StoryEditorOCM
4 kantunaKAKO BIROKRACIJA UNIŠTAVA...

Pomorac Drago Barać, "pola čovika" 13 godina nakon pada u brodsku štivu, traži posadu broda Molat: 'Javite mi se, ne priznaju mi ozljedu!'

Piše M. Kalajžić
22. srpnja 2019. - 11:57
Drago Barać pomozite mi da nađem posadu s kojom sam plovio

Dragutin Barać (61), bivši pomorac iz Ražanca, poput Odiseja neprekidno navigava već 13 godina, iako se s broda "skinuo" 2006. dodine, nakon strašne nesreće koja mu se dogodila padom u brodsku štivu zbog čega je u velikoj mjeri postao invalid.

Drago još uvijek "naviga" kancelarijama Zdravstvenog i Mirovinskog osiguranja, liječničkim ordinacijama, uredima Tankerske plovidbe za koju je radio, a bome i novinskim stupcima. Od kada mu se dogodila kobna nesreća u New Orleansu prilikom spuštanja u brodsku štivu kad mu se otkinula jedna željezna stepenica pod nogama, pa je s njom pao u željeznu štivu i zadobio višestruke prijelome kralježnice, zdjelice i koljena, život mu se okrenuo naopako. Mukotrpna liječenja, bolovanja, ograničen život invalida zbog trajnih posljedica, a onda dugotrajan postupak dobivanja invalidske mirovine, jer za navigavanje i za rad Drago nažalost više nije bio.

Na desetke komisija prošao je kako bi dokazao ono što je bilo jasno na prvi pogled – da je "pola čovika" i da je zbog povrede na radu trajno fizički, a i psihički oštećen. Tek nakon što je, izluđen uzastopnim pokušajima ostvarenja invalidske mirovine progovorio za novine, konačno je otišao u invalidsku penziju. Kad je mislio da je agonija konačno završena – novi šok. Nisu mu priznali ozljedu na radu kao dodatak mirovini, pa je morao opet krenuti u postupak dokazivanja. A ovih dana još jedan šok! Njegov slučaj – ne postoji. Mora naći svjedoke koji su s njim navigali i koji će potvrditi da je pao u štivu i ozlijedio se! Nakon metra dokumentacije, brojnih komisija, izvješća i nalaza – Drago "pola čovika" odjednom za naš Zdravstveni i Mirovinski fond više ne postoji. Zbog toga Odisej Drago i dalje luta morima naše birokracije, a kraj se ne nazire. Kako je to moguće? Kod nas je sve moguće...

- Molimo da radi okončanja postupka kojeg ste pokrenuli u ovom uredu radi ostvarivanja prava na naknadu za tjelesno oštećenje, odnosno radi izvršenja rješenja Središnje službe ovog Zavoda od 18.04.2018. dostavite imena svjedoka koji mogu posvjedočiti da vam se dana 28.06.2006. dogodila nesreća na radu na m/t Molat, te njihove adrese. Ovo nam je potrebno stoga što smo dobili odgovor od Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje da ne mogu dostaviti ovjerenu presliku prijave ozljede na radu, niti rješenje o priznanju prava iste jer u bazi osiguranih osoba nemaju za vas unesenu ozljedu na radu, a spis iz 2006. nemaju, a Tankerska plovidba nije se očitovala na zamolnicu od 15.02.2019. niti na požurnicu od 11.04.2019., (koje smo poslali i vama na znanje) za očitovanje o navedenoj povredu na radu. Traženo molim dostavite na protokol ovog ureda ili putem pošte – stoji u dopisu kojega je Dragutinu Baraću 5. srpnja ove godine uputio Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, područni ured u Zadru.

- Ne znam kako to nemaju u svojoj arhivi, ja znam da imaju, i HZZO i Tankerska plovidba. Ali ne daju, a zašto ne daju, ne znam. Ja sad moram tražiti gdje su članovi posade koji su sa mnom navigali 2006. godine, naći ih, reći im zašto ih tražim i onda dostaviti njihova imena i adrese Mirovinskom da dođu posvjedočiti da sam plovio te godine na brodu Molat i pao u štivu. Ajde, recite vi meni je li to normalno? Mislim da to rade samo da se ja "oladim" pa odustanem od traženja, ali ja neću odsutati. E sad je ovo već dišpet! Nakon toliko godina dokazivanja invalidske mirovine, sad me opet vuku za nos za tu naknadu koja mi po zakonu pripada. Ali neću odustati. Molio bih i preko vaše novine i portala da mi se jave članovi posade koji su sa mnom plovili na Molatu 2006. godine. Ako pročitaju ovo, neka me kontaktiraju kako bi posvjedočili da sam plovio i pao u štivu. Evo objavite i moj broj mobitela 098/9690-969 – kaže nam Drago uzrujan opet zbog situacije u kojoj se našao ne svojom krivnjom.

Sve mu je to već "udarilo" i na psihu, mora piti tablete za smirenje, uz čitavu "kašetu" lijekova koje uzima zbog kralježnice i noge. Potreslo ga je što se tako na "malom čoviku" iživljavaju i što ga prave ludim, a lud nije. Samo želi ono što mu pripada i na što, nažalost zbog ozljede, ima pravo.

Nabavio je Drago Crew list M/V "Molat" pa sad pručava popis posade kako bi nekoga mogao kontaktirati. Prošlo je već puno vremena, neki još navigaju, neki su u mirovini, tko zna koliko ih je još živih..

- Ajde recite, je li to normalno da pored kompjutora, mailova, mobitela, ja moram tražiti ljude ko da smo u 18. stoljeću? Javili su mi se neki prijatelji kako bi mi pomogli tražiti. Znam da su neki članovi posade bili s Pašmana, Zadra, Barić Drage, Slivnice, Kali, Rijeke, Šibenika, Privlake, Novigrada, Jasenica, Splita... Ja sad moram naći njihove adrese da bi mogao Mirovinskom dostaviti. Kao da moj slučaj nikad nije postojao, a godinama sam dokazivao kod njih pravo na mirovinu. Oni imaju i Incident Report Form – službeni zapisnik o nesreći koji je sačinjen istoga dana kad sam pao i kojega je potpisao kapetan broda, svjedok i oficir za sigurnost. Zašto ne priznaju taj potpisani i ovjereni službeni dokument o nesreći? - niže Drago pitanja na koja nema odgovor.

Kad je išao četiri puta na komisiju, nitko mu nije tražio potvrdu o ozljedi na radu. Samo su mu tražili opis posla koji je radio na brodu i to im je predao. Bio je 4,5 godine na bolovanju i ima doznake od svakog mjeseca. Mirovinu koju sad prima temelji se na prirodnoj bolesti, a ne na ozljedi na radu.

- Nisam ja išijas dobio, nego sam pao u štivu i zbog toga sam nesposoban za rad, a zbog toga mi je i mirovina manja za 600 kuna. U Mirovinskom su mi rekli ako sam na poslu stradao, pa sve i da sam imao samo jedan dan radnog staža, računalo bi se kao 41 godina staža. A meni tu ozljedu na radu ne priznaju. Je li tu netko nešto pogriješio pa se sad zataškava ne znam, ali ja sam ovdje jedini oštećen i to dva puta, prvi put kad sam pao u štivu, a drugi put u dokazivanju prava na naknadu – zaključuje Barać.
 

Zašto šute u Tankerskoj plovidbi?
Tankerska plovidba nije se, kaže Dragutin Barać, niti njemu očitovala o slučaju smatrajući da je taj slučaj za njih završen. Zadarski je brodar naime Baraću isplatio odštetu od osiguranja zbog pada u štivu. Kako kaže, ne bi niti dobio odštetu da se nije dogodio pad i kao posljedica povrede zbog kojih je postao u velikoj mjeri invalid. On ne traži od Tankerske ništa više osim da potvrdi da se dogodio pad u brodskoj štivi.
- Razgovarao sam s Ninom Smoljanom u Tankerskoj plovodbi koji mi je rekao da je za njih slučaj završen. On je u to vrijeme bio zadužen za kadrove, a sad je službenik za kvalitetu i sigurnost, doznali smo od Baraća.
Nazvali smo Nina Smoljana koji nas je uputio da se javimo pravnoj službi Tankerske.
- Barać je dobio odštetu, dobio je mirovinu, to što on još hoće, Tankerska s tim nema veze, mi više nemamo ništa s njima.
- Ali Mirovinsko je u dva navrata tražilo od Tankerske očitovanje o povredi na radu?
- Ne možemo mi to retroaktivno davati niti naknadno plaćati Mirovinskom za to, pitajte naš pravni sektor koji su to pravni razlozi, ja nemam veze s tim - kazao je Smoljan koji nas je uputio na Hrvoja Bekića u pravnoj službi koji je vodio slučaj Baraća i isplatio mu odštetu.
Zvali smo pravnika Bekića u više navrata, ali nije nam se nitko javljao u pravnoj službi Tankerske. Zadarskom brodaru poslali smo i mail s pitanjima na službenu adresu, međutim nikakve odgovore nismo dobili do zaključenja teksta.

 

- Krenuo sam silaziti u štivu i kad sam došao na pet metara od pajola, ta se skala odlijepila od broda i pala, a ja zajedno s njom. Pad je bio otprilike s pet metara visine. Slomio sam dva pršljena na kralježnici i zdjelicu. Digli su me na dizalicu i sutradan ujutro odvezli su me sa sidra do liječnika u New Orleansu gdje sam odmah operiran i 15 dana bio u bolnici. Rekli su da ću ostati trajno nepokretan ako me odmah ne operiraju. Stavili su mi kopče kojima su spojili pršljene i bio sam na bolovanju iduće četiri godine, sve do 2010. Tada me je Tankerska poslala na komisiju u Split, gdje su me proglasili nesposobnim za brod. Radni odnos mi je prestao i otada sam bio bez primanja – ispričao nam je Barać 2016. godine.

 

U mišljenju Centra za medicinsko vještačenje donesenom u postupku ishođenja invalidske mirovine stajalo je da je uvidom u medicinsku dokumentaciju, kao i pregledom oštećenog Dragutina Baraća, utvrđeno da je zadobio prijelom prvog i drugog slabinskog kralješka, koji su nastali kao posljedica udarca tvrdim sredstvom, te su u konkretnom slučaju mogli nastati kao posljedica pada, a to je teška tjelesna ozljeda. Zbog spomenutih ozljeda kod oštećenog je došlo do trajnog smanjenja životne aktivnosti (zbog invalidnosti) za 33 posto, a očituje se u smanjenoj pokretljivosti slabinske kralježnice i pogoršanju pokretljivosti oba koljenska zgloba. Zbog ozljede kralježnice došlo je i do 80-postotnog gubitka radne sposobnosti za poslove kormilara, a ostalih 20 posto nastupilo je zbog degenerativnih promjena zglobova, osobito koljena – stoji u tadašnjem mišljenju vještaka.
Sve to nije bilo dovoljno da Barać ishodi invalidsku mirovinu u nekoliko navrata, a nije bilo dovoljno ni da mu se prizna tjelesno oštećenje kao rezultat ozljede na radu.
25. studeni 2024 04:24