Najteže je pokrenuti nešto svoje. Ali i najljepše. Unatoč tome, svaka je pomoć itekako dobrodošla. Upravo zbog toga su Philip Morris Zagreb i ACT grupa, potporna grupa za razvoj društvenog poduzetništva, pokrenuli program "Pokreni nešto svoje" za sve one koji žele biti sami svoji gazde. Ali, i što je još važnije, za one koji žele biti pozitivna promjena u društvu. Program je zaživio 2016. godine i ove godine, među dobitnicima potpora našao se i projekt "Nades design". Ovaj tim nudi potpuno održiv i inovativan pristup u proizvodnji biljnih pripravaka koji mogu imati anti-aging, antioksidativna, protuupalna i druga blagotvorna djelovanja. Proces pripreme biljnih pripravaka temelji se na dizajnu novih zelenih otapala – prirodnih NADES otapala (eng. Natural deep eutectic solvents, NADES) pomoću kojih se izdvajaju ciljane molekule iz biljaka. Navedena otapala su 100 posto prirodna, biorazgradiva, ekološki prihvatljiva i nehlapljiva te se lako pripremaju.
Na projektu radi tim od sedam žena iz Laboratorija za tehnologiju i primjenu stanica i biotransformacije na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu. To su znanstvenice koja već više od deset godina rade zajedno na razvoju zelenih tehnologija kako bi pridonijele smanjenju emisije CO2. O detaljima Nades proizvoda popričali smo s članicom tima, dr. sc. Manuelom Panić.
Što vas je ponukalo na prijavu na natječaj "Pokreni nešto svoje"?
– Od početka godine, nalazimo se u SPOCK inkubatoru te smo za ovaj, a i za sve ostale natječaje doznali tamo i odlučili probati i prijaviti se.
Jeste li očekivali da ćete dobiti poticaje u sklopu ovog natječaja?
– Nismo očekivali da ćemo dobiti poticaje, iako smo šutke priželjkivali jer nam je upravo ovo trebalo da krenemo. Konkurencija je bila velika i čast nam je što smo i mi jedni od dobitnika.
Kako je tekao hodogram prijave i vaša razmišljanja za vrijeme trajanja natječaja i nakon proglašenja.
– Hodogram je izgledao ovako: mogli bi se prijaviti, pa što, barem ćemo skupiti na papir i imati teksta za iduće natječaje. Dobiti nećemo sigurno, ali hajdemo probati. Napisali smo, svi smo u timu korigirali. Najteži dio je bio kako znanstveni jezik prilagoditi jeziku prihvatljivom javnosti. Prijavili smo na vrijeme i čekali. Sve je išlo vrlo brzo. I uskoro smo dobili poziv da smo ušli u 14 najboljih. Onda smo pripremili prezentaciju i uskoro smo se našli na online sastanku s ACT grupom i Philip Morrisom. To je bio jako ugodan sastanak.
Kako ste se našli u poduzetničkim vodama? Je li postojalo vrijeme preispitivanja vaše odluke da se bavite poduzetništvom?
– Ovim područjem istraživanja bavimo se od 2013. godine. Naš cilj je doprinijeti boljitku društva i smanjiti emisiju CO2. Ideja za poduzetništvo nam je pala na pamet nakon što smo razvili proizvode koji mogu pomoći industriji da uvedu nove tehnologije i doprinesu smanjenju CO2 emisije.
Zbog čega ste se odlučili za održivo poduzetništvo?
– Radimo u području zelene kemije oduvijek, tako da uopće nismo morali odlučivati.
Koji su najveći izazovi s kojima ste se dosad susreli?
– Najveći izazov je taj što smo mi prije svega znanstvenici i nismo imali previše iskustva s predstavljanjem izvan akademske zajednice. Morali smo naučiti kako prenijeti naše ideje da budu što jednostavnije, a opet da ostane naglasak na inovativnosti i benefitima koje donose naša rješenja. Nakon što smo to svladali, sada nas čeka vjerojatno još veći izazov kojeg postajemo sve svjesniji, a to je realni sektor, hvatanje ukoštac s ekonomskim aspektom i samom prodajom.
Na koji trenutak u vašoj poduzetničkoj karijeri ste najviše ponosni?
– Najponosniji smo na to što smo kroz sve izazove, koji nisu bili lagani i koje moramo ukomponirati u radne obveze, ostali složni i predani našem cilju, a uz to nam niti jedan segment nije zakazao.
Kakav je feedback vaših klijenata?
– Proizvode smo dosad predstavili u sklopu triju radionica koje smo organizirali. Na radionicama su prisustvovali predstavnici kozmetičke i prehrambene industrije. Feedback je vrlo pozitivan i svi vide potencijal te se nadaju da će u budućnosti imati priliku implementirati naša rješenja za obogaćivanje vlastitih proizvoda.
U što planirate uložiti dobivene poticaje…
– Planiramo uložiti u postavljanje dobrih temelja firme, razvoja strategija i ekonomskih planova, kao i uložiti u prodajni i marketinški sektor.
Recite nam nešto o timu.
– Mi smo tim sedam znanstvenica iz Laboratorija za tehnologiju i primjenu stanica i biotransformacije na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu. To je tim znanstvenica koji već više od deset godina radi zajedno na razvoju zelenih tehnologija. Godine variraju od profesorica do asistenata i doktoranada. Kako smo i godištima različiti, tako su i obiteljske prilike drukčije, no najbitnije je da smo sve zadovoljne i uspješno žongliramo i u privatnim i u poslovnim aspektima, i imamo apsolutnu međusobnu podršku u timu.
Kakvi su planovi za budućnost mimo ovih poticaja?
– Ovogodišnji planovi su plasirati novorazvijene proizvode na hrvatsko tržište te proizvesti prvih 100 proizvoda te ih ponuditi industriji kao sirovinu. Za sada smo dobili potporu ACT grupe u suradnji s Philip Morrisom te smo krenuli u realizaciju našeg plana. Dugoročan plan je proširiti se na europsko i svjetsko tržište kozmetičke, prehrambene i farmaceutske industrije. NADES otapala su prije svega dizajnirana otapala te je moguće pripremiti milijun različitih otapala. Osim u području prirodnih ekstrakata, NADES otapala mogu naći primjenu i u elektrokemiji, biomedicini, farmaceutskoj i kemijskoj industriji, kao i drugim područjima, te je plan razvijati proizvode na bazi NADES-a i u tim područjima.
______________________
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Philip Morris Zagrebom