Struja na javnim punionicama za električne automobile u Hrvatskoj, pa tako i u Zadru, uskoro više neće biti besplatna. Prema najavama, Hrvatska elektroprivreda i njezina podružnica elektropunionica Elen, već će početkom 2021. krenuti s naplatom usluge punjena na svojim javno dostupnim punionicama, što je uobičajena praksa i u Europskoj uniji.
Tvrtka Elen u suradnji sa zadarskom gradskom upravom postavila je u Zadru dvije svoje elektropunionice, jednu kod bivše Tehničke škole na Poluotoku, a drugu na Obali kneza Branimira. Obe su besplatne za korisnike, a osim što su vlasnici električnih automobila mogli besplatno "natankati" strujom svoja vozila, imali su i besplatan parking. Uslugom su se najviše koristili turisti koji bi doputovali svojim električnim automobilima, ali bilo je sve više i domaćih vozila "na struju", što je ujedno i glavna "misija" besplatnih autopunionica – potaknuti kupnju električnih automobila zbog ekoloških i financijskih razloga.
- Mi smo zajedno s HEP-om realizirali punionicu kod Tehničke škole i napravili smo nešto kasnije i drugu na Obali kneza Branimira. Za sada je tamo besplatno punjenje vozila, još nas iz HEP-a nisu kontaktirali zbog početka eventualne naplate, niti znamo na koji bi se način to provodilo. Mi smo čak imali još nekoliko potencijalnih lokacija u fazi analize i ispitivanja, jedna bi bila u blizini Sportskog centra Višnjik kod OTP banke, također se traži i jedna od lokacija prema Boriku što bi bilo u interesu turizma na toj lokaciji, zatim još neke lokacije na Poluotoku, čak blizu Pozdravu Suncu. To su neke od lokacija, a možda se pojave i još neke nove. Mi smo u neprestanoj komunikaciji s HEP-om oko novih lokacija jer imamo i međusobne obaveze oko rješavanja pitanja vlasništva zemljišta na kojima bi se instalirale punionice. Prije izbijanja epidemije koronavirusa koja je poremetila i turističku sezonu, dogovarali smo se sa HEP-om napraviti analizu stvarnog korištenja postojeća četiri parkirna mjesta i količine punjenja automobila. Referentno razdoblje u tom smislu trebalo je biti upravo ovo ljeto, međutim svjedoci smo kad prođemo tamo da su ta parkirna mjesta uglavnom prazna. Treba težiti širenju broja punionica, ali imati i realnu sliku koliko uopće ima alektričnih automobila i koliko se oni stvarno koriste – kaže pročelnik za prostorno uređenje i graditeljstvo Darko Kasap.
Unatoč tome, uvođenje punionice kod bivše Tehničke bio je poticaj korištenja obnovljivih izvora energije i smanjenja emisija Co2. Zbog toga su gradske vlasti s konzervatorima našli zajednički jezik da se to dogodi u centru grada. Znatna stavka je bila i samo parkiranje. Netko tko radi u gradu i besplatno parkira električno vozilo uštedjet će najmanje 1200 kuna godišnje na povlaštenoj mjesečnoj parking karte, a na regularnim cijenama i još puno više, što je bilo vrlo poticajno za nabavku takvih automobila. Dobra je okolnost što su drugi vozači poštivali uglavnom namjenu tih parking mjesta, za što su doduše zaslužni i gradski prometni komunalni redari koji mogu sankcionirati neovlašteno parkiranje na tim mjestima, odakle vozila može čak i pauk odvesti, dodao je Kasap.
Osim HEP-ovih, u Zadru je zadnjih godina otvoreno još elektropunionica drugih tvrtki i to ispred nekih trgovačkih kuća. Falkensteiner ima punionicu unutar svog hotelskog kompleksa, benzinske crpke na izlazu s Kalmetine također imaju svoje punionice... Prva javna punionica u Hrvatskoj otvorena je upravo u Zadru, u Strukovnoj školi Vice Vlahovića, gdje vlasnici automobila koji znaju za nju, također godinama pune vozila besplatno. Može li se očekivati da se za HEP-om povedu i drugi vlasnici punionica pa prestanu subvencionirati vozače električnih automobila?
- Za sad još nismo razmišljali o naplati, ali pratimo što se događa. Moramo vidjeti s našim Školskim odborom. Nama je teško realizirati naplatu kad netko dođe s autom puniti. Mi to ne možemo riješiti poput HEP-a aplikacijama ili karticama. Svojevremeno smo stavili naljepnicu na punionicu, računajući na neko ljudsko poštenje, pa smo naveli broj žiro-računa dok ga je škola imala. Napisali smo koliko napune automobil, da toliko uplate na račun škole ukoliko žele. Sad više nemamo žiro-račun jer sve ide preko županije, tako da više nemamo ni takvu mogućnost – kaže ravnatelj strukovne škole Tihomir Tomčić.
Najviše se automobila punilo ljeti ispred njihove škole, ali ova sezona zbilja nije bila referentna niti u tom pogledu. Proteklih ljeta je bilo doslovno svakoga dana neko vozilo na punionici i to na brzom i sporijem punjenju.
- Osim što je bila prva u Hrvatskoj, naša je punionica specifična i po tome što je solarna, znači dobivali smo je od energije Sunca, a ukoliko se ne bi potrošila za punjenje vozila, vraćala bi se u elektrosustav. Ukoliko se na ostalim punionicama usluga bude naplaćivala, vidjet ćemo hoćemo li i mi uvesti neku vrstu naplate – dodao je na kraju Tomčić.