Prekoračenje po tekućem računu u Partner banci stoji 5,99 posto, dok klijenti Hrvatske poštanske banke za tu uslugu plaćaju 9,41 posto. Usluga mobilnog bankarstva, pak, kreće se od 10 kuna u HPB-u do 100 kuna u Splitskoj banci.
Jednako tako razlikuje se i cijene drugih bankarskih naknada, kao i paketi usluga što ih nude klijentima. Tako pet osnovnih usluga u paketima, koje uključuju vođenje kunskog računa, prekoračenje, izdavanje kreditne kartice, te internet i mobilni bankarstvo u Kent banci stoji 21,50 kuna, a u Splitskoj baci 109 kuna. Međutim, paket Splitske banke nešto je bogatiji, pa uz osnovne usluge ta banka nudi i dodatne, uključujući SMS usluge, vođenje dva devizna računa i besplatno ugovaranje trajnog naloga.
To su samo neki od podataka koje Hrvatska narodna banka od 1. studenog objavljuje na svojim internetskim stranicama i nudi putem mobilne aplikacije mHNB. Nakon što je prije godinu dana građanima osigurala usporedbu kamatnih stopa banaka, sada je to omogućila i za bankarske naknade - piše Jutarnji.hr.
Prema riječima guvernera Borisa Vujčića, razlike u naknadama zapravo su daleko veće nego kod kamatnih stopa. Jedan od razloga tome je činjenica što umjesto jedne usluge banke klijentima nude nešto drugo, a drugi je netransparentnost i klijent ne zna kolika je fer cijena na tržištu naplate pojedine naknade.
- Sada svatko može vidjeti koliko je odstupanje u cijenama određenih banaka i otići tamo gdje su naknade niže, kazao je Vujčić. Osim povećanja transparentnosti, naglasio je, to vodi i većoj konkurentnosti tržišta, što je najbolji način jačanja zaštite potrošača.
Iako banke zaračunavaju više od stotinu različitih naknada, HNB se odlučio za 13 najreprezentativnijih usluga koje za građane predstavljaju najveći trošak, poput troškova vođenja računa, prekoračenja, internetskog bankarstva, trajni nalog, izravno terećenje ili podizanja gotovog novca. U skladu sa Zakonom o usporedivosti naknada, prebacivanju računa za plaćanje i pristupu osnovnom računu, banke sada moraju na identičan način nazivati te usluge, što olakšava usporedbu potrošačima.
- Cilj je bio stvoriti jedinstveni proizvod, odnosno paket osnovnih usluga koje se koriste, a za koji sve banke moraju dati cijenu koja je usporediva. Ranije je problem bio u tome što je svaka banka imala pakete koji nisu bili cjenovno usporedivi.
O tome koliko godišnje plate bankama za naknade, građani će ubuduće dobivati jednom godišnje dobivati i izvješće o svim naknadama i kamatama obračunatim u prethodnoj godini. U HNB-u kažu da bi ti iznosi mogli za mnoge predstavljati neugodno iznenađenje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....