U čitavoj „šumi“ radova na obnovi ulica koji su obavljaju ovih tjedana na području grada, jedna je važna dionica opet ostala po strani, a njeno je stanje toliko loše da se svi slažu kako je riječ o zasigurno najgoroj cesti na samo u Zadarskoj županiji već i u čitavoj Hrvatskoj.
Cesta koja kroz Crno vodi do Babinduba već odavno nije samo lokalna prometnica već se može po obimu prometa smatrati i magistralnom prometnicom kojom na stotine vozila dnevno skraćuje put. Iako je u čitavoj dužini kroz Crno asfaltirana, problematično je ostalo oko 500 metara tzv. bijelog puta na Babindubu koje je već godinama neasfaltirano i zapušteno. Na tom dijelu te ceste rupe su odavno postali pravi krateri na kojima se lako može razbiti automobil pačak i ugroziti živote, međutim nitko godinama ne reagira. Nikako da asfalt prekrije i tih preostalih 500 metara kolnika, unatoč gustom prometu tom cestom i potrebama koje za njom postoje.
Zadnji pokušaj asfalturanja zapeo je prije desetak godina kada je cesta bila u nadležnosti Županijske uprave za ceste, a toga se prisjeća i ravnatelj te ustanove Mile Fabijan.
- Mi smo svojevremeno došli sa strojevima, bilo je to točno na dan kad je puštan u rad Uređaj za pročišćivanje otpadnih voda. Međutim radove je spriječio vlasnik jednog suhozida kojega su doduše zidali njegovi pradjedovi, ali radilo se o državnom zemljištu. Povukli smo mehanizaciju i cesta je od tada ostala u stanju u kakvom je i danas. U međuvremenu je 2012. godine država donijela zakon i sve ceste u gradovima s više od 35 tisuća stanovnika podvela pod upravljanje gradova, pa tako i tu cestu – kazao nam je Fabijan dodajući kako je od Crnog do Babinduba čitava dionica preasfaltirana i proširena na 5,5 metara, a nedovršeno je ostalo samo tih 400 do 500 metara.
To je potvrdio i tadašnji dogradonačelnik Dražen Grgurović koji se prisjetio kako je bilo pokušaja da se cesta uredi, ali je sve zapelo na imovinsko-pravnim pitanjima.
- Ja sam se svojevremeno aktivno bavio pitanjima otkupa u prvom mandatu dogradonačelnika raznim ulicama, a između ostaloga jednom sam bio pozvan od strane Županijskih cesta upravo za taj komad ceste. Bio je pokušaj da se asfaltira, ali se Županijske ceste nisu uspjele dogovoriti oko imovinsko-pravnih pitanja pa se sa svim zastalo. Unatoč tomu mislim da je sramota da se to nije uredilo, bez obzira u čijoj nadležnosti bilo. Tamo dolaze i gosti s aerodroma, taksisti često tuda krate put i znaju u kolonama tamo voziti, tako da možete samo misliti kako strancima to izgleda kad se tamo voze, kao da su došli u Zimbabve. I osobno često prolazim tamo ljeti i razbijam auto i drago mi je da ste se toga sjetili tako da se konačno to uredi – rekao je Dražen Grgurović.
Najupućeniji u pitanje rješavanja spomenute dionice ipak je bio Darko Kasap, pročelnik Upravnog odjela za prostorno uređenje i graditeljstvo.
- Prije desetak godina oko 100 kilometara raznih cesta prešlo je „potiho“ na uporavjanje Gradu Zadru, među kojima i cesta Crno – Babindub. Moji prethodnici, pa čak i ja, razgovarali smo s mještanima Crnog oko toga i bilo je različitih disonantnih tonova. Neki su bili za spoj te ceste, a brojni su bili i protiv obzirom da bi se izgradnjom te ceste promet drastično povećao kroz Crno, pogotovo zatvaranjem ceste prema Zemuniku preko piste Zračne luke. Mi smo neovisno o tome naručili projektnu dokumentaciju koja podrazumijeva rekonstrukciju tog čvorišta državne ceste prema aerodromu, prema Kalmetini i prema Crnom i obuhvatili smo i taj dio koji nije asfaltiran. To je podijeljeno u dvije faze na način da jedna faza bude spoj ceste prema Crnom, a druga faza bi bila povećanje dvotračne ceste na čeverotračnu s obzirom da je to i južni ulaz u Gospodarsku zonu Crno. Tu bi se cesta račvala lijevo prema Crnom dok bi desno ulazila u Gospodarsku zonu Crno. Mi imamo tu projektnu dokumentaciju i možemo njom ići na građevinsku dozvolu, a ide nam u prilog što je krenuo prokop pothodnika ispod aerodroma pa više nema bojazni da bi cesta kroz Crno postala preprometna. Imali smo sastanak s Mjesnim odborom Crnom gdje su se mještani odredili prema tome da se ide rekonstruirati ta cesta tako da ćemo mi u narednom razdoblju ići na rješavanje imovinsko-pravnih odnosa i realizaciju tog projekta. Do tada, cesta će na žalost ostati u postojećem stanju jer nam se ne isplati ići na neka parcijalna ulaganja s obzirom da imamo cjelovit projekt – kazao je Kasap uz napomenu da je Gospodarska zona Crno krenula prema zamišljenim planovima i cesta bi već do sada dobila prioritet.
- Mi u Crnom smatramo da bi je trebalo srediti jer se mnogi koriste tom cestom, a važno bi bilo i zbog turizma. Dobili bi sigurno veći promet kroz mjesto i u tom bi pogledu bili oštećeni. Jednog dana kad bude poslovna zona Crno, alternativa bo bila ta četverotračna cesta koja bi oslobodila promet kroz mjesto i to bi onda bilo rješenje koje bi zadovoljlo svih - kazao je Verdhajm.