Kada razmišljamo kako sumirati 2020. teško da će nam na pamet prvo pasti riječi kao što je raskoš, bogatstvo, luksus ili kič. U stvarnome životu smatralo bi se gotovo neprimjerenim privlačiti pozornost razmetanjem pa su čak i oni koje koronakriza (još) nije osiromašila prigrlili skromnost. Posve suprotno, u trenutku kad nam se činilo da internet ima sve više apetita za jedenje bogatih, na televiziji i filmu smo imali prilike više nego ikad gledati njihove živote kojima se mogu pripisati svi oni pridjevi koje smo uklonili iz naše sivkaste svakodnevice.
Kad je riječ o filmu možemo nabrojati pregršt naslova koji su bijeg iz stvarnosti vidjeli u bijegu iz suvremenosti neovisno o tome je li riječ o viktorijanskoj engleskoj, 60-im godinama prošlog stoljeća ili drevnoj Kini. Hvala im na tome jer smo zahvaljujući njima mogli ujutro češljajući kosu zamišljati kako će se vijoriti na vjetru dok mačem siječemo protivnike umjesto kako će nam stajati maska. Blažena bila fikcija!
Televizija, čak i kad je koketirala sa stvarnošću kao u seriji The Crown oko čega se diglo i dosta prašine, pružala nam je jednako zadovoljstvo na nešto drugačiji način. Bilo da se radi o serijama koje prate život bogataša s Manhattana ili kraljevsku obitelj u Londonu, znamo da su to svjetovi koje povezuje velika udaljenost od onoga našeg, običnoga i normalnoga čak i u ova neobična i nenormalna vremena. Ta vrsta naglašenog eskapizma uopće nas ne treba čuditi, što je stvarnost mračnija to raste naša potreba za sjajem i blještavilom. A mislim da svi znamo što uz njega ide - skupa odjeća i fantastični modni trenuci.
Donosimo pregled filmskih i Tv trenutaka koji su nas najviše očarali u 2020. i dali nam rijetke uspomene kojih ćemo se iz ove godine zaista htjeti sjećati.
Mulan
Na ekranizaciji Disneyevog epskog crtanog filma o kineskoj ratnici Hua Mulan nije se štedjelo, potrošeno je čak 200 milijuna dolara, a to se odrazilo i na raskošnim kostimima. Bilo da se radi o složenim oklopima i bojnoj odjeći koje su nosili vojnici i glavna glumica Liu Yifei, ili srednjovjekovnim tradicionalnim haljinama nadahnutima dinastijom Tang, odjeća je definitivno jedan od vrhunaca čitave produkcije koja je ostavljala bez daha. Film je ostavio kritičare podijeljenima iz političkih razloga, ali nitko nije dovodio u pitanje estetski doživljaj filma.
Ma Rainey’s Black Bottom
Odmah po uvodnoj sceni filma u kojoj Viola Davis pjeva blues oduševljenoj publici 1920-ih u Chicagu u haljini s perlicama karakterističnoj za period u kojem se odvija radnja, bilo nam je jasno da nas očekuje prava modna poslastica. Legendarna hollywoodska kostimografkinja Ann Roth impresionirala nas je raskošnim komadima od baršuna, brokata i svile, ali i muškom odjećom što nije čest slučaj. Chadwick Boseman zasjao je u trodijelnom sivom odijelu na pruge koje mu je pristajalo kao saliveno. Osim što očekujemo da će se glumačka postava obradovati za vrijeme sezone nagrada, nema razloga sumnjati da će tako proći i ostatak filmske ekipe.
Mank
David Fincherov novi film definitivno je jedno od najboljih ovogodišnjih ostvarenja i to ne samo zbog nedostatka konkurencije. S obzirom na njegov vrlo zahtjevan pristup u konstruiranju vizualnih svjetova u svojim filmovima ne iznenađuje što je Mank, čija radnja se odvija u zlatnom dobu Hollywooda, osobito bogat fantastičnim kostimima. Radnja filma prati scenarista Hermana J. Mankiewicza, kojeg igra Garry Oldman, u pisanju Citizen Kanea. Premda smo mogli očekivati dominantno muške likove u filmu, u njemu su i tri izrazito dobra ženska lika koja igraju Amanda Seyfried, Lily Collins i Tuppence Middleton. One, svaka sa svojim drugačijim stilom, prikazuju puninu različitosti mode epohe kao stroga daktilografkinja, opuštena Njujorčanka i bogata glumica. Ponajbolje izdanje je ono Seyfried na kostimiranoj zabavi obučenoj u bijelo cirkusko odijele ukrašeno perjem.
The Witches
U filmu Roberta Zemeckisa najbolji dio su upravo kostimi koji imaju sva obilježja Campa koji je prije par godina opet populiziran kad je poslužio kao tema Met Gale. Vještice u filmu nose odijelca nalik onima iz prvih Diorovih kolekcija, ali s dodatkom ludih boja, oblika i zmijskih uzoraka, koji su povremeno i prave zmije maskirane kao dekoracije. Anne Hathaway, vrhovna vještica, evidentno je uživala u ulozi jer je svakoj gesti, pokretu i naglasku dala posebnu pažnju, koristeći sve mogućnosti koje joj je ponudio kostimograf. Bez obzira na to što nas film nije osobito oduševio, kostimi svakako jesu pa predviđamo tu i jednu sigurnu nominaciju za Oscar.
The Undoing
U novoj seriji Davida E. Kellyja protagonisti su članovi elitne newyorške obitelji Fraser, a glavnu žensku ulogu psihologinje Grace igra Nicole Kidman. Ona ima jako specifičan vlastiti ukus što je uvijek težak zadatak za kostimografe i u tome su istinski uspjeli. Njenim ormarom dominiraju zagasite jesenske boje i skupocjeni materijali, a posebno su dobri kaputi, napose onaj zeleni s velikom kapuljačom iz kojeg nije izlazila tijekom cijele serije.
The Crown
Serija koja prati kraljevsku obitelj nije baš previše obećavala u stilskom smislu uzmemo li u obzir na njihove dosadne i uvijek slične modne odabire. Ipak moramo priznati da su nas kostimografi iznenadili, pa i oduševili. Kao prvo, rado ističemo odjeću koju nose aristokrati na selu koja je poslužila kao inspiracija i dizajnerima za sljedeću sezonu, ali najveći uspjeh je vjerna rekreacija lookova princeze Dijane čiji stil mnoge osvaja do danas.