StoryEditorOCM
Hrvatskaplavi horizonti

Nautičari nas ocjenjuju boljim od svih konkurentskih zemalja

Piše Ana Pivčević
16. listopada 2024. - 08:17

Jadranska obala iz godine u godinu očarava naše goste. Kristalno čisto more i razvedena obala jedni su od glavnih aduta koji privlače goste, pogotovo nautičare, koji svoj odmor koriste da s brodom pronađu najljepša mjesta i rajske uvale. Upravo zbog toga sada je idealno vrijeme za sumiranje turističke sezone i planiranje za budućnost.

Idealan sugovornik na ovu temu nam je Kristijan Pavić, predsjednik Uprave ACI-ja (Adriatic Croatia International Club), koji je jedan od panelista na konferenciji "Plavi horizonti: budućnost hrvatskog čarterskog turizma", u organizaciji Slobodne Dalmacije i Hanza medije, koja će se održati u petak, 18. listopada, u ACI marini Milna na otoku Braču.

ACI d.d. najveći je lanac marina na Mediteranu, koji ima 22 luke nautičkog turizma – marine diljem jadranske obale, od Istre do Dubrovnika. Predsjednik Uprave Pavić nam na samom početku razgovora ističe da je Hrvatska u nautičkom turizmu zaista šampion te imamo brojne prednosti.

image

Kristijan Pavić, predsjednik Uprave ACI-ja: Jedino u sinergiji s destinacijama možemo dugoročno graditi hrvatski nautički turizam, pa i turizam u cjelini

Foto Adria

Foto Adria/

– Imamo jednu od najrazvedenijih obala na svijetu, s više od 1200 otoka, hridi i uvala. Kristalno čisto Jadransko more i netaknuta priroda privlače nautičare iz cijelog svijeta. Vremenski uvjeti povoljni su za jedrenje, od proljeća do jeseni. Koliko god mi često sebe minorizirali, činjenica je da imamo vrlo razvijenu nautičku infrastrukturu. Naše marine strateški su razgranate po cijelom Jadranu te opremljene modernim sadržajima, za što iz godine u godinu osvajamo razne kako domaće, tako i inozemne nagrade.

Pristupačni i fleksibilni

Na hrvatskoj obali nalaze se brojni gradovi i naselja bogati kulturnom i povijesnom baštinom, što omogućava nautičarima da kombiniraju jedrenje s istraživanjem lokalne kulture, gastronomije i povijesnih znamenitosti. Za kraj, vodeća smo destinacija za najam plovila (čarter), s velikom ponudom jedrilica, katamarana, motornih brodova i jahti. Čarteri su pristupačni i fleksibilni, omogućujući turistima jednostavan pristup otocima i uvalama – objašnjava nam Pavić.

Dodaje da, prema izvješću Tomas nautike Instituta za turizam iz 2022. godine, nautičari biraju Hrvatsku ponajviše zbog prirodnih obilježja akvatorija, osjećaja sigurnosti u zemlji, sigurnosti plovidbe, kvalitete čarter-plovila, kao i cijene te ekološke očuvanosti.

– To su naše osnovne prednosti pred drugim konkurentskim nautičkim destinacijama. U istom izvješću analizirana je ocjena elemenata ponude u Hrvatskoj u odnosu na Italiju, Grčku, Sloveniju i Španjolsku. U gotovo stopostotnom broju za nautičare je ponuda u Hrvatskoj iznad očekivanja ili u skladu s očekivanjima. Od ukupno devet elemenata koje su nautičari uspoređivali između Hrvatske i konkurentskih nautičkih destinacija, Hrvatska je ocijenjena bolje u gotovo svim elementima: čistoći mora, očuvanosti okoliša, atmosferi/ugođaju te socijalnim elementima – osjećaju sigurnosti u zemlji i gostoljubivosti.

Boljim od konkurencije ocijenjena je i "vrijednost za novac" nautičke ponude, ponuda vezova, opremljenost marina te ugostiteljska ponuda. To dovoljno govori gdje smo u usporedbi sa zemljama u okruženju – govori nam predsjednik Uprave ACI-ja.

Turistička sezona je završila i polako se zbrajaju rezultati, a nas je zanimalo imamo li razloga za zadovoljstvo.

– Ova sezona je, kao što smo i očekivali, zbog dva velika sportska događaja – Europskog nogometnog prvenstva i Olimpijskih igara – bila izazovnija za sve aktere domaćega turističkog sektora, posebice tijekom srpnja. Valja spomenuti i da Njemačka, koja je jedno od naših najvažnijih tržišta, prolazi određenu gospodarsku krizu. ACI je, kao dioničko društvo koje kotira na Zagrebačkoj burzi, obveznik javne objave financijskih izvješća. Stoga o rezultatima trećega kvartala ne možemo još javno detaljnije govoriti, do objave izvješća.

No svaka sezona zapravo sa sobom nosi određene izazove. Sve izazove s kojima smo se suočili u ovoj godini očekivali smo i pripremili se na njih te mogu reći da smo općenito zadovoljni ovom sezonom – kazao nam je Pavić.

Kada govorimo o strukturi gostiju, Pavić nam objašnjava da su najbrojniji gosti kod nas tradicionalno gosti s naših emitivnih tržišta: Slovenije, Italije, Njemačke, Austrije, no i SAD-a, pogotovo na jugu.

Pripreme za iduće sezone

Vremena za odmor nema jer su već počele pripreme i planovi za budućnost, kako bi za novu turističku sezonu sve bilo spremno na vrijeme.

– Pitanje budućnosti hrvatskog čarter-turizma prvenstveno je pitanje za vlasnike čarter-floti. Za nas je čarter dio poslovanja. No naši planovi za budućnost i dalje su usmjereni na održavanje i unapređenje pozicije Hrvatske i ACI-ja kao lidera u regionalnom nautičkom turizmu. Hrvatska je već prepoznata kao jedna od najatraktivnijih destinacija za nautički turizam, kako smo spomenuli. No pitanje koje si stalno postavljamo jest kako dodatno razvijati taj potencijal i, što je još važnije, kako to učiniti na održiv način. Nautičari su danas sve zahtjevniji te biraju destinacije koje im nude dodatne pogodnosti, sadržaje i sigurnost, a ne samo najbližu lokaciju, što su izazovi na koje spremno odgovaramo.

I Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, kao i Ministarstvo turizma i sporta, svoja promišljanja o turizmu i pomorstvu temelje na principima održivosti, što u potpunosti pozdravljamo, te i sami temeljimo svoje planove i očekivanja za budućnost na istim vrijednostima.

Naš dugoročni cilj je pozicionirati ACI marine, a time i nautički turizam na našoj obali, kao premium destinacije. Kroz kontinuirano unaprjeđenje usluge, infrastrukture i cjelokupnog iskustva koje nudimo gostima, cilj nam je privući one turiste koji traže više. Ne želimo masovni turizam, već nam je cilj zadržati fokus na kvaliteti i održivosti, umjesto da se natječemo na tržištu masovnog turizma s beskonačnim spuštanjem cijena – govori nam Pavić.

image

Ljetni prizor iz ACI marine Split
Vojko Bašić/CROPIX

Vojko Basic/Cropix

Kad govorimo o čarteru, ističe da broj čarter-plovila kontinuirano raste, ali smatra da to nije ni ekološki, a ni ekonomski održivo.

– Ne možemo svake godine obarati rekorde tijekom turističke sezone. U cijelom svijetu, posebice u zemljama Mediterana, vidimo kako lokalno stanovništvo prosvjeduje protiv masovnog turizma. S druge strane, mi i dalje svake godine očekujemo nove rekorde. Dokad i je li to moguće ili održivo? Je li nam to u interesu i bi li nam to uopće trebao biti cilj? – upozorava Pavić.

Jedan od segmenata planiranja sljedeće sezone je i formiranje cijena koje će biti konkurentne i u skladu s trenutnim tržišnim uvjetima, a Pavić naglašava da su tom dijelu u posljednjih nekoliko godina pažljivo pristupali.

Aktivni gosti

– Iako su naši troškovi višestruko rasli, cijene smo podizali znatno manje od stope inflacije i porasta naših troškova. Svjesni smo potreba naših gostiju i važnosti očuvanja percepcije vrijednosti koju nudimo. Cjelogodišnja analiza tržišta i troškova ključna je u tom procesu.

Iako se troškovi održavanja, građevinskih radova i operativni troškovi stalno povećavaju zbog globalnih ekonomskih okolnosti, mi ulažemo maksimalne napore kako bismo održali visoku kvalitetu usluge te ponudili najbolju vrijednost za novac našim gostima.

Naime, nautičari danas traže više od pukog sidrenja: žele kvalitetnu uslugu, sigurnost, infrastrukturu i dodatne sadržaje. Naša strategija za sljedeću sezonu nepromijenjena je – ostajemo fokusirani na pružanje maksimalne vrijednosti za novac, kako bismo zadržali i ojačali našu poziciju kao preferiranog odredišta za nautički turizam.

No želim istaknuti da su cijene veza i nautičkih usluga za nautičare samo dio njihove potrošnje. Nautičari su izrazito aktivni gosti. Svi odlaze u restorane, kupnju, razgledavanje itd. Prema već spomenutom istraživanju Tomas nautike, nautičari su u 2022. godini tijekom plovidbe (ne uključujući izdatke za prijevoz do i od polazne luke) trošili prosječno 182 eura na dan po osobi, što je mnogo više od prosječnog turista.

Treba biti posebno pažljiv prema formiranju cijena u destinacijama. Govorim o cijenama restorana i ostalih usluga.

Naše marine inkorporirane su u tkiva gradova, na mnogim mjestima čine važan dio destinacija. I ne možemo ih izolirati. Moramo funkcionirati u sinergiji s destinacijama koje također moraju racionalno promišljati o formiranju cijena, kao i kvaliteti usluge koju nude. Jedino tako možemo dugoročno graditi hrvatski nautički turizam, pa i turizam u cjelini – za kraj nam je kazao predsjednik Uprave ACI-ja Kristijan Pavić.

image

ACI marina Dubrovnik na vrhuncu sezone

Foto Adria

Foto Adria/
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. studeni 2024 23:49