U Rovinju se ovog četvrtka održala završnica izbora za najbolji obiteljski i mali hotel Adrian 2023. Slobodna Dalmacija u suradnji s Nacionalnom udrugom obiteljskih i malih hotela, a pod pokroviteljstvom Ministarstva turizma i sporta i Hrvatske turističke zajednice te uz potporu sponzora Tommyja, A1 Hrvatska, Jane i Jamnice već 18-tu godinu za redom dodijelila je prestižnu nagradu Adrian.
Ako bi nešto trebalo biti naš "forte" u turizmu, onda su to mali i obiteljski hoteli, preciznije – njihov personal i usluga. Tu gost najbolje može osjetiti gostoljubivost domaćina i originalnost ponude, prije svega kroz hranu koja se u obiteljskim hotelima, po tradicionalnim recepturama, služi po sistemu "od polja do stola" i uz širok osmijeh domaćina. Stoga je ove godine posebna pažnja posvećena autohtonoj gastronomiji.
U ovogodišnjem Izboru mogućnost sudjelovanja imali su hoteli s 4 ili 5 zvjezdica, a od svih prijavljenih kandidata kroz brojne reportaže s kopna, primorja i otoka, iz slavonske ravnice i šuma Gorskog kotara, Istre i Dalmacije, Zagorja, predstavili smo vam male i obiteljske hotele. Ovogodišnji članovi žirija, Monika Udovičić, ravnateljica Uprave za sustav turističkih zajednica MINTS-a, Martina Srnec, direktorica promocije i oglašavanja HTZ-a, Neven Ivandić, znanstveni suradnik na Institutu za turizam i gospodarstvo i Vinko Ursić Glavanović, direktor Slobodne Dalmacije imali su težak zadatak. Između 70 kandidata odabrali su 10 finalista i jednog pobjednika.
- Činjenica je da mali obiteljski hotelijeri imaju kapital, znanje i beskrajan trud koji stoje iza svake obiteljske priče u koju su utkane sudbine onih koji su odlučili u hrvatskom turizmu biti drukčiji. Prije osamnaest godina, kada smo započeli ovu priču, bilo ih je sedamdesetak. Sada vas je sedam puta više, gotovo pet stotina. Jedan od vas ponijet će ovogodišnju skulpturu Adriana kao najbolji. Čestitam mu. Ali, svojim trudom i posebnošću, svojom gastronomskom ponudom, svojom ulogom u sredini u kojoj posluju, svi mali hoteli koje smo predstavili tijekom proteklih mjeseci već su pobjednici - poručio je direktor Ursić Glavanović.
Dodjeli je prisustvovala i Nikolina Brnjac, ministrica turizma i sporta te Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice kao i predstavnici brojnih turističkih zajednica županija i gradova.
ADRIAN ODLAZI U LABIN
Među finalistima koji su ušli u uži krug natjecanja su Hotel Draga di Lovrana s Lovrana, Hotel Spongiola s otoka Krapnja, Hotel Waldinger iz Osijeka, Hotel Vila Rova iz Malinske na otoku Krku, Puteus Palace Heritage Hotel iz Pučišća na otoku Braču, Heritage Hotel Adriatic iz Orebića na Pelješcu, Hotel Moeesy, Blue & Green Oasis s Hvara, Hotel Boškinac iz Novalje na otoku Pagu i Hotel San Rocco iz Brtonigle. Zasluženu pobjedu odnio je hotel ‘Peteani‘ iz Labina.
Ministrica Brnjac uručila je ovogodišnjeg Adriana gospodinu Denisu Peteaniju, direktoru hotela.
- Hvala svima! Kao predstavnik obitelji Peteani mogu reći da smo iznimno ponosni na ovu nagradu, koja će nam služiti kao poticaj u daljnjem radu. Također, volio bi se i zahvaliti personalu, našem vrijedom osoblju koje svojom stručnošću doprinosi kvaliteti naše usluge - poručio je Peteani.
PERSPEKTIVE RAZVOJA OBITELJSKIH I MALIH HOTELA U HRVATSKOJ
Osim dodjele priznanja najboljima, putem okruglog stola raspravljalo se o perspektivama malih i obiteljskih hotelijera u Hrvatskoj i problemima s kojima se suočavaju. Panel je moderirao Saša Ljubičić, a u raspravi su sudjelovali Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice, Monika Udovičić, ravnateljica Uprave za sustav turističkih zajednica, kategorizaciju i pravne poslove, MINT, Šime Klarić, predsjednik Udruge obiteljskih i malih hotela i Tomislav Fain, predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija.
Mali i obiteljski hoteli pokazali su se u kriznim situacijama, poput pandemije koronavirusa, najžilavijim dijelom našeg turizma. Naime, dio hotela iz te kategorije radio je kao da se ništa nije dogodilo.
- Mislim da je vlada kroz svoje odluke tijekom pandemije jako puno pridonijela preživljavanju turističkog sektora i našoj današnjoj poziciji. To je plod dobre sinergije javnog i privatnog sektora. Inputi i cijene utjecale su na potrošnju. Povećanje troškova radne snage, energije i cijena hrane sigurno će utjecati na konačne rezultate. Važno je biti pošten prema turistu i dati mu vrijednost za novac. Hrvatska ima sreću što ima raznoliku turističku ponudu i što svak može pronaći ponešto za svoj džep - istaknuo je Staničić.
Struktura smještajnih kapaciteta diktira i trajanje sezone. Promjena strukture dugotrajan je posao, objekti prilagođeni cjelogodišnjem radu upravo su mali obiteljski hoteli. Produživanje sezone od strane ovih poduzetnika, osvijestit će i inspirirati ostatak destinacije da se posveti ulaganjima koje će ih voditi ka dužoj sezoni. Transformacija iznajmljivača u male hotele, ovisit će o poticaja koji će ubrzati povrat na investiciju.
- Danas možemo reći da su mali obiteljski hoteli nositelji održivog turizma u cijeloj Hrvatskoj. Kao takvi, mali hoteli zaista predstavljaju dobar model za razvoj održivosti, oni su nosioci novih trendova. Cijeli sektor malog hotelijerstva je prepoznat kao kvalitetan. U početku su to bili entuzijasti, a danas predstavljaju jedan od najkvalitetnijih turističkih proizvoda ne samo u Hrvatskoj već u cijelom svijetu - poručio je Klarić.
Turizam u kontinentalnom dijelu Hrvatske ima puno potencijala, mjere NPOO usmjerene su na izgradnju novih i obnavljanje postojećih smještajnih kapaciteta u tom dijelu države. Na razini Hrvatske, u posljednjih 10 godina visoko kategorizirani hoteli i kampovi su se udvostručili.
- Zar bi mi bili sretni da se nakon svih tih investicija govori o Hrvatskoj kao o jeftinoj destinaciji? Velika većina je napravila iskorak te ja viša cijena u potpunosti opravdana, zapravo je uvreda govoriti da bi cijena trebala biti niža. Činjenica je da potražnja za visokokategoriziranim smještajem i uslugom itekako postoji. Dilema između investiranja u apartmane i male hotele još uvijek češće prevagne u korist apartmana, ali mislim kako će se taj trend promijeniti - rekla je Udovičić.
Kako bi sutra u Hrvatskoj bilo više malih i obiteljskih hotela, a manje rentijera koji ulažu u sve veći broj smještajnih jedinica, umjesto u kvalitetu, potrebno je da Vlada i Ministarstvo turizma i sporta iniciraju promjene. Investicije su ključ. Turizam je poprilično volatilan i iznimno osjetljiv na promjene u okruženju. Visoke investicije i dugo vrijeme povrata razlozi su koji poduzetnike odmiču od investiranja u male obiteljske hotele.
- Obitelji koje stoje iza malih hotela vole svoj posao i vole destinaciju na kojoj rade. Oni doslovno žive taj posao i za njega su puno toga stavili na kocku. Ljudima s vizijom obično je jako teško, ali drago mi je da su mali obiteljski hotelijeri uspjeli i da njihove priče inspiriraju i druge da slijede njihov put - poručio je Fain.
Moramo biti svjesni da se glavnina putovanja na ljetnim destinacijama odvija za vrijeme praznika i lijepog vremena. Dok je za velike gradove, poput Zagreba, turizam 365 realnost, manja mjesta trebaju postupno raditi i investirati u cilju postizanja produženja turističke sezone. Nerealno je očekivati da će cjelogodišnji turizam zaživjeti na svim destinacijama te da će njegov intenzitet biti isti kao u špici sezone. Međutim, mali hotelijeri su nam pokazali da kada nešto stvarno želimo i kada vjerujemo u svoju viziju rezultati zasigurno neće razočarati.