Željan Rakela, predsjednik i osnivač BMW Moto Kluba Dalmacija, održao je edukativno predavanje i vožnju za vozače motora kako bi ih naučio sve o sigurnoj vožnji. BMW Moto Klub Dalmacija postoji skoro 15 godina i broji 190 članova. Prvi motor Rakela je uzeo čim je položio vozački ispit, sa 18 godina, a već sa 17 godina vježbao je vožnju na tzv. kozi. U kolicima je proslavio 23. rođendan jer je doživio tešku prometnu nesreću na motoru i zaradio 28 prijeloma. Kada se oporavio, ponovno se vratio motorima, ali ovaj put pametniji. Kaže da su motori njegova ljubav i strast, a “zbog lude glave, cijelo tijelo pati”.
- Putovati motorom počeo sam 2006. godine, a samo s trenutnim modelom, BMW GS, prešao sam do sada 415.000 kilometara. Uz njega imam još tri motora, prešao sam preko 100 država i bio na pet kontinenata. Prošle godine zabilježen je veliki broj stradalih motociklista, njih čak 230, i žao mi je da se ne radi nešto preventivno po tom pitanju. Ako i postoji neka akcija, to uglavnom bude mjerenje brzine i kažnjavanje pojedinaca, ne kažem da je to loše, ali smatram da nije dovoljno. Često sam pričao i s policijom, HAK-om, Županijom i Gradom, ali nisam primijetio interes da se to podigne na višu razinu - govori Rakela.
Zato su u prostorijama kluba održali dva sata edukativnih predavanja, a potom su došli na karting stazu, Splićanima poznatu pod nazivom “Luda Baba” kako bi savladali tehnike ulaženja u zavoje. Vožnju su nastavili do Makarske preko Žrnovnice i Omiša kako bi naučeno primijenili u prometu. Grupa se sastojala od šest polaznike jer je bilo važno posvetiti se svakome od njih i ukazati na utvrđene pogreške.
- Kod nas u Dalmaciji postoje dva velika problema: prvi je taj što su naši ljudi “tvrdi”, ne žele se educirati jer smatraju uvijek da sve znaju. S druge strane, postoji ogroman broj mladih momaka koji su puni adrenalina, a nemaju se gdje ispuhati jer nema niti jedne staze ni lokacije na kojoj se mogu pošteno “izdivljati” u kontroliranim uvjetima pa svoje granice testiraju na cestama dovodeći u opasnost i sebe i ostale sudionike u prometu - objašnjava.
Kaže da je u Europi broj velikih registrirani motora porastao za milijun u odnosu na prošlu godinu. Praktičnost je primarna motivacija prilikom kupnje, a primijećeno je i da ih osobe starije od 45 godina sve češće kupuju kao svoj prvi motor.
- Oni su zapravo po iskustvu “mladi vozači”, a policija ih tako ne gleda. Ovakve vrste edukacija potrebne su i mladima, ali i starijima, iako je “asfalt sve tvrđi” što više starite pa ipak smatram da su ovi drugi malo oprezniji u vožnji. Najčešća pogreška je kriva procjena ulaska u zavoj, a u tom trenutku ljudi krenu panično kočiti, motor se ispravlja te izlijeće iz zavoja. To je najčešći scenarij u kojem ljudi nažalost stradaju - govori Rakela.
Bit će uporan u ovakvim projektima i truditi se da se što veći broj ljudi odazove na ovakve obuke. Smatra da je puno učinio i ako spasi jedan ljudski život. Često je gost predavač i u Srbiji.
- U Vojvodini su napravili predivnu Navak stazu, a mi u Splitu nemamo stazu za vožnji i edukaciju. Najbliži nam je Grobnik, koji je ostao od bivše države, a od tada se nikada ništa nije napravilo. Grobnik je prepun, ako sada želite rezervirati termin trebate čekati više od godinu dana jer ga posjećuju i vozači iz Austrije, Italije, Njemačke. U Italiji primjerice ima 30-ak takvih staza. Smatram da bi i financijski to bila isplativa odluka jer bi stvorila prostor za jednu novu vrstu turizma. Imamo idealnu klimu za to, kod nas se motor može voziti sigurno 300 dana u godini - zaključuje.
Razgovarali smo i s Juricom Marasovićem, dugogodišnjim zaljubljenikom u motore, koji smatra da je ova škola izvrsna za “mlađe vozače”, bez obzira na njihovu dob, jer već smo utvrdili da se starost motociklista mjeri po njihovom iskustvu na motoru.
- Svakako je potrebno urediti jednu edukativnu motociklističku stazu u Dalmaciji. Svaka osoba koja ima strast prema brzini, kad-tad će željeti to negdje ispuhati pa je najbolje da to učini u kontroliranim uvjetima. U našoj županiji uvjeti su idealni za takav projekt, a ne samo da bi se smanjio broj prometnih nesreća nego bi na tome mogli i zaraditi. Bio sam na velikom broju staza po Europi na kojima bude i do 200.000 gledatelja, a ulaznice za neke staze koštaju 200 eura i više. Nečim takvim bi mogli dodatno pojačati ponudu turizma. Trenutno jedina staza koja postoji u Hrvatskoj je Grobnik koja se nalazi u blizini Rijeke. Nju je napravila vojska Jugoslavije 1979. godine, a od tada je ta staza svakodnevno popunjena. Do 1989. na njoj se održavalo i prvenstvo u motociklizmu koje je bilježilo ogromnu posjećenost. Uvjeren sam da je to s ekonomske strane jedna čista situacija - govori Marasović.
Smatra da su kriteriji za dobivanje vozačkih dozvola A kategorije prenisko postavljeni.
- Iz priča s ljudima koji su polagali ispite za A kategoriju, čini mi se kao da se tu radi o čistoj formalnosti. Autoškole nemaju dovoljno sredstava za kvalitetnije obučiti buduće motocikliste. Potrebno je u obuku ubaciti i informacije o sigurnosti, gumama, zaštitnoj opremi, a ljudi su sve to trenutno prisiljeni učiti sami - kaže.
Porazgovarali smo i s vlasnikom karting staze “Luda Baba” Matkom Sinovčićem, javnosti možda poznatiji kao Matko iz glazbenog dua “Matko i Brane”.
- Ovo je najveća staza u Dalmaciji, duga je 700 metara, a široka šest metara. Željan Rakela i ja dogovorili smo se jako brzo, a ova staza je idealna za učenje zavoja. Relativno je kratka, ali zavoji su interesantni pa je idealno mjesto na kojem se u kontroliranim uvjetima mogu uvježbati određene finese u vožnji koje se mogu kasnije primijeniti u prometu - zaključuje Matko.