StoryEditorOCM
4 kantunaDONACIJE OGLAŠAVANJE

Evo koliko su novca dobili kandidati za zadarskog gradonačelnika i župana te njihove liste i na što su ga potrošili

Piše Iva Ivanac
12. svibnja 2021. - 21:10

Aktualni zadarski gradonačelnik Branko Dukić za svoju je dosadašnju kampanju dobio najviše donacija od svih kandidata u Hrvatskoj, preko 252 tisuće kuna, dok je njegov kolega, župan Božidar Longin, dobio deset puta manje novaca, oko 24 tisuća kuna, pokazuju prva izvješća o financiranju izbornih kampanja koje je objavilo Državno izborno povjerenstvo (DIP).
Donacije i troškove kampanje nisu još svi prijavili, a ovo je samo prvo u nizu financijskih izvještaja koje su svi kandidati dužni priložiti za nadolazeće izbore.

Tomislav Jurlina, član Županijskog izbornog povjerenstva (ŽIP) zadužen za nadzor financiranja političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, kaže da, sukladno Zakonu o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, fizička osoba nekoj političkoj stranci, pojedinom nezavisnom zastupniku ili vijećniku može donirati maksimalno 30 tisuća kuna. Pravne osobe ne smije donirati stranke s više od 200 tisuća kuna, odnosno 100 tisuća kuna kad su u pitanju kandidati za gradonačelnika, načelnika ili župane, to jest 30 tisuća kuna kandidatima za članove gradskih, općinski ili županijskih vijeća.

Zakonom je također definirano koliko neki kandidat može potrošiti novaca na izbornu promidžbu. Na lokalnim izborima kandidat za župana i gradonačelnika velikoga grada smije potrošiti maksimalno 480 tisuća kuna, kandidati za gradonačelnika i općinskog načelnika u mjestima s više od deset tisuća stanovnika mogu utrošiti 200 tisuća kuna, kandidati za gradonačelnika i općinskog načelnika u mjestima od 3001 do 10.000 stanovnika 80 tisuća kuna, dok kandidati u sredinama manjim od 3000 stanovnika do 40 tisuća kuna. U drugom krugu, kandidati za promidžbu mogu potrošiti dodatnih 20 posto spomenutih iznosa. Također, za donacije čija je vrijednost veća od pet tisuća kuna, moraju se zaključiti ugovor.

Koliko su za sada potrošili kandidati za gradonačelnike Zadra i župana te koliko je njima i njihovim listama donirano sredstava?
Kad su u pitanju donacije, ali i rashodi, daleko ispred svih kandidata u gradu i županiji je kandidat koalicije HDZ, HSP, SU Reformisti, Brano Dukić. Njega su u razdoblju od 26. travnja do 7. svibnja podržale brojne fizičke i pravne osobe u ukupnom iznosu od 252 tisuće kuna, dok je 244 tisuće kuna utrošio na oglašavanje u raznim medijima te na oglasnim površinama.
Među najvećim pojedinačnim donatorima Dukićeve kampanje ističe Borisa Longina koji je osobno donirao 20 tisuća kuna, te nekoliko pročelnika gradskih upravnih odjela, dok je od pravnih osoba najveću donaciju, od 100 tisuća kuna, uplatila tvrtka Radion iz Benkovačkog sela u vlasništvu Hrvoja Petričića.

Dukićeva lista za gradsko vijeće dobila je ukupno 56 tisuća kuna donacija, sve redom fizičkih osoba među kojima su gradski pročelnici, a HDZ-ovu listu najviše su, sa po 10 tisuća kuna, donirali kandidat za zamjenika gradonačelnika Ante Babić, Mate Lukić i Mate Marić. Na oglašavanje liste HDZ-a dosada je utrošeno 37 tisuća kuna.

Kandidat za gradonačelnika koalicije Srcem za Zadar (SDP, AM, HSS, CENTAR, GLAS), Marko Vučetić, dobio je samo 1500 kuna donacija i to od predsjednika županijskog odbora SDP-a, Erola Gašija, dok mu rashodi za marketing iznose gotovo 115 tisuća kuna. Lista koalicije Srcem za Zadar za sada nema upisanih donacija, ali zato ima troškove oglašavanja od 54 tisuće kuna.

Eniju Meštroviću poznatijem kao Ričard, jedna zadarska medijska kuća je donirala oglašavanje u iznosu od osam tisuća kuna. Njegova nezavisna lista nema upisanih donacija nema, a na ime troška za promidžbu navodi se 9750 kuna.

Kandidat za gradonačelnika Domovinskog pokreta, Damir Biloglav, nema upisanih donacija niti rashoda, ali zato je pod listom Domovinskog pokreta upisano 5472 kuna rashoda, a donacija za listu također nema.

MOST-ov kandidat za gradonačelnika, dr. Rade Škarica, nema upisanih donacija i troškova, samo se za MOST-ovu listu za gradsko vijeće navodi trošak od 500 kuna za zakup javnog prostora.

Nezavisni kandidat Mario Skelin (HNS, HSLS, DSU) i njegova lista za sada nemaju upisanih troškova, niti donacija.
Objavljeni su i izvještaji o financiranju izborne kampanje kandidata za župana, a po potrošnji prednjači MOST-ova lista.

Aktualni župan i kandidat za nadolazeće izbore Božidar Longin primio je ukupno 24 tisuće kuna donacija. Od Dražena Mirkovića dobio je tri tisuće kuna, Željka Maračića tisuću kuna i tvrtke Radion iz Benkovačkog sela 20 tisuća kuna. Na oglašavanje u raznim medijima te na oglasnim površinama Longin je potrošio 86.488 tisuća kuna, a za listu podataka još uvijek nema

Kandidat koalicije Srcem za Zadar za župana Zlatko Marasović primio je samo jednu donaciju u iznosu od 1500 kuna od predsjednika županijskog odbora SDP-a Erola Gašija, dok Marasovićevi troškovi promidžbe iznose 8159 kuna. Lista za županijsku skupštinu nema donacija, a rashodi za marketing iznose gotovo deset tisuća kuna.

MOST-ov kandidat za župana, Đani Bunja, u prvom izvješću nema upisanih donacija i troškova, ali je zato njihova lista za županijsku skupštinu za oglašavanje potrošila 86,756 kuna, više od Longina, a donacija još nisu prijavljene.
Kandidat Domovinskog pokreta za župana, Nenad Klarić, baš kao ni Bunja, nema upisanih donacija ni rashoda, ali je zato njegova lista za oglašavanje utrošila 5540 kuna.

Nezavisni kandidat Antonio Vučetić (HNS, HSLS, DSU), kao ni njegova lista također nema upisanih donacija ni troškova, dok nezavisni Ivica Žuvela, baš kao i Enio Meštrović koji ga podržava, ima upisanu donaciju oglašavanja u iznosu od osam tisuća kuna od jednog zadarskog medija.

Rokovi za predaju financijski lista

Prema riječima Tomislava Jurline, svi kandidati i liste prvo financijsko izvješće trebaju predati sedam dana prije prvog kruga izbora (8. svibnja), a potom 30 dana nakon prvog kruga (15. lipnja). Za kandidate koji idu u drugi krug, preslikava se ista forma iz prvog kruga, dakle sedam dana prije drugog kruga (zaključno s 22. svibnja), odnosno 30 dana nakon drugog kruga (29. lipnja).
Svi troškovi izborne promidžbe moraju se prijaviti, kaže Jurlina, kao i sve donacije, nebitno jesu li im uplate sjele od privatnih ili fizičkih osoba, stranki ili im je netko nešto donirao u nefinancijskim sredstvima.
Svi kandidati i kandidacijske liste dužni su otvoriti račune posebne namjene i dužni su voditi knjigu blagajne, knjigu primitaka i izdataka te popis dugotrajne nefinancijske imovine, ali i knjigu potraživanja i obaveza. Sva izvješća podložna su kontroli od strane nadležnih povjerenstava, ali i kako svi imaju limite po pitanju donacija te utrošenih sredstava za kampanju.

24. prosinac 2024 14:41