U četvrtak, 20. lipnja u 10.50 sati nastupa ljetni solsticij, službeni početak ljeta za sjevernu hemisferu. Nekako se računa da je to i početak glavne turističke sezone u Dalmaciji, pa tako i na zadarskom području, mada je ona zapravo već započela i to ne u lipnju nego u svibnja kada su grad i okolne destinacije već bile pune turista.
Gužve se osjećaju na svakom koraku, niskotarifne avio linije i čarteri neprestano stižu u Zračnu luku Zadar kod Zemunika, kruzeri također učestalo "ticaju” zadarsku luku, dobro su popunjeni apartmani, kampovi, marine i hotelski smještaj, živo je i u staroj gradskoj jezgri koja vrvi turistima. Uglavnom, glavna turistička sezona već je u punom jeku i to je dobra vijest s obzirom da Zadarska županija živi (uglavnom) od turizma.
Ono što nije dobro su – raskopane ulice. I u ovu, prema nekim pokazateljima, rekordnu turističku sezonu nakon završetka pandemije koronavirusa, opet ulazimo s bagerima na cestama, nepreglednim kolonama vozila, potpuno zatvorenim ili nedovršenim cestama.
Trenutno je najteža situacija u Kožinu gdje se zbog radova na prokopu dubokih kanala za polaganje cijevi vrlo frekventnom cestom od Zadra prema Zatonu, Ninu i Viru vozi naizmjenično samo jednim prometnim trakom uz reguliranje semaforima. To znači da se stvaraju doslovno kilometarske kolone, zbog čega se na prolaz zna čekati po pola sata, pa i više, ovisno o frekvenciji prometa. Ne može se reći da izvođači radova ne vode bitku s vremenom na tom području, jer se pokušava trasa iskopati, postaviti cijevi, zatrpati i asfaltirati u što kraćem roku.
Značajan dio radova ispod glavne prometnice kroz Kožino već je obavljen, ali zbog preostalog dijela radova još se uvijek vozi jednim trakom, pa to stvara prometne čepove koji s početkom glavne turističke sezone postaju doslovno nepodnošljivi. Dobar dio Kožina također je raskopan, na južnom dijelu mjesta ulice su "pod makadamom”, bageri praše dok se gosti odmaraju u obližnjim apartmanima. Na cesti kroz Zaton također je bilo neasfaltiranih dijelova kolnika, ali zadnjih dana to se ubrzano rješava.
Privremeno otvaranje raskrižja Žmirići ublažilo je prometnu situaciju na tom dijelu, ali tek treba vidjeti što će se događati kad krenu prave gužve jer je propusnost toga raskrižja koje mora u rekonstrukciju, vrlo slaba. Niže prema Puntamici, improvizirana je prometnica, a desno na predjelu Gaj, opet je puno ulica pod makadamom, među kojima se kroz neke uopće ne može voziti. Na dosta mjesta radovi stoje, ništa se ne pomiče, a ljeto je već tu.
Diklo je posebna priča, do prije koji dan iza poznate Taverne umjesto ceste bio je duboki iskopani jarak zbog arheoloških nalaza pronađenih tijekom radova na aglomeraciji. Najnovija vijest kaže da je jarak konačno zatrpan, prolaziti se iza Taverne opet može, ali u makadamskim uvjetima. Slično je i u drugom dijelu Dikla prema Žmirićima: raskopane ceste, zatrpane, ali u makadamskim uvjetima, sa šahtovima koji vire...
Jedna od kritičnih prometnih rupa (doslovno) je ispod budućeg hotela Maraska, kod cafe bara Barka. Tko ne zaustavi automobil, polomit će ovjes jer je rupa tamo zbilja duboka. Ulicom Ivana Meštroviča prema Putu Bokanjca, opet radovi oko poznatog "rotora s bačvom”. Tamo ovih dana nešto Konektor radi, pa se taj dio kolnika neprestano otvara, zatvara...
Jedna od rekordnih ulica po trajanju radova na aglomeraciji je Ulica Admirala Jakova Šubića od Cezana. Ta je ulica raskopana već punih godinu dana i još uvijek nije dovršena. Oblaci prašine neprestano se podižu jer se radi o vrlo frekventnoj prometnici. Vlasnici vozila koji stanuju u toj ulici vjerojatno moraju mijenjati amortizere na vozilima jer godinu dana voze u uvjetima gudure, a ne ulice.
Situacija s okolnim prilaznim cestama je još i gora. Ulica Viktora Vide raskopana je skoro dvije godine i još nije dovršena. Kako tamo ljudi svakodnevno funkcioniraju samo oni znaju. Unatoč kompleksnosti radova na aglomeraciji, jednostavno je neshvatljivo da izvođači radova drže jednu ulicu toliko dugo nedovršenom. Da je bilo jednu prometnicu završiti, pa onda otvoriti radove na drugoj, sve bi bilo drugačije. Ali to je poznata priča, puno puta spominjana, nikad razjašnjena.
Poznat je slučaj i Sutomiške ulice, koja se asfaltirala, pa zbog problema s odvodnjom opet raskopavala. Agoniji stanara te ulice nema kraja, ljudi su na rubu živaca i zbilja im je teško ponuditi neko suvislo objašnjenje za ono što su prolazili, osim isprike.
Na drugom, istočnom kraju grada, slična situacija. Ovoga puta Vodovod je mijenja dotrajale cijevi u Ulici Franka Lisice. Cijevi su položene, kolnik zatrpan, ali asfalta nema pa nema. Ulica je službeno zatvorena, međutim kako je frekventna, vozi se uz nekakvu nepisanu vozačku regulaciju, samo da se prođe.
Ovo je samo jedan dio ulica gdje se obavljaju radovi koji nikako da završe, još ih je puno više koje nismo nabrojali poput čitavih kvartova poput Sokinog briga ili Sinjoretova gdje je situacija također slična.
Činjenica je - ušli smo u glavnu turističku sezonu i dočekali goste bagerima, bukom, pikamerima i prašinom. Možemo se opravdavati da je to, eto, dio mediteranskog šarma, ali treba se zapitati koliko će zadarski turizam ipak imati štete od ovakve situacije, u ocjenama i recenzijama destinacije, u kojima nema milosti, a konkurencija jedva čeka da nas nečim pokopa jer smo hit i oni to dobro znaju. Uostalom niti zadarska riva nije završena, a gosti davno stigli. Cijene pak kojima smo ih dočekali nisu baš niske, pa ih treba pratiti kvaliteta koja u ovom slučaju - ozbiljno izostaje.
Da nam slogan ne postane: "Dobro nam došli dragi gosti, izvolite na raskopane ulice!"