StoryEditorOCM
Hrvatskakonačni izvještaj

Za tragediju na Lastovu kriv je šef Jadrolinije! Ovo su rezultati istrage, opisani i dramatični trenuci prije pada rampe

Piše Vladimir Urukalo
8. listopada 2024. - 15:12

Prema zaključcima istrage tragedije na trajektu "Lastovo" kada su u Malom Lošinju 11. kolovoza ove godine u padu nekoliko tona teške iskrcajno-ukrcajne rampe život izgubili Boško Kostović (58), vođa stroja iz mjesta Vinišće te kormilari, Marko Topić (38) iz Solina i Denis Šarić (54) iz Zadra, odgovornost za ovu tragediju leži prvenstveno na predsjedniku Uprave Jadrolinije Davidu Sopti! 

Upravnu istragu ove pomorske nesreće proveo je tročlani tim Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a njihov je zaključak kako predsjednik Uprave Jadrolinije nije uspostavio sustav upravljanja sigurnošću te je time prekršio Pomorski zakonik pa se za njega predlaže pokretanje prekršajnog postupka, a propisana prekršajna kazna se kreće u novčanom iznosu od 663 do 33 tisuće eura. Tim Ministarstva predlaže da se Soptu kazni s maksimalnim iznosom te ističe da će, ako DORH ne odluči da se protiv osoba uključenih u ovu nesreću pokrene kazneni postupak, Ministarstvo pokretnuti prekršajne postupke.

U završnom izvješću kojeg smo u posjedu stoji, nadalje, da je temeljem testiranja dizanja i spuštanja te zadržavanja rampe proizlazi da hidraulični sustav, kada je uključen, može zadržavati rampu u bilo kojem položaju, no da nakon što se taj sustav isključi, rampa mora biti ili oslonjena na obalu ili u gornjem položaju uz to osigurana propisanim mehaničkim sredstvima. Po tome, hidraulični sustav nije predviđen za to da zadržava rampu u bilo kojem drugom položaju osim naprijed navedena dva.

 

U slučaju tragedije na "Lastovu" istraga Ministarstva je utvrdila kako Jadrolinija nije uspostavila sustav za sigurno vođenje broda u skladu sa lSM-kodeksom (Međunarodni pravilnik o upravljanju sigurnošću - op.a.), a što se posebno odnosi na "uspostavu sustava upoznavanja svih članova posade sa sustavima na brodu Lastovo" odnosno sustava održavanja te se ističe kako se Potvrda o usklađenosti kompanije Jadolinija i Potvrda upravljanja sigurnošću broda Lastovo ne smiju smatrati valjanima prije "obavljanja dodatni prosudbi od strane Hrvatskog registra brodova (HRB)".

- Posada broda Lastovo ne obavlja svoje zadaće temljem zahtjeva ISM sustava Jadrolinije niti zahtjeva ISM sustava broda, a za što u cijelosti odgovornost snosi kompanija koja je dužna provoditi interne prosudbe ISM sustava kompanije i broda Lastovo... Uzevši u obzir organizacijsku strukturu unutar ISM sustava kompanije Jadrolinija odgovornost nižeg rukovodstva može se razmatrati samo segmentno uz naglasak kakoje predsjednik Uprave u cijelosti odgovoran za sustav i ničije ga pogreške ne oslobađaju od odgovornosti... Pomorski zakonik ne razmatra parcijalne odgovornosti već definira isključivu odgovornost ovlaštene osobe u kompaniji... Ova istraga, vezano za pomorsku nesreću "Lastova", ne nalazi odgovornosti drugih članova uprave kompanije kao niti odgovornosti nićže rangiranih djelatnika kompanije  - navodi se, uz ostalo, u zaključcima istrage.

Ocijenjeno je i da se, a obzirom da HRB ne obavlja preglede broda po zahtjevima Pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova koja, uz ostalo, propisuju zahtjeve za pramčana vrata i rampe za ukrcaj i iskrcaj vozila na Ro-Ro putničkim brodovima, kako se Svjedodžba o sigurnosti putničkog broda i Svjedodžba o sposobnosti borda za plovidbu koje su izdane "Lastovu" ne mogu smatrati valjanima te HRB mora provesti dodatni pregled i na svim brodovima Jadrolinije. Također, postupak provjere ISM sustava kompanije i "Lastova" treba pokrenuti odmah i bez odgađanja.

Što se tiče odgovornosti za održavanje broda i tu tim Ministarstva mora smatra kako je za sustav održavanja svih brodova Jadrolinije, pa tako i "Lastova" odgovoran isključivo predsjednik Uprave Sopta te i za kršenje tih pravila Pomorskog zakonika predlažu pokretanje prekršajnog postupka protiv njega. 

Istraga je utvrdila da za tragediju pomoraca nema odgovornosti članova posade, no citira se da Pomorski zakonik ne definira odgovornosti drugih članova posade osim zapovjednika broda koji je odgovoran za sigurnost i red na brodu te ima javna ovlaštenja i predstavlja kompaniju. 

- Uzevši u obzir ISM sustav kompanije Jadrolinija i analizirajući situaciju spuštanja i dizanja pramčane rampe, upravna istraga nije utvrdila odgovornost zapovjednika broda ili članova posade - stoji u rezultatima istrage. Na kraju se predlaže i da se "razmotre dodatne aktivnosti u nadzoru HRB-a, a koje mogu uključivati potpuno ili djelomično oduzimanje ovlasti za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata RH".

Iz iskaza članova posade, a koje je nakon nesreće policija alkotestirala i kod nikoga nije utvrđen niti najmanji stupanj alkoholiziranosti, proizlazi da su tog dana u Mali Lošinj stigli 15 minuta prije negoli je predviđeno redom plovidbe. Rampa je spuštena kako bi se vozila i putnici iskrcali, a po prijašnjem dogovoru zapovjednika i članova posade trebala se obaviti provjera brtve pramčanih vrata kako bi se utvrdilo njeno stanje i eventualno potreba remonta nakon sezone. U brodskom dnevniku stoji da je zapovjednik osobno zatražio provjeru brtve (vizira) pramčane rampe. 

Nakon što je brod pristao, prvi časnik palube Davor Zagorac zove zapovjednika Gorana Đolongu preko radio stanice i govori da se rampa može podići za pregled. Zapovjednik potom dolazi na zapovjedni most i vidi kako je rampa dignuta u krajnji gornji položaj, ali da nije klinovima osigurana od pada. Zapovjednik tada preko stanice bezuspješno zove vođu palube Predraga Vulića koji se nalazi u garaži gdje je hidraulična sisaljka rampe stvarala buku. Misleći da ga zbog te buke ne čuje, zapovjednik isključuje sisaljku sa zapovjednog mosta i opet pokušava dobiti Vulića. Ovaj se opet ne javlja, pa zapovjednik Đolonga na mobitel poziva Zagorca, no i to je bez uspjeha. 

Zato Đolonga izlazi na palubu vozila gdje sreće vođu palube i govori mu da se rampa mora osigurati na što ovaj odgovara da "rampa nema kuda ići". Zapovjednik mu ozbiljno govori "nemojmo se zajebavati i netko to mora odmah zabraviti", pa Vulić izlazi na bočna vrata na obalu i kreće prema pramcu broda, a zapovjednik ide za njim.

Baš kad mu je počeo opet govoriti da rampu treba osigurati, ona iznenada pada i usmrćuje tri člana posade dok je Zagorac teško ozlijeđen. Sve se to, utvrdila je istraga, dogodilo u samo dvije minute od kad je zapovjednik primjetio da rampa nije osigurana pa do same tragedije.

Istražni tim Ministarstva zaključio je i kako je nejasno zašto je posada tog trenutka bila na rivi ispred pramca kako bi pregledali brtvu pramčanih vrata jer ISM sustav "Lastova" definira da ono što treba godišnji remont i održavanje pripremaju zapovjednik broda i upravitelj stroja te to dostavljaju inspektoru broda tri mjeseca prije izvođenja radova.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. studeni 2024 19:01