StoryEditorOCM
4 kantunaRAZGOVOR S POVODOM

Josip Klišmanić, direktor Zračne luke Zadar: Velik je pad broja putnika, ali ako se pandemija okonča do proljeća, imamo razloga za optimizam!

Piše Mišel Kalajžić
29. studenog 2020. - 20:15

Kriza koja je zbog pandemije koronavirusa pogodila avioindustriju i turizam, sigurno je direktno utjecala i na rad Zračne luke Zadar. Ryanair je prema nekim informacijama koje su se pojavile u javnosti, revidirao svoj red letenja za ljetnu sezonu 2021. godine te je obustavio prodaju na brojnim međunarodnim linijama, uključujući njih čak 15 prema i iz hrvatskih zračnih luka - Pule, Rijeke, Zadra i Splita.

Zadarska je zračna luka, prema istim navodima, imala velike najave Ryanaira i partnerske kompanije Laudamotiona za ljetnu sezonu 2020. godine, ali zbog izbijanja pandemije većina ranije najavljenih linija ipak nije pokrenuta.

Početkom studenog prema tim informacijama Ryanair je iz prodaje za iduću godinu povukao 11 linija prema Zadru, u prodaji više nema sljedećih linija: Aarhus, Hamburg, Maastricht, Bremen, Toulouse, Riga, Kaunas, Liverpool, Cork, Dublin i London, jesu li ta povlačenja točna, pitali smo direktora zadarske Zračne luke Josipa Klišmanića?

- Većina linija koje ste spomenuli, točnije sve osim Londona, Dublina i Hamburga, nikada do sada još nisu ni pokrenute prema Zračnoj luci Zadar tako da teško možemo govoriti o ukidanju linija koje nisu bile operativne. Riječ je o linijama koje su bile najavljene za ljeto 2020. godine, ali one nisu ostvarene zbog svima dobro poznate situacije s COVID-19 pandemijom.

- Planira li Ryanair sljedeće godine bazirati zrakoplove u Zadar?

- To je pitanje na koje odgovor može dati isključivo vodstvo Ryanaira. No, ako i planira, teško je u ovom trenutku predvidjeti što će se od svih tih planova i ostvariti. Trenutačno je u prodaji 14 linija, a hoće li dio njih biti opsluživan zrakoplovima baziranim u Zadru, za sada je teško predvidjeti. Izrada planova za sljedeću sezonu svih zračnih prijevoznika je još u tijeku tako da ćemo za konačne redove letenja morati još malo pričekati.

- Zašto u najavi nema barem letova iz Dublina i Londona za Zadar? Te dvije linije nisu prometovale ni ovog ljeta, iako je godinama ta kompanija imala odličnu popunjenost na tim linijama i odlično je na njima zarađivala u sezoni?

- U trenutku kada su u ožujku, travnju i svibnju cijela Europa i svijet bili zatvoreni Ryanair je donio odluku o povlačenju baze iz Zadra, pa su zbog toga i sve linije koje su trebale letjeti tim baznim zrakoplovom iz i za Zadar ukinute. Ovo ljeto ostale su tzv. nebazne linije i njima je Ryanair održavao linije prema Zadru. Nadamo se da će iduće godine biti drugačija priča. No, i druge kompanije osim Ryanaira traže svoje mjesto na tržištu, tako da možemo sa popriličnom sigurnošću reći da će Zadar dogodine imati liniju za London, a vjerujemo i za Dublin.

- Kakva je situacija s ostalim avioprijevoznicima, tko je sve obustavio svoje linije iz Zadra i koje, leti li barem nacionalni prijevoznik Croatia Airlines (samo dvije linije tjedno)?

- Trenutačno smo u zimskome redu letenja koji ni u redovnim uvjetima na Zračnoj luci Zadar nije naročito bogat. Za sada imamo samo domaće linije Croatije Airlines za Pulu i Zagreb. Tako će i ostati do ljetnog reda letenja. Što se tiče obustavljanja linija, za sada je teško govoriti o ikakvoj obustavi linija unaprijed. Kao što sam već rekao, sezona 2021. još se dogovara. Ljetni red letenja počinje potkraj ožujka i početkom travnja.

- Kako se ova situacija odrazila na pad broja putnika u Zračnoj luci Zadar, koliko je smanjenje izraženo u odnosu na prošle godine?

- Na godišnjoj razini Zračna luka Zadar je kao i sve ostale zračne luke u Europi imala drastičan pad prometa. Trenutačno smo na oko 120.000 prevezenih putnika ili 15 posto u odnosu na 2019. godinu kada smo prevezli 801.000 putnika. Smanjenje je još drastičnije u usporedbi s prometom koji je planiran i najavljen od strane zračnih prijevoznika prije COVID-19 krize, a on se za 2020. godinu kretao na oko 1,1 milijun putnika.

- Postoje li razgovori s aviokompanijama, kakve su procjene za iduću godinu?

- Naravno, sa zrakoplovnim kompanijama pregovara se stalno. Za sada je nemoguće procijeniti kakva će biti sljedeća sezona letenja i turistička sezona uopće. Zračne luke i kompanije imaju svoje planove i oni se prilagođavaju u skladu s trenutačnom situacijom i mogućnostima. Nadamo se da će se do početka sezone letenja 2021. godine, dolaskom cjepiva situacija smiriti. Ono što možemo reći jest da zanimanje za Hrvatsku postoji i ono je vrlo snažno. Ako bi se pandemija okončala do proljeća, mislim da cijeli turistički sektor, uključujući i nas, ima razloga za optimizam po pitanju rezultata iduće turističke sezone.

- Što je s projektom udruženog oglašavanja odnosno sufinanciranja dolaska avioprijevoznika na Zadarsku zračnu luku? Je li sufinanciranje obustavljeno, odnosno postoji li neki rezervni plan za dogovor s avioprijevoznicima u idućem razdoblju ili je do okončanja krize sve "zamrznuto"?

- Projekt udruženog oglašavanja ide i dalje, a vodi ga Hrvatska turistička zajednica u suradnji s lokalnim turističkim zajednicama. Do sada je na zadarskom području taj projekt dobro funkcionirao. Nema razloga da tako ne bude i u budućnosti i to na zadovoljstvo svih strana.

- Na koji će način Zračna luka financijski "preživjeti" sadašnju situaciju, hoće li se kriza odraziti na projekt produljenje Uzletno-sletne staze 13-31?

- Odmah s početkom COVID-19 krize prilagodili smo poslovanje novim okolnostima. Na žalost, točno je da smo kao rezultat toga odgodili početak radova na novom putničkom terminalu prema rješenju koje je odabrano potkraj prošle godine. No, i za ovo vrijeme smanjenih poslovnih aktivnosti ne mirujemo i pripremamo se za prestanak pandemije i s nestrpljenjem kao i svi očekujemo povratak starim navikama, putovanjima i gospodarskom oporavku. Kroz narednih desetak dana očekujemo i isporuku glavnog izvedbenog projekta za produljenje uzletno-sletne staze 13-31 u obuhvatu vojne baze Zemunik zajedno sa pripadajućim voznim stazama kada ćemo projekt predati na ishodovanje građevinske dozvole. Sigurni smo da će se iznaći sredstva za jedan tako važan investicijski projekt koji je od iznimne važnosti za daljnji gospodarski razvoj Zadra i šire regije.

26. studeni 2024 13:39