Hrvatski zavod za zapošljavanje (HZZ) od početka godine u najam je preuzeo kompletnu zgradu nekadašnje Geofizike u zagrebačkoj Savskoj ulici koja je u vlasništvu Školske knjige Ante Žužula, a cijena kvadrata tog poslovnog prostora od vremena useljenja do danas porasla im je više od 60 posto. No, iako se Središnji ured HZZ-a proširio na sva četiri kata, odnosno na 3.444,80 umjesto dosadašnjih 2.947,44 kvadratnih metara, sve njegove službe i dalje neće biti na istom mjestu, piše Faktograf i nastavlja:
Ništa od objedinjavanja svih službi u istom prostoru
Objedinjavanje svih službi Središnjeg ureda HZZ-a bila je, naime, intencija preseljenja tog Zavoda u prostor na Savskoj cesti.
Državni proračun, odnosno proračun HZZ-a, dvogodišnji najam prostora za rad Središnjeg ureda koštat će 1.457.150,40 eura s uključenim porezom na dobit. Točnije, trošak najma poslovnog prostora iznosi nepunih 50 tisuća eura s PDV-om mjesečno, dok dodatnih 10,7 tisuća eura s PDV-om koštaju usluge čišćenja poslovnog prostora.
Iz vlastitog prostora u Radničkoj cesti, HZZ se u nekadašnju Geofiziku (prostor koji je u to vrijeme bio u dugoročnom zakupu Školske knjige, a u međuvremenu ga je ona i kupila kroz postupak stečaja) preselio u lipnju 2019. godine. Tada je ugovorena cijena najma prostora od 7,20 eura po kvadratnom metru (plus PDV), uz obavezu plaćanja dodatnih 2,50 eura po kvadratnom metru (plus PDV) na ime mjesečnog tekućeg održavanja prostora.
U siječnju prošle godine cijena najma porasla je na 11,60 eura po kvadratnom metru, plus PDV, što je ukupno 14,50 eura po kvadratnom metru. Tako je cijena najma prostora kojeg HZZ plaća za rad svog Središnjeg ureda porasla 62 posto. Istodobno, cijena usluge čišćenja nije promijenjena niti za cent.
Upravno vijeće HZZ-a krajem listopada prošle godine dalo je suglasnost Anti Lončaru, ravnatelju HZZ-a za sklapanje dvogodišnjeg ugovora o najmu poslovnog prostora. Suglasnost za sklapanje tog posla dala je i Vlada prije dva tjedna (sjednica Vlade, točka 28.). Njena suglasnost bila je potrebna jer prema Statutu HZZ-a ravnatelj te institucije može poduzimati pravne poslove o stjecanju, opterećenju ili otuđenju imovine, odnosno sklapanju drugog posla čija vrijednost je veća od 663.614,04 eura, samo uz prethodnu suglasnost Upravnoga vijeća i Vlade Republike Hrvatske.
Ranijih godina HZZ je suglasnost za sklapanje najma trebao dobiti od Ministarstva financija, kao i ministarstva zaduženog za upravljanje državnom imovinom. Za prvi ugovor, iz 2019. godine, te su suglasnosti pribavili. No, u 2020. godini suglasnost im je odbilo dati tadašnje Ministarstvo državne imovine zbog tada još neriješenih imovinsko-pravnih odnosa nad nekadašnjom zgradom Geofizike (1, 2).
U skupo unajmljeni prostor HZZ je prije i nakon useljenja uložio 1,8 milijuna kuna (239 tisuća eura) kako bi ga prilagodio svojim potrebama. Tijekom 2018. godine te 2019. godine u građevinske radove uloženo je nešto više do 1,54 milijuna kuna (204 tisuće eura), dok je na obnovu vanjske stolarije u 2020. uloženo dodatnih 247,25 tisuća kuna (32,8 tisuća eura) iako je u taj prostor trebala uložiti Školska knjiga koja je poslovni prostor dala u podnajam javnoj ustanovi.
Da je to bila dužna napraviti Školska knjiga od koje je prostor unajmljen proizlazi iz prve suglasnosti za sklapanje Ugovora o zakupu poslovnog prostora za potrebe Središnjeg ureda koje je donijelo Upravno vijeće HZZ-a i u kojem se navodi kako je "navedeni prostor, uz određenu renovaciju od strane Školske knjige, ocijenjen kao optimalan za potrebe Zavoda". Nadalje, "(…) terenskim pregledom prostora stručna služba Zavoda definirala je na koji način je prostor potrebno urediti kako bi isti bio u potpunosti adekvatan za potrebe Zavoda" pa je prijedlog "inicijalnog uređenja poslovnog prostora proslijeđen eventualnom Zakupodavcu te je isti potom pristupio renovaciji".
Prema odgovoru kojeg smo dobili od HZZ-a, od 2020. godine, kada su mijenjali vanjsku stolariju, vlastitim sredstvima nisu sudjelovali u adaptaciji poslovnog prostora, a četvrti kat kojeg su sada preuzeli uredio je najmodavac.
No, niti nakon kompletnog sređivanja poslovnog prostora, on i dalje nije adekvatan za rad svih službi Središnjeg ureda HZZ-a.
U originalnom planu, naime, na prva dva kata u Savskoj cesti, trebao je biti smješten Odjel za financiranje i ugovaranje projekata Europske unije (CES OFC), a najam njegovog smještaja trebao se plaćati sredstvima Fondova EU. Međutim, CES OFC do danas nije preselio u nekadašnju zgradu Geofizike niti HZZ planira u budućnosti "pripajanje" te službe.
Danas iz HZZ-a navode kako je "drugi dio Središnjeg ureda, Ured za financiranje i ugovaranje projekata Europske unije zbog opisa posla kojeg obavlja (Posredničko tijelo razine 2) i broja zaposlenika oduvijek bio odvojen".
Dakle, u nekadašnji prostor Geofizike HZZ je 2019. godine preselio kako bi se sve službe Središnjeg ureda objedinile, no CES OFC nikada nije uselio u taj prostor. Četiri godine kasnije HZZ navodi kako to niti nije bilo planirano jer je taj odjel zbog opisa posla oduvijek odvojen.
Za najam na dvije lokacije - preko 120 tisuća eura
HZZ tako plaća najam dva poslovna prostora. Za preko 3,4 tisuće kvadratnih metara u Savskoj mjesečni najam iznosi gotovo 50 tisuća eura, odnosno preko 60,7 tisuća kada se uključe i troškovi čišćenja. K tome, za oko četiri tisuće metara kvadratnih unajmljenih u poslovnoj zgradi Petrius Centar u Radničkoj cesti 177 gdje je smješten CES OFC, HZZ plaća dodatnih 60 tisuća eura, odnosno 50 tisuća eura za urede i 10 parkirnih mjesta te dodatnih 10 tisuća eura na ime "troška poslovnog prostora".
Poslovni prostor kojeg HZZ plaća u poslovnom centru u Radničkoj ulici košta 9,50 eura po kvadratnom metru plus PDV, odnosno nepunih 12 eura, dok prostor u Savskoj ulici s uključenim PDV-om košta 14,5 eura.
HZZ nije tražio jeftiniji komercijalni poslovni prostor u kojem bi mogao djelovati. No, raspitivali su se o državnoj imovini koja bi im mogla biti besplatno dodijeljena za rad, ali u portfelju državne imovine takvog poslovnog prostora nema.
"Hrvatski zavod za zapošljavanje se prije zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora pisanim dopisom, a i osobno na sastancima, obratio Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine i njegovim pravnim prednicima sa upitom da li isti raspolažu kojim slobodnim, adekvatnim prostorom koji bi se Zavodu mogao dodijeliti na korištenje bez naknade, za obavljanje njegove poslovne djelatnosti. Napominjemo kako isto ministarstvo nije raspolagalo takvim prostorom. Također napominjemo kako cijena zakupnine s uključenim porezom na dodanu vrijednost ne prelazi preporučene iznose iz Uputa Ministarstva financija, Porezne uprave, za izradu proračuna za odnosna proračunska razdoblja", odgovor je HZZ-a na upit zbog čega nisu potražili jeftiniji poslovni prostor, s obzirom na snažan rast cijene kvadrata u Savskoj ulici.
A taj snažan rast cijene poslovnog prostora, kako navode iz HZZ-a, "zakupodavci opravdavaju trenutnom situacijom na tržištu i inflacijom". Interesantno je, pritom, kako unatoč stanju na tržištu i inflaciji, cijena čišćenja njihovog poslovnog prostora od 2019. godine nije mijenjana, zaključuje Faktograf.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....