Predsjednik Udruge privatnih iznajmljivača Zadarske županije pri HGK Klaudio Grdović „nema dlake na jeziku” kad govori o problemima iznajmljivača i teškoćama njihove branše, ali je i optimist kad je taj važan segment turističke ponude u pitanju. Njegova su očekivanja od predstojeće turističke sezone odlična, ali krenimo redom, odnosno od rezultata prošlog turističkog ljeta. Koliko su zadarski iznajmljivači zadovoljni prošlogodišnjom sezonom, prvom „pravom” nakon dvije „koronasezone”?...
- Gledajući realno, mi smo bili zadovoljni sezonama i za vrijeme pandemije koronavirusa. Nismo imali neke velike podbačaje, naprotiv brojke su bile normalne. Lani je pak bila super sezona, baš odlična, ne može se nitko žaliti, bilo je stvarno super. Tu smo negdje po rezultatima s rekordnim godinama prije koronavirusa, nije bilo nekih velikih odstupanja. Bila je to normalna sezona, jedino što je konkurencija sve veća i veća, odnosno na tržištu je svake godine sve veći broj apartmana. Uvijek se u tome vrtimo u krug. Nije stvar u tome da je nas iznajmljivača više, moramo shvatiti da se pojavljuje jedna nova vrsta iznajmljivanja oko koje ni država niti itko drugi išta poduzimanju. Mi to zovemo vikendaški turizam. Brojni naši ljudi iz unutrašnjosti imaju vikendice i njihovo je pravo da uživaju u moru isto kao i mi. Imali su vikendice od Vira do Prevlake, sasvim normalno. Oni dođu i odmore se i to je pošteno, naše je more za svih. Ali mi ne shvaćamo da sve više i više vikendaša ima iz Slovenije, Austrije, Poljske, Slovačke, Njemačke... Brojni stranci kupuju apartmane kod nas, kupuju čitave kuće, znaju kakvi su naši zakoni, da im nitko ne može ništa i lijepo dovode svoje prijatelje kao goste preko ljeta, bez registriranja i bez ikakve kontrole. Mi stalno ponavljamo za to vrijeme kako imamo turista sve više i više, ali to su sve neprijavljeni gosti, koji dođu tobože „kod prijatelja”.
- Ali i takvi bi gosti svejedno trebali biti prijavljeni?
- Trebali bi, ali pitajte državu što poduzima u vezi toga pa ćete dobiti kratak odgovor na koji ćemo se svi skupa nasmijati. Znači oni dođu, ljetuju, popunjavaju naše ceste, tobože ih imamo u nekim brojkama, ali oni zapravo nisu tu jer ne plaćaju ništa. Ako ovakve stvari kažemo na glas, onda će Inspektorat povećati svoje mjere, ali prema kome? Prema – iznajmljivačima koji su prijavljeni, odnosno registrirani. Opet će inspekcije doći kod nas i bit ćemo kažnjavani mi koji legalno iznajmljujemo, a oni će i dalje prolaziti „lišo” jer znaju da u ovoj državi to mogu raditi. Najveći problem nisu hrvatski vikendaši, već strani vlasnici apartmana koji su puni u sezoni, a nitko ne poduzima ništa. Mi šaljemo mailove prema državi i inspektoratu, ali svi su gluhi. Ako ste uporni, kažu vam da će poslati inspekciju. Ali tamo gdje inspekcija smije ući, to su registrirani iznajmljivači. I opet se onda vrtimo u krug. Trenutno inspekcije „češljaju” kozmetičare, frizere... zbog prelaska cijena na euro. Mi smo iznajmljivači zbog toga sad malo predahnuli. Čime se završi „show buisness” sa frizerima, vratit će se inspekcija iznajmljivača s istom pričom: ima nas previše, radimo na crno, na sivo, ovako, onako... a nitko neće razgovarati o ovim drugima što sam maloprije spomenuo ovdje – ističe Klaudio Grdović. Njegova udruga „raspolaže” s više od 120 tisuća turističkih postelja i zapravo su najveća smještajna turistička „snaga” u Zadarskoj županiji, puno veća i od hotelskog smještaja. Samo Grad Zadar ima više od 3 tisuće iznajmljivača, računa se da privatni iznajmljivači „drže” više od 60 posto ukupnih smještajnih kapaciteta.
- Nekad se zna pojavljivati ta teza u javnosti jesmo li mi „protiv” hotela, odnosno hoteli „protiv” nas... Za mene osobno, hotel je taj koji i nas iznajmljivače reklamira. Hoteli idu na sajmove, reklamiraju destinaciju, privlače i dovode turiste. Zahvaljujući njima i mi iznajmljivači imamo koristi. Iz hotela se zna čuti da im mi snižavamo cijene, ali opet hoteli zapošljavaju radnike, plaćaju doprinose, mi samostalno za sebe radimo, bez takvih davanja. Naši gosti opet ne troše u hotelskim resortima već pođu u restorane, u trgovinu, tržnicu, ribarnicu... Ima plusa i minusa i s jedne i druge strane. Mi bi trebali raditi zajedno, a ne jedni druge „napadati”. Kod nas uvijek bude obrnuto, na kraju ispadne da smo mi svi milijunaši koji ne plaćamo nikome ništa i radimo ogroman novac, a realnost je sasvim drugačija – naglašava Grdović.
On je od prošle godine i član Turističkog vijeća TZ Grada Zadra kao predstavnik iznajmljivača što se povoljno odrazilo na neke konkretne poteze za iznajmljivače.
- Idemo prema naprijed, ali bi se na razini države trebalo založiti za nas jer držimo značajan dio turizma tako da nam se u tom smislu više pozornosti posveti. Konkretnih pomaka na lokalnoj razini ima, izdali smo brošuru Welcome koja naš privatni smještaj predstavlja na turističkim sajmovima. Osluškujemo bilo naših članova i s konkretnim problemima izlazimo prema Turističkom vijeću TZ Grada Zadra. Bude doduše i svakojakih primjedbi, zna mi mobitel neprestano zvoniti. „Meni kopaju u ulici, zašto ne kopaju ovome drugome?” Ako traju radovi na aglomeraciji, ne kopa se stalno i neće to trajati vječno. Kopa se da bi sutra svima bilo bolje. Dobro, ponekad treba reagirati ukoliko je zastoj s radovima, ali potrebno nam je više razumijevanja, a mnogi opet samo gledaju neke svoje uske i trenutne interese, ne sagledava se situacija šire. I vani se radi, pa radovi dođu i prođu – mišljenja je Grdović.
Ono što ga ljuti su neki bizarni primjeri u kojima se iznajmljivače bespotrebno iscrpljuje detaljima koji uopće nisu važni.
- Recimo dobijete primjedbu da nemate vidljivi cjenik u sobi. Jer otvorite vrata od sobe, pa se cjenik ne vidi jer je s druge strane. Pa vas kazne. A svi su cjenici ionako na internetu gdje se soba i bukira. Pa neće gost doći u sobu i onda gledati koliko košta, sve je to već unaprijed dogovoreno i bukirano online. Ili Knjiga žalbe? Pa gost vam online na internetu ostavlja svoje recenzije i ocjene, koje su javne i vidljive, imaju veći učinak od Knjige žalbe. Ali inspekcija i dalje inzistira na toj Knjizi žalbe iako je to zastarjelo i pokušavamo to promijeniti da ne bi dobivali kazne za ništa. Imamo opet i starijih iznajmljivača, većinom na otocima, koji pokušavaju preživjeti iznajmljivanjem. Njima treba olakšati, a ne otežavati im, jer mnogi od njih ne raspolažu znanjima o kompjuterima, internetu... - kaže Grdović.
Što se tiče zvjezdica za opremljenost apartmana, on bi ih, kaže, poslao da stoje tamo gdje im je mjesto – na nebu.
- Želimo da se to ukine, jer danas su svi u rangu tri zvjezdice, a najrealnije je opet da vas gost ocijeni. Mada u zadnje vrijeme ima sve više gostiju koji na kraju traže smanjenje cijene da vam ne bi dali lošu recenziju, ima i toga. Ocjene gostiju su ipak najrealnije. To što država odredi 3, 4 ili 5 zvjezdica često nije realno. A 90 posto njih ima tri zvjezdice, od najnovijih moderno sagrađenih kuća, do apartmana koji je zadnji put uređen 1998. godine. Zbog toga te zvjezdice ne znače ništa. Što se tiče uređenosti apartmana, moram reći da sam i ja zadivljen jer je razina u zadnje vrijeme vrlo visoka. Ti apartmani izgledaju kao najmoderniji hotelski smještaj. Ne trebamo se sramiti naših apartmana, a i gost neće doći tamo gdje nije lijepo uređeno. Danas se sve vidi na fotografijama, u 3D tehnici, na video snimkama, dronovima... Sve se vidi i sve je unaprijed jasno, a tu su i recenzije koje vam ocjenjuju razinu uređenosti. Cijene su u odnosu na prošle godine nešto porasle, ali ne svugdje. Netko je dizao, netko nije, kreću se na zadarskom području od 60 do 250 ili 300 eura za apartman, ovisno o lokaciji, ponudi, tako da i same cijene omogućuju izbor za svaki džep i to je dobro. Ljudima treba omogućiti izbor. Jesu li cijene smještaja kod nas prevelike? Mislim da nisu. To su normalne cijene za naše podneblje i za ono što nudimo, a to je dobro i kvalitetno – ističe Grdović.
Buking za iduću sezonu odličan je kod svih zadarskih iznajmljivača. Ako se i strahovalo zbog rata u Ukrajini, ostane li on u dosadašnjim gabaritima i razmjerima, neće ugroziti hrvatski turizam, a najbolje bi, jasno, bilo da što prije završi ruska agresija. Najviše gostiju zadarskim iznajmljivačima dolazi iz autodestinacija, sezona bi trebala biti jako dobra, moguće i – rekordna, optimističan je Klaudio Grdović.
Ima i jednu poruku za kraj: najbolje bi bilo da iznajmljivači ostanu ono što jesu, domaćini, turistički ambasadori s pružanjem usluga smještaja u domaćinstvu koji će biti u neposrednom kontaktu s gostom, uputiti ga na Plitvice, na Kornate, u neki dobar restoran, dati u potrebnu informaciju i biti mu na usluzi, a ne rentijeri koji će gostu ostaviti pin za ključ i uopće ga ne vidjeti kad ode iz njegovom smještaja, što je trend koji se počeo pojavljivati zadnjih godina.
- Mi smo domaćini i moramo ostati – dobri domaćini!