Kraj je sedmog mjeseca, turistička sezona bi trebala biti na samom vrhuncu i za očekivati je da je kasa nikad punija, no to ipak ovisi u kojem se dijelu Istočne obale nalazite. U subotu ujutro smo prođirali do čvorišta splitskih luka, a već nas je u Zvonimirovoj dočekala zmijolika kolona vozila, načičkana pretežito nervoznim taksistima i ‘Uberovcima‘ koji su prevozili turiste do samog centra grada.
Srećom, nešto lakše se diše već kod splitskog Pazara i nastavno prema trajektnoj luci koja je i danas bila u punom pogonu i ubrzano su se punile utrobe trajekata koji plove do obližnjih otoka.
‘Jadrolinija‘ je imala poprilično dramatičan tjedan koji je zakuhao kvar novoobnovljenog trajekta ‘Oliver‘ na putu do Vele Luke. Ono što je trebala biti čista katastrofa, pretvorila se u gotovo filmsku priču. Neumorna posada je uspjela pokrenuti motore i devet sati nakon isplovljavanja stigli su do Korčule bez pomoći tegljača, dok su se raspjevani putnici popeli na palubu i u vedrom duhu okončali stresan dan.
- Jučer su napravljene i ispoštovane sve procedure potrebne kako bi se trajekt ‘Oliver‘ uključio u liniju i uspješno je isplovio u 18 sati prema Veloj Luci. Atmosfera je bila odlična i vjerujem da su putnici zadovoljni - prepričava nam Jelena Ivulić, koordinatorica plovnog područja od Splita do Dubrovnika, a što se tiče kvara drugog trajekta ‘Hrvat‘ koji je uslijedio dan kasnije, veli da je tehnički problem brzinski otklonjen i već sat vremena kasnije je bio u pogonu.
Udarni vikend
Sudeći prema prizorima u trajektnoj luci, ovo bi mogao biti jedan od najfrekventnijih vikenda u godini. Gotovo da se ne može vidjeti plava morska površina od plovila koja su okupirala sva dostupna pristaništa, bilo da je riječ o ‘Jadrolinijinim‘ brodovima i charter flotama čiji vlasnici sigurno zadovoljno trljaju ruke.
- Ovaj vikend očekujemo 80 tisuća putnika i 16 tisuća vozila koji bi trebalo proći kroz našu luku. Jučer smo imali dvije dodatne linije prema Supetru te očekujemo da će i danas biti potrebne - najavljuje Ivulić dok iza nje oko deset sati kreće prva dodatna linija prema Supetru koji je pod povećanim pritiskom kao i Split.
- Imamo jedan od onih najudarnijih vikenda zajedno s našim partnerima i koncesionarom za slaganje vozila ‘Legiom Quarta‘ čiji su djelatnici, rekla bih slikovito, specijalne postrojbe kako uspijevaju složiti veliki broj vozila. Tu smo 24 sata dnevno za naše putnike i trudimo se da što prije i lakše dođu do svojih odredišta - zaključno kaže koordinatorica.
Ružnija strana luke
Međutim, čim vam pogled skrene s druge strane luke prema željezničkom i autobusnom kolodvoru situacija i nije baš tako bajna. Nije nam trebao nijedan prst na ruci da bi pobrojali putnike uz željeznicu jer ih jednostavno - nije bilo. Prizor je to kao iz nekog paralelnog svijeta u koji ste ušli tek koji metar od gungule kakva vlada u morskoj luci.
- Ja sam vam iz Splita, samo sam malo sjeo u hladovinu. Ovo je prava katastrofa - kaže nam jedan lokalac za kojega smo se ponadali da će prozboriti nekim stranim jezikom. Zgroženo je pogledavao derutni strop iznad svoje klupe, a sablasni prizor i komornu atmosferu je teško iti prepričati.
Čini se da Istočna obola više nije susretište samo tri različite transportne mreže, već joj se pridružila i četvrta. To je more usidrenih taksista koji traže svaki slobodni milimetar asfaltne površine kako bi uparkirali svoja vozila ostavljajući, primajući ili čekajući nove putnike koji itekako guštaju o ovom neobičnom tranzitnom konceptu.
- Došla sam autobusom iz Zagreba i sada idem na trajekt za Hvara. Malo sam se bojala kako ću to sve spojiti, no iznenadilo me da sam stigla odmah do trajekta. Ovo je super rješenje za putnike - oduševljena je Belgijanka Lina, ni ne sluteći koliko to "rješenje" zapravo popije živaca ljudima koji cijelu godinu moraju prolaziti ovim dijelom grada.
Gdje su busevi?
Jedino što joj se nije svidjelo je već davno opjevani autobusni kolodvor koji u stopu prati estetske trendove susjedne željeznice. Međutim, iznenadilo nas je da i nema baš previše grdosija poslaganih na dugim uskim peronima.
- Prije je svako jutro odlazilo po pet autobusa za Plitvice, sad možda jedan. I to ste došli u subotu ujutro kad i ima nešto šušura, tribate doć radnim danom popodne. Nekidan je bilo toliko malo putnika da sam se zapitao je li sezona već gotova - iskreno nam govori vlasnika fast fooda u blizini kolodvora koji itekako dobro bilježi turističke brojke. Ako ništa, onda barem preko kase.
- Na kraju dana imam trećinu manje para u blagajni nego prošle godine. Trenutno radim kao lani za Uskrs. Ne znam je li do Europskog prvenstva ili Olimpijade koja se isto događa u Europi, ali ovo je jako, jako loše. Turisti sve manje troše, izležavaju se po cesti, sve su opušteniji u svom ponašanju. Ovo je samoposlužni turizam - veli nam dok kolegice potvrđuju njegove riječi.
Dok nam je sve to pričao u blizini njega je stajao stariji gospodin s kartonskim natpisom u ruci kojeg odavno nismo vidjeli i vraća nas desetljećima unatrag. Zimmer frei, piše švrakopisom i velikim tiskanim slovima, dok vlasnik apartmana dovikuje okolnim putnicima ‘cheap‘, ‘cheap‘. Ali, čini se da turisti sve manje nasjedaju na staru bajku o Hrvatskoj kao jeftinoj destinaciji za ljetovanje.