida 1, iako građevinska dozvola niskonaponske mreže za Prezidu 1 nema krak do te lokacije. A ne može je ni imati jer se radi o zemljištu koje nije u građevinskoj zoni. I to kazneno djelo krivotvorenja službene isprave je odradio gospodin Branko Burčul, rođak investitora, u tom trenutku tehnički direktor Elektre. To su glavni igrači u priči nezakonite dozvole. I to jedna od mnogih u Zadarskoj županiji na takav način izvedena – kazao je Kapović sutkinji ističući:  

- Ako vi vjerujete u slučajnosti, ja sa svojim 49 godina života, i 25 godina u javnom životu kao dužnosnik, ne vjerujem! Ovo su jako čvrste činjenice. Nažalost, ova je država sedam godina okretala glavu od tih činjenica. Sve što sam vama sada rekao, iznio sam i istražnim tijelima RH, i sve su to zanemarili. Zašto? Jer bi nastala tarapana! Ovdje su na jednoj pumpi odgovorni njih četvero, a za ostalih 12 pumpi, tko zna koliko ljudi. I tko zna tko je još uključen! Ali bitno je za reći da je, uz sva kaznena djela koja su napravljena, pumpa dobila pravomoćnu dozvolu. I investitor je praktički nevin, osim ako mu se ne dokaže da je bio poticatelj na ta djela ili da je nekoga korumpirao da bi dobio dozvolu. On je dobio državni pečat po kojem je investirao i radio što mu je tamo pisalo, a pisalo mu je svašta – rekao je bivši Virski načelnik te ukazao na još jedno potencijalno kazneno djelo vezano uz pumpu Tri Bartola otprije dvije godine. 

image

Gradnja sporne benzinske pumpe na Viru

K. Škrbić/Slobodna Dalmacija

- To je također škakljiva situacija. Investitor je prije dvije godine bespravno priključio električnu energiju za svoju pumpu. Naime, priključak na niskonaponsku mrežu po pravilniku o jednostavnim građevinama može biti maksimalno udaljen 30 metara. No pumpa je udaljena 200 metara od niskonaponske mreže Elektre na Vir. U javnosti smo tada prozvali direktora Elektre i tehničkog direktora Burčula da su korumpirani i da pokušavaju napraviti nelegalni priključak na Tri Bartola. Nakon toga oni su, zamislite, povukli službeni zahtjev za prekop javne površine zbog priključka te nakon par mjeseci poslali dokumentaciju za izdavanje građevinske dozvole za elektro-priključak. To bi čak i bilo moguće da postoji niskonaponska mreža kod pumpe, ali ona ne postoji! Najprije su nas iz Elektre, a slučajno su rođaci investitora, htjeli ”izlovatiti”, a kad su vidjeli da to ne može, neki je projektant zatražio priključak koji smo mi normalno odbili. Jer u prostornom planu nema proširenja mreže izvan građevinske zone.

Pumpa je od prvog dana radila na agregatima da bi te 2022., tijekom jednog vikenda, od petka do nedjelje, kada državne službe ne rade, neovlašteni izvođač radova ”Golem”, za što imamo fotodokumentaciju, proveo spajanje. Naime, izvođač je prešao preko privatnih parcela te uzurpirao javnu površinu na kojoj je sandučić Elektre, pretpostavljam neovlašteno provalio u njega, spojio kabel, provukao ga kroz kanala od 200 metara i doveo do pumpe Tri Bartola i sada tamo imate elektro-sandučić. 

Na primjedbu sutkinje kako to nije predmet ovog postupka, Kapović je dodao da je ovlašteni izvođač radova Elektre za zapadni dio županije izvjesni Zupčić koji je odbio izvesti te radove. Potom je odgovorio sutkinji:

- To je važno, jer bez struje nema dozvole, a do dana današnjeg nije dobivena suglasnost za prekop javne površine da bi se dovršio priključak na struju. Ni mi, ni investitori, ni Elektra, nismo radili proširenje niskonaponske mreže na Viru jer bi za to morali imati građevinsku dozvolu. Oko tog priključenja na struju je napravljeno kazneno djelo. To je čitava priča – poentirao je Kapović objasnivši zašto se Tri Bartolu sve to isplatilo.

- Ako ćemo govoriti o financijskom interesu, investitor je kupio poljoprivredno zemljište koje je po prostornom planu zaštićeni krajobraz. Kupili su skoro 5000 kvadrata po 10 eura. Dakle oko 50 tisuća eura. Da su kupilo unutar građevinskog područja, to bilo oko 200 eura po kvadratu, dakle oko milijun eura. Ne bi to kupili da unaprijed nisu znali da tu mogu graditi i da će dobiti građevinsku dozvolu. A to je isto jako interesantno.

Naime, to proizlazi iz činjenice što je njihov projektant Željko Predovan, na našu žalost, bio i izrađivač prostorno planske dokumentacije na Viru. Pa im je vjerojatno kao klijentima obećao da će im kao izrađivač plana ”porihtati” odredbe prostornog plana da na kraju dobiju dozvolu. Kad smo u travnju 2017. saznali da je naš izrađivač prostornog plana ujedno i projektant benzinske pumpe za koju nema osnove da po prostornom planu dobije građevinsku dozvolu, odnosno da je u sukobu interesa, zatražili smo raskid ugovora. Ionako je kasnio s poslom godinu dan od roka. Njegova namjera kao izrađivača prostorno planske dokumentacije je bila da u budući prostorni plan ugradi odredbe koje bi zadovoljile njegove druge klijente, tipa Tri Bartola i neke druge, koji su na Viru htjeli graditi trgovačke centre i benzinske postaje – kazao je Kapović.

------------------ 

Nastavak objavljujemo u četvrtak 19. rujna

17. studeni 2024 11:10