Ako ste mislili da će skandal iz 2015. godine u kojem je otkriveno da Volkswagen vara regulatore i potrošače kad su u pitanju podaci o emisiji štetnih plinova ostati najveći svih vremena, barem kad govorimo o kršenju pravila o zaštiti okoliša, nakon manje od desetljeća otvara se afera čiji razmjeri stavljaju upitnik nad kompletnu zelenu agendu Sjedinjenih Država u sferi transporta.
Naime, to što su se godinama njemačkim VW-om morali baviti istražitelji regulatornih agencija, što je rezultiralo nagodbom od 33 milijardi dolara, skromnih je razmjera u odnosu na to da su SAD godinama Tesli odobravali nekoliko puta više porezne kredite (de facto poticaje), nego što su trebali prema kriterijima baziranima na potrebi zaustavljanja globalnog zatopljenja, odnosno emisije štetnih plinova.
O tom epskom slučaju fiskalno-okolišne neodgovornosti Wall Street Journal objavio je osvrt s eksplicitnim naslovom "The Electric-Vehicle Cheating Scandal", u kojem pojašnjavaju da američki Energy Department arbitrarno dopušta proizvođačima da preuveličavaju učinkovitost e-vozila i za 6,67 puta. Prevara američkih poreznih obveznika, koji direktno i indirektno financiraju zaustavljanje klimatskih promjena, bila bi značajna čak i da se radilo o lažiranju učinkovitosti e-vozila za 6,67 posto, a ne za 6,67 puta. Radi se, objašnjava WSJ, o tome da Tesla model Y laboratorijski ima utvrđenu učinkovitost jednaku potrošnji 65 milja po galonu goriva (65 mpg), ali je isti model zahvaljujući pravilima Energy Departmenta deklariran kao da ima učinkovitost od 430 mpg-a. Otprilike tolika je učinkovitost hibridnih vozila, ali ne Tesle Y, pa ispada da je netransparentna metodologija dodjele poreznih kredita velika državna obmana - i po pitanju interesa poreznih obveznika, kao i zaštite okoliša, piše Jutarnji list.
skriveni podaci i varanje građana
Teško je objasniti ovakve razmjere iracionalnosti javnih politika u jednom od najvažnijih gospodarstava planeta, američkom.
"Donedavno je ta subvencija bila tajna Washingtona. To se sviđalo proizvođačima automobila i regulatorima. Regulatori bi mogli objaviti ono što je zvučalo kao strogi ciljevi, a proizvođači automobila kimnuli bi glavom, znajući da se mogu uskladiti izradom električnih automobila s proizvoljno povišenim vrijednostima usklađenosti. Potrošači bi nesvjesno platili račun", objašnjavaju komentatori WSJ-a. Pojednostavljeno rečeno, vlastodršci su groteskno varali građane pričama o realizaciji plemenitih ciljeva zaštite okoliša stimuliranjem visoke energetske učinkovitosti u transportu, a činili su obrnuto. Journal je cinično primijetio da su kritične informacije pažljivo sahranjene u svesku 65, na stranici 36.987 Federalnog registra.
"Tajna je vani. Nakon što su skupine za zaštitu okoliša ukazale na nezakonitost ove šarade, Odjel za energetiku predložio je ukidanje multiplikatora od 6,67 za električne automobile, priznajući da taj broj ‘nema pravnu potporu‘ i da je ‘bez temelja‘. Proizvođači automobila su se uspaničili i tražili od Bidenove administracije da odgodi bilo kakav povratak pravnoj ili inženjerskoj stvarnosti. To je razumljivo. Bez multiplikatora, predložena pravila Ministarstva prometa za njih su potpuno nedostižna. Ali funkcionalna pravila ne zahtijevaju šifre koje je izradila vlada. Proizvođači automobila trebali bi se izravno suočiti s tim problemom", piše WSJ.
Pozadina Tesline rekordne dobiti
Iako porezni krediti nemaju znanstvenu, odnosno zdravorazumsku osnovu, oni su za proizvođače e-vozila poput Tesle dragocjeni. Prema izvještaju Carboncredits.coma iz listopada 2023., Tesla je gledajući godinu na godinu "sjajno" podigla prodaju tzv. ugljičnih kredita, iako je promašila ciljeve zarade i prihoda: "…lider EV-a izvijestio je o rekordnoj prodaji ugljičnih kredita, koje je tvrtka nazvala regulatornim kreditima. Već više od četiri godine proizvođač električnih vozila privlači pozornost prijavljivanjem rekordnih prihoda od prodaje ugljičnih kredita. Proizvođač automobila izvijestio je o prihodu od 554 milijuna dolara od prodaje ugljičnih kredita u trećem tromjesečju 2023., što je značajno pridonijelo njegovoj dobiti. Ova rekordna prodaja također je predstavljala velik dio Teslinog neto prihoda u trećem tromjesečju 2023. (1.878 milijuna dolara) - 29 posto. Najznačajnije je da su prihodi od karbonskih kredita u trećem kvartalu porasli za 94 posto u odnosu na prethodnu godinu, označavajući vrijednost Tesline proizvodnje električnih vozila".
Drugim riječima, bujanje prihoda Tesle temeljem tzv. ugljičnih kredita, koji im se dodjeljuju temeljem pogrešne procjene energetske učinkovitosti njihovih vozila, teško je ubuduće ignorirati, pogotovo ako smatramo da su opasne klimatske procjene realnost. Problem koji je uzrokovala američka administracija tako je velik da će se velika obmana nastaviti jer bi priznavanje istine zaljuljalo temelje američke industrije e-vozila, što si Bijela kuća najvjerojatnije neće priuštiti u izbornoj godini.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....