Europski turisti pojačano se okreću putovanjima u sklopu paket-aranžmana jer je snažan rast cijena hotela i letova oživio potražnju za all-inclusive ponudama, a među popularnim destinacijama za takvu vrstu putovanja je i Hrvatska.
Kombinacija krize životnog standarda i poremećaja uzrokovanih štrajkovima pridonijela je ponovnoj privlačnosti aranžmana s fiksnom cijenom, bez neočekivanih dodatnih troškova i lakšeg rješavanja problema u slučaju da nešto pođe po zlu.
Nakon niza godina tijekom kojih su putnici koristili internet za sastavljanje vlastitih planova putovanja, analitičari kažu da se trend kupnje gotovih aranžmana, a koji je započeo prošle godine, ubrzao ovog ljeta kada je zabilježen najveći broj putovanja od pandemije.
"To je nešto za što mislite da je izumrlo još u 1970-ima. No, od pandemije sve više ljudi rezervira paket-aranžmane”, ističe glavni ekonomist analitičke tvrtke IBA Stuart Hatcher.
Očekuje se da će potrošnja na paket-aranžmane u Europi, najpopularnija među Britancima i Nijemcima, ove godine dosegnuti 117 milijardi dolara, što je 11 posto više u odnosu na godinu ranije. Sljedećih bi godina trebala oboriti novi rekord, od 125,9 milijardi dolara, pokazuju podaci Euromonitora.
Rast će cijene paket-aranžmana
Ponovna popularnost aranžmana pomogla je i najvećem europskom turoperatoru TUI-ju, koji je prošli tjedan objavio kvartalne rezultate koji su nadmašili očekivanja.
Fiksni početni troškovi i vrijednost koja se dobiva za novac u takvim aranžmanima imaju svoju privlačnost, smatra viša industrijska menadžerica za putovanja u Euromonitoru Caroline Bremner. "U trenutku vrhunca inflacije, kao u protekle dvije godine, aranžmani potrošačima omogućuju učinkovitije budžetiranje", kazala je.
Britanci u prosjeku potroše oko 450 dolara po glavi stanovnika na takav tip putovanja, pokazuju brojke Euromonitora, pri čemu pružatelj paket-aranžmana pregovara s hotelima, prijevozničkim tvrtkama i drugim tržišnim igračima kako bi smanjio troškove.
No, i paketi će poskupjeti, prognozira tvrtka za istraživanje tržišta. Očekuje da će cijene rasti po godišnjoj stopi od 3,5 posto u razdoblju od 2024. i 2029., brže nego prije pandemije kada su rasle tempom od oko 1,3 posto u razdoblju od 2014. do 2019.
Potražnja za turističkim aranžmanima svijetla je točka za turističku industriju, budući da raste zabrinutost da će postpandemijski entuzijazam za zračna putovanja splasnuti jer će putnici odustajati od njih zbog viših cijena zrakoplovnih karata. U Europi i Sjevernoj Americi cijene zrakoplovnih karata su nakon pandemije naglo porasle.
Pad dobiti avio prijevoznika
Rezultati velikih prijevoznika u drugom tromjesečju ukazali su na teže tržišne uvjete u cijelom sektoru zrakoplovstva. Lufthansa je prošlog mjeseca upozorila na pad zarade u trećem tromjesečju jer se ta grupa teško nosi s višim troškovima plaća i ograničenim prostorom za povećanje cijena karata, dok su Ryanair i Air France-KLM izvijestili o padu tromjesečne dobiti.
S druge strane, easyJet je povećao cjelogodišnje izglede svog poslovanja s paket-aranžmanima koje je pokrenuo 2019. godine i koje je prošle godine činilo više od četvrtine dobiti prije oporezivanje te skupine.
Rezervacije paket-aranžmana za britansku putničku tvrtku Jet2 porasle su za sedam posto ovog ljeta, što je oko 72 posto ukupnog broja putnika, navodi se u godišnjem izvješću objavljenom prošli tjedan. Hrvatska, Cipar, Grčka, Italija, Malta, Portugal, kopnena Španjolska, Balearski otoci, Kanari i Turska su popularne destinacije. Kompanija je tako ovih dana produžila letove za turski Bodrum do sredine studenog zbog velike potražnje.
Norwegian Cruise Line Holdings, Carnival i Royal Caribbean Group također su povisili svoje prognoze godišnje dobiti jer ljudi hrle na njihova krstarenja.
Paket-aranžmani obično su privlačni turistima s nižim do srednjim prihodima, koji traže sunce i more s all-inclusive opcijama i aktivnostima prilagođenim obiteljima poput klubova na plaži, rekla je Bremner. Grčka, Italija i Španjolska su među najpopularnijim destinacijama.
Nije samo za baby boomere
Isplanirani odmori, koji uključuju malu fleksibilnost, čine oko polovine aranžmana rezerviranih tijekom prošle godine, pokazuju podaci britanske putničke agencije ABTA. Inače su ih posebno favorizirali stariji od 65 godina, popularno zvani baby boomeri, koji se sjećaju prvog vala entuzijazma za paket-aranžmanima. No, sad su za njih zainteresirani i mlađi putnici, privučeni manje strogim paketima u usporedbi s onima iz prošlosti.
Otprilike 56 posto osoba u dobi od 25 do 34 godine odlučilo se za pakete koristeći metodu ubacivanja u košaricu i birajući između različitih opcija letova i smještaja, pokazuju podaci ABTA-e.
Kako bi se prilagodio mladima i njihovom ukusu, glavni izvršni direktor TUI-ja Sebastian Ebel rekao je da tvrtka nudi veću fleksibilnost svojih paketa, poput toga da dopušta klijentima da rezerviraju letove i s drugim zrakoplovnim prijevoznima ili da prilagode vrijeme putovanja. Oko 800.000 kupaca odabralo je fleksibilne paket-aranžmane u drugom tromjesečju, što je 14 posto više nego godinu ranije, stoji u izvješću.
"Ljudi imaju pogrešnu predodžbu kada je riječ o paket-aranžmanima. Oni su sada mnogo fleksibilniji”, rekao je glasnogovornik ABTA-e Sean Tipton.