StoryEditorOCM
SplitTRANSVERZALA

Stanari starog splitskog kvarta ‘šize‘ zbog prometa u pješačkoj zoni, traže sačekušu: ‘Jednu susidu je oborilo...‘

Piše Tanja Šimundić Bendić
28. rujna 2024. - 08:13

Tuže nam se stanovnici Križeve ulice u Velom Varošu; kažu kako je pitanje trenutka kada će se u njihovoj kali dogoditi zlo. Bubnit će nekoga pošteno, opalit će ga po škini motor, romobil, bicikli koji jurcaju Križevom dan-noć. Nemaju žitelji ovoga kvarta mira, govore nam kako se stalno osjećaju kao da s prozora gledaju Formulu 1. Ali s tom razlikom što je Križeva oduvijek bila pješačka zona. Onda je odjednom pala "šoto kuco" pod navalom prometala koji tuda voze kao da im je za petama sudnji dan. Pa nam kažu ovako: "Hoćemo sačekušu! To je jedino rješenje kako bi nam se konačno vratio mir...". Križeva ulica jedna je od glavnih transverzala staroga splitskog kvarta, poveznica je Marjana i Rive.

Pa svaki nadobudni vozač dvotočkaša kojem se ne da ulaziti u prometni gradski optok vožnju s Marjana do grada premošćuje kroz velovaroško srce. Kroz njihovu kalu. Na udaru su najviše oni koji u toj ulici imaju ulazna vrata kuća. Ti stanari mogu lako stradati dočim nogu ili glavu izbace na kalu. Kažu kako je sudara bilo i prije, sjećaju se incidenta u kojem je stradala starija im susjeda. A s obzirom da su u pomodnom Splitu svi poludjeli za romobilima, sad je taj problem eskalirao do neba.

image
Nikola Brboleža/cropix/

Bacilo je jednu susidu

– Istina je, problem je toliko eskalirao da je pitanje dana kad će se dogoditi zlo. I to veliko, netko će glavom platiti zbog vozača koji ovuda voze kao da voze utrke. Jer to nije "truć truć", ide kao polako, nego vuuušššš, proleti pokraj tebe, ni ne znaš da opasnost stiže. Tu vozači luduju. A najgore je što tu ima puno starijih ljudi koji dobro ne čuju. I sada zamislite vi koja se tragedija može dogoditi. Je, bacilo je bilo jednu našu susidu, istina je. Ovi šta u Križevoj imaju ulazna vata ne mogu normalno iz kuće ni zakoračiti, sve čekaš da te neko klepi. Ovo je postalo nemoguće. Tome kraja nema. Ovo se mora dovesti u red – veli Frane Galzina, čuvar baštine splitskoga Velog Varoša.

I kaže kako su to već puno puta isticali i nebrojeno puta tražili rješenje. Kaže i kako se s intenzivnim rastom turizma u Velom Varošu problem jako intenzivirao. Motoristi, skuteri, romobili, biciklete, kraja tim prometalima ovdje nema. A svi divljaju i dižu živce domaćima, koji se pod navalom opasnih vozača moraju sklanjati u svom kvartu. Spominje kako ima i velovaroških stanovnika kojima su Križeva i ostale ulice u pješačkoj zoni nužan koridor za dolazak do njihovih privatnih prostora za parkiranje vozila. Potencira kako bi takvima trebalo dati dozvolu za prolaz, ali isključivo uz vrlo stroge uvjete vožnje, od pet do 10 na sat.

image
Nikola Brboleža/cropix/

– Znam nekoliko krasnih ljudi koji uvijek ovuda voze sporo, s pažnjom, kako ne bi ugrozili ljude. Takvima je potrebno izaći u susret. S druge strane, tu su divljaci koje treba kazniti. Jer, pazite, po Splita ima te romobile, motore, bicikle, jurilice. Ljudi su nezadovoljni, grintaju, nervozni su. Kažem vam, nešto će se dogoditi. Trebamo sjesti i vidjeti što ćemo. Tu su policija, komunalci, ima načina, pa i ta sačekuša na dnu ulice, mislim da bi kazna polučila rezultat – veli Galzina.

Kako postići red

Predsjednik Vijeća kotara Veli Varoš Ante Banović veli da su već i prije na svojim sjednicama raspravljali o tom problemu. Lijepo bi bilo kad bi cijeli Veli Varoš bio pješačka zona, ali, s druge, kaže, bila bi to i velika muka za brojne ovdašnje stanovnike. Dovelo bi to do pitanja gdje bi tada uopće mogli ostavljati svoja vozila što je, inače, gorući problem ovoga kvarta. Problem divljačkih vožnji to i potvrđuje. I kaže kako je malo-pomalo pješačka zona postala brza prometnica.

– Jedino što bi tu moglo uvesti reda jesu jače kontrole policije i komunalaca. Pojačani nadzor, kažnjavanja na dnu ulice gdje bi ih se sačekalo i kaznilo, jedino su rješenje. Mislim da bi to pomoglo. Mi smo i sami tražili pojačavanje nadzora, slažemo se da bi reda trebalo biti – kaže Banović.

image
Nikola Brboleža/cropix/

Što kaže policija? Upoznati su s ovom problematikom u Varošu, zbog čega su policijski službenici splitske Postaje prometne policije prošle godine održali sastanak s predstavnicima gradskog kotara. Razgovarali su o uočenim problemima, naknadno Gradu Splitu uputili određene inicijativne mjere radi poboljšanja stanja prometa. Mišljenja su da bi se dodatna razina sigurnosti mogla postići i odgovarajućim tehničkim rješenjima, kojima bi se fizički onemogućio ulazak motociklista u pješačke zone. Kod postavljanja takve prometne opreme, kažu, potrebno je voditi računa o mogućnostima prolaska osoba s invaliditetom, dostavnih vozila s dozvolom i hitnih službi.

– Shodno raspoloživim resursima i intenzitetu ostalih zadaća, povremeno smo provodili nadzore na ulazu u pješačke zone iz Križeve i Milićeve ulice, i sankcionirali počinitelje prekršaja. Planirat ćemo i u budućnosti provođenje povremenih kontrola. Napominjemo da je stanje sigurnosti cestovnog prometa jedan od prioriteta ove policijske uprave. Dulje vrijeme intenzivno provodimo aktivnosti na terenu, ali u budućnosti ćemo s više pozornosti razmatrati dodatna postupanja i na ovoj lokaciji uvažavajući stav i sugestije građana – kažu iz PU splitsko-dalmatinske.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. studeni 2024 06:31