StoryEditorOCM
4 kantunaCESTA ZA RAJ ILI...

Od 2014. u Jankolovici je na istom mjestu poginulo 7 ljudi, deseci su ozlijeđeni. Zašto Hrvatske ceste nije briga? Dr. Marušić: Sigurnost - 0 bodova

Piše Božana Sviličić
22. kolovoza 2020. - 16:42

Njegova smrt konstatirana je 27. srpnja u 20,19 sati, a njezina u 20,43. Supružnici iz Zagreba - M.B. (36) i Ž.P.(39) - nisu se nikada vratili sa ceste D-503 kod Jankolovice u zaleđu Biograda na Moru, kao ni još pet ljudi, koliko ih je ta dionica, iz smjera Biograda prema Benkovcu, u zadnjih šest godina odvela u smrt.

Četiri godine ranije, 11. lipnja, na istom su mjestu, poginuli supružnici M.Ž. i I.Ž. (70) iz Biograda, kao i supružnici iz Zagreba, i oni su sletjeli sa ceste i udarili u topolu. U veljači prošle godine na jednak način poginuo je i 58-godišnjak, sletio je s ceste i udario u stablo. Na njoj su 2014. život izgubili i prijatelji, jedan od 27 drugi od 21 godine, iz Škabrnje. Na njihov skuter kombijem je naletjela 49-godišnjakinja iz Benkovca. Pretjecala je, nije ih vidjela i usmrtila ih je na licu mjesta.

image
Jure Miskovic/Cropix

Iako je zadarska policija još 2014. godine tih stotinjak metara Jadranske magistrale na ulazu u Biograd detektirala kao jednu od najopasnijih prometnih “crnih točaka” u Zadarskoj županiji, na tom se dijelu ceste već sedmu godinu ništa nije promijenilo, a prometne nesreće se nižu kao na traci. Pokretnoj traci za posljednje počivalište. U svibnju je na tom dijelu teške tjelesne ozlijede zadobio i vozač skutera.

- Na predjelu od 10 do 13 kilometra državne cesta D 503. od 2014. godine je poginulo sedam osoba - kažu u zadarskoj policiji. Dionicu kod Jankolovice proglasili su jednom od najposanijih u zadarskoj županiji, uz zavoj u Modriču u Općini Starigrad, dionicu kod čvora za Gaženicu na državnoj cesti D8 u Zadru, raskrižje Ulice Hrvatskog sabora i ulice Put Plovanije u Zadru. Te su lokacije, kako navode, u nadležnosti Hrvatskih cesta koje donose prijedloge s ciljem uklanjanja nedostataka koji eventualno utječu na nastanke prometnih nesreća, “ukoliko je isto vidljivo iz utvrđenih okolnosti od strane policijskih službenika ili državnog odvjetnika prigodom očevida prometnih nesreća”.

image
Jure Miskovic/Cropix

Iako smo Hrvatskim cestama nakon zadnje nesreće na kobnoj cesti u Jankolovici uputili pismeni upit do danas, gotovo dva tjedna kasnije, nismo dobili odgovor na pitanje što se namjerava poduzeti kako bi se ta dionica ceste učinila manje opasnom. Vozači koji svaki dan prolaze tom cestom tvrde da je razlog svih nesreća nepreglednost. Kritičnih je stotinjak metara ceste prije lijevog zavoja kod jedne visoke topol. Na tom dijelu ceste nalazi se most u dužni od nekih tridesetak metara. Most je uklopljen u cestu I kad mu se prilazi taj dio prometnice je poginut za nekih pola metra. To vozače zavara d aih nakon mosta čeka ravni dio ceste pa najčešće nepropisno pretječu ili ubrzaju. Ali nakon mosta je naglo skretanje u lijevo. Ako ste previše ubrzali, kasno je da za skretanje I automobili izležu s ceste ili se zabijaju u tu visoku nesretnu topolu.

Molim vas napišite nešto o ovoj cesti. Ja ovdje svaki dan prolazim pet puta dnevno i svaki dan vidim isti problem. Ljudi misle da se cesta nakon mosta nastavlja ravno, a kad mu prilaze to ne vide jer su ispod razine ceste, s obzirom da je most viši. Tko ne zna cestu tu ubrza i onda se dogode tragedije – kaže nam jedan od stanovnika Biograda koji radi u Jankolovici. Drugo što mu je zasmetalo je bila rekacija Hrvatskih cesta.

image
Jure Miskovic/Cropix

- Sutradan nakon nesreće došli su radnici i malo podigli znak kojim se naglašava skretanje u lijevo tako da bi ga mogli vidjeli oni koji dolaze iz suprotnog smjera. To bi stvarno bilo smiješno da nije tragično. Ta cesta treba hitno popraviti jer ćemo ovako samo imati nove žrvte – ljutit je naš sugovornik.

U zadnjoj tragediji krajem srpnja utvrđeno je da 36-godišnji vozač brzinu kretanja vozila nije prilagodio osobinama i stanju kolnika zbog čega je izgubio nadzor sletio izvan kolnika i udario u stablo. Dva mjeseca ranije i 41-godišnji vozač skutera zadarskih registracija teško je ozlijeđen nakon što je također izgubio je nadzor te prešao u suprotni kolnički trak gdje se frontalno sudario s osobnim automobilom zadarskih registarskih oznaka kojim je upravljao 41-godišnjak. Supružnici iz Biograda koji su stradali u lipnju 2015. izgubili su kontrolu nad automobilom prilikom pretjecanja motokultivatora, a pretjecala je i 49-godišnjakinja koja je usmrtila mladiće...

Koliko je još potrebno mrtvih da Hrvatske ceste nešto naprave?

Jankolovica ministarstvu nije prioritet!

Iako je u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture prošle godine potpisan više od 68 milijuna kuna vrijedan Ugovor kojim je dodijeljeno više od 55 milijuna kuna bespovratnih sredstava za Projekt sanacije opasnih mjesta, odnosno, uklanjanje crnih točaka na državnim cestama, ova “crna točka” nije upala na tu listu. Predviđena je sanacija na ukupno 23 lokacije na državnim cestama u 12 županija diljem Hrvatske, među kojima dva opasna mjesta u Zadarskoj županiji za 3,7 milijuna kuna.

Riječ je o raskrižju državnih cesta DC 8 i DC 422 u jugoistočnom dijelu grada Zadra na križanju s državnom cestom DC 424, poznatijom kao brza cesta, a koja povezuje grad Zadar, luku Gaženica. Druga je točka raskrižje DC 27 i DC 59 u južnom dijelu Zadarske županije, sjeverozapadno od mjesta Putičanje u općini Pirovac. To je križanje državnih cesta DC 59 koje povezuje Pirovac na jugu te Knin na sjeveru i DC 27, poveznici između Benkovca na sjeveru i Zatona na jugu.

 

Dr. Marušić: Ocjena nula za sigurnost!

Povodom zadnje tragedije u Jankolovici regairao je i prometni stručnjak dr. Željko Marušič. Riječ je, kaže, o oštrom i nepreglednom zavoju na ulasku u Biograd, nakon dužeg pravca koji omogućava razvijanje velikih brzina i nepropisna pretjecanja. Tragični ishodi poput posljednjeg, očekivani su ishod. Naime, ta prometnica ne zadovoljava ni minimum propisanih uvjeta prema sigurnosnoj proceduri Euro RAP (da cesta ‘oprašta pogreške’), dakle ima nula zvjezdica za sigurnost.
Po Marušiću, tragične se nesreće tu događaju iz sljedećeg niza smrtonosnih uvjeta: Vozači na pravcu razvijaju velike brzine, često vozeći i obijesno, znajući da praktički nema rizika kažnjavanja (policijskih patrola i radarskih kamera); Kvaliteta asfalta, s prevelikim udjelom vapnenca u temeljcu asfaltne smjese, na dnu je dozvoljenih standarda ili ispod, pa je kolnik sklizak i na suhom; Zbog mekane podloge i noseće strukture prometnice, neusklađene s prevelikim udjelom teretnog prometa, asfalt je u kritičnoj zoni neravan i mjestimično pogrešno nagnut; Posebice je opasno za snažne automobile sa stražnjim pogonom, nedovoljno dobrim gumama i bez suvremenih sustava dinamičke stabilnosti.
A ova se Crna točka mogla i može učinkovito riješiti na sljedeći način: Treba postaviti radarsku kameru; U zoni ispred kamere treba postaviti znak upozorenja na opasnost, tri poprečne vibracijske trake i potom obavijest o postavljenoj kameri; Treba nahrapaviti asfalt u ulaznoj zoni zavoja; Na kritičnim mjestima, u zonama izlijetanja, treba postaviti zaštitnu ogradu i posjeći stabla, predlaže Marušić.

16. studeni 2024 17:30