Jedan je Zadranin (podaci poznati redakciji) želio odjaviti korištenje usluge Čistoće Zadar na svom imanju u Turnju iz jednostavnog razloga – naslijeđenu nekretninu ne koristi jer tamo ne živi, već ima prijavljeno boravište u Zadru, pa je bilo besmisleno da plaća odvoženje otpada kojega "ne proizvodi". Uostalom i račun za ispostavljene usluge poslane su mu na zadarsku adresu, a ne na turanjsku, s obzirom da tamo ne živi.
Uputio se stoga u Čistoću i podnio zahtjev za odjavu korištenja usluge, ali ga je dočekao hladan tuš: službenica na šalteru kazala mu je da može odjaviti usluge Čistoći na predmetnoj nekretnini samo ako – podastre račun Elektre iz kojega se može vidjeti da nije trošio struju na tom imanju.
Kakve veze ima račun jedne tvrtke (HEP-a) s korištenjem usluge sasvim druge tvrtke (Čistoće)? - možda ćete se zapitati, kako što se zapitao i Zadranin koji je ostao začuđen neobičnim zahtjevom. Umjesto da mu Čistoća uzme kantu za otpad i odjavi ga kao korisnika usluge, od njega se traži da računom Elektre dokaže da ne živi (i proizvodi otpad) na nekretnini s koje odjavljuje korištenje usluge Čistoće.
Kakve veze ima struja s Čistoćom? Znači mene se prisiljava da odjavim priključak struje kako mi ne bi naplaćivali odvoz otpada. Jer to je, kao, dokaz da ja tu ne živim? Što ako želim imati noćnu rasvjetu na nekretnini ili ako imam unutra upaljen hladnjak, iako tamo ne živim? Zašto bi me se na ovakav način tjeralo da plaćam Čistoću? Pa to je potpuno nebulozno i nepošteno! I još mi kažu da je to temeljeno na njihovim odlukama koje su donesene na osnovi zakona. Kakvi su to zakoni koji služe za to da tjeraju ljude da plaćaju nešto što ne koriste? Službenica na šalteru Čistoće nije mi mogla odgovoriti na to pitanje, kazavši da ona samo provodi ono što joj je naloženo. Jasno, nije ta žena kriva što radi to što mora, ali pitam se, tko je taj koji može donijeti ovakve odluke i zakone kojima se ljude zapravo pljačka u maniri drumskih razbojnika – bio je ogorčen građanin koji nam je iznio svoj slučaj.
Provjerili smo spornu odredbu u Odluci o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada na području Grada Zadra.
Tamo se zbilja navodi ako korisnik usluge trajno ne koristi nekretninu nije dužan platiti cijenu minimalne javne usluge. Korisnik usluge može podnijeti zahtjev za nekorištenje nekretnine (stan, kuća, poslovni prostor) ako se ne koristi minimalno godinu dana. Korisnik usluge obvezan je obavijestiti davatelja usluge u roku od osam dana o prestanku korištenja nekretnine na obrascu zahtjeva davatelja usluge. Na temelju zahtjeva, davatelj usluge izdat će korisniku pisano odobrenje o nekorištenju usluge za navedenu nekretninu.
Ali u istoj se odluci navodi i da je nakon isteka jedne godine korisnik dužan davatelju usluge dostaviti kopiju obračuna potrošnje električne energije izdanog od strane isporučitelja električne energije iz kojeg je razvidno da korisnik u razdoblju jedne godine nije trošio električnu energiju. Ukoliko korisnik u roku 30 dana nakon isteka jednogodišnjeg odobrenja ne dostavi traženi obračun, smatrat će se da je nekretninu koristio te će mu se za taj period obračunati ugovorna kazna sukladno cjeniku. Korisnik svake godine podnosi novi zahtjev za nekorištenje nekretnine – navodi se u odredbi odluke koja je Zadraninu iz naše priče očigledno citirana i na šalteru Čistoće kad je htio odjaviti uslugu koju ne koristi.
Direktor Čistoće Dragan Maračić potvrdio nam je da Čistoća kao dokaz za odjavu traži račun Elektre, ali je odmah i naglasio kako je spomenuta odredba "prepisana" iz uredbe temeljene na novom Zakonu o gospodarenju otpadom i podzakonskim aktima. Uredba predviđa mogućnost da netko - ako zna da neće boraviti u nekom objetu godinu dana, a to je prepisano i u odluci lokalne samouprave - može doći kod Čistoće odjaviti objekt i oni mu ne fakturiraju račune godinu dana, ali nakon te godine dana mora donijeti dokaz da nije boravio tamo. A dokaz je rekapitulacija iz Elektre, kaže Maračić.
Što ako građanin ostavi hladnjak ili rasvjetu da radi, tada ne može podastrijeti dokaz da nije trošio struju, iako tamo nije boravio? Zašto mu Čistoća jednostavno ne bi oduzela kantu za otpad, pa ako zateknu da bez nje odlaže smeće, onda je u prekršaju? - pitali smo Maračića.
Gledajte, što da vam kažem. Zakon tako predviđa i sve jedinice lokalne samouprave su to ugradile u svoje odluke. A mi funkcioniramo prema tim odlukama – istaknuo je dodajući kako su te odluke nove, donesene prije svega nekoliko mjeseci i takvih slučajeva odjave prema njihovim odredbama zadarska Čistoća zapravo još nije imala. Korisnici mogu odjaviti usluge Čistoće na godinu dana, a tek nakon toga dužni su podastrijeti račun Elektre kao dokaz.
Usluga je prije, a i sad, vezana za objekt. Znači ako ta kuća ima uvjete za život, mi smatramo da pružamo svoju uslugu odvoza otpada. Ako netko nije stalno fizički prisutan u toj kući, onda je u kategoriji sezonaca i plaća manju tarifu od onih koji stalno žive u svojoj kući. Naši kamioni obilaze područje i prikupljaju otpad bez obzira da li su ljudi tamo ili nisu. Naša obveza je proći sve i hladni pogon mora postojati – kaže direktor Čistoće.
Novi cjenici odvoza otpada također su usklađenje sa zakonom, odnosno uredbom koja zapravo u praksi provodi zakon. I do sad se, prije primjene novoga zakona, primjenjivala slična praksa odjavljivanja usluge Čistoće. Podrazumijevalo se, ukoliko nema uvjeta za život u određenoj kući, onda ona nema struju i vodu. Slično je i sad, s tim što se odjavom usluge i podastiranjem dokaza - računa Elektre, Čistoći treba vratiti i kanta koja je pripadala toj kući - kaže Maračić i pojašnjava:
Moram priznati da do sad nismo imali takvih slučajeva, osim tamo gdje je neka stara ruševna kuća u kojoj ne postoji elementarni uvjeti za život. Ali sezonaca imamo dosta, pogotovo onih koji koriste naše usluge samo preko ljeta – zaključuje Dragan Maračić.