Prva epizoda serije "Turist" s HBO Maxa vjerojatno nema premca među prvim epizodama viđenim od početka 2022. godine, a i sami "The Tourist" je ugodno serijsko iznenađenje, jedan od boljih komada ovogodišnje televizije.
Neimenovani irski muškarac u tumačenju preporođenog Jamieja Dornana ("Belfast") putuje kroz australsku zabit i nakratko zastaje na usputnoj benzinskoj crpki. Kad ponovno izađe na cestu i zapjeva "Bette Davis Eyes", u retrovozoru će vidjeti kamiončinu kako mu se približava velikom brzinom.
Sjećanje na "Slom", "Autostopera" i, dakako, "Dvoboj" smjesta se roji u gledateljevoj glavi i doista – vozač kamiona nastavlja slijediti Dornanov lik i kad siđe s ceste na pustinjski pijesak, s očitom namjerom da ga pregazi ili stjera niz neku prvu padinu.
Zahvaljujući kamiondžiji vozač automobila na kraju stvarno doživljava prometnu nesreću i budi se u lokalnoj bolnici bez identiteta, tj. sjećanja na prethodne događaje ili uopće išta drugo.
"Doznat ćemo tko si", obećava policajka Helen Chambers (Danielle Macdonald; "Bucka") tipu koji se doslovce ne sjeća ničega. Da se sjeća, pitao bi se smjesta tko je kamiondžija i zašto ga je hvatao, ali ovako se mi pitamo umjesto njega.
Pitamo se i zašto je eksplodirao restoran netom nakon što je protagonist serije iz njega iskoračio i zaključio da ga netko želi ubiti, što zaključuje i gledatelj kad ga neki bradati tip (Ólafur Darri Ólafsson) traži u bolnici odakle se odjavio.
Konačno, pitamo se i zašto zgodna djevojka, tamnoputa Luci (Shalom Brune-Franklin), koja čini se zna tko je naš amnezični turist i s njim je iskoračila iz restorana prije eksplozije, briše njegove slike sa svoga mobitela, te tko je, kvragu, tip (Damien Strouthos) koji ga zove s mobitela dok je negdje živ zakopan.
Misterij je postavljen i fino se razvija kako "Turist" ide dalje u idućih pet epizoda, a bez pretjerana rastezanja priče koja bi, kao što to često biva, bila još efektnija da je ispričana u formi filma.
Veoma je metafilmski štosno da baš Dornan glumi čovjeka bez sjećanja kao netko tko bi možda najradije zaboravio nastupe u trilogiji "Pedeset nijansi sive", "Pedeset nijansi mračniji" i "Pedeset nijansi slobodniji".
Zgodne su i filmofilske posvete i paralele koje "The Turist" povlači s drugim filmovima, od "Duela" i "Buried" do "Krokodila Dundeeja" (tako se titularni lik potpisao na benzinskoj crpki posudivši ključ za WC), ali i dalje.
Serija u najboljim trenucima izgleda kao da su braća Coen snimila "Memento" miješajući crnohumorni krimić i misteriozni triler, čak i špageti-vestern.
"Turista" također potpisuju braća, ne "coenovci" Joel i Ethan, već Harry i Jack Williams. Harry i Jack vole "Krvavo jednostavno" (zapetljani zaplet), "Fargo" (Helen kao punašnija Marge Gunderson) i "Arizona Juniora" (bradati progonitelj protagonista), no koriste utjecaje za inspiraciju i pretvaraju seriju u mali-veliki triler s vlastitim identitetom.
"The Tourist" se prati sa zanimanjem budući da gledatelj doznaje tko je turist bio – ili je mogao biti – istovremeno s njim samim, otkrivajući njegovu prošlost koja ne mora nužno definirati njegovu sadašnjost i budućnost.