Kada će biti završena rekonstrukcija Ulice kardinala Alojzija Stepinca u Trogiru, na potezu od velikog "Konzuma", odnosno nekadašnje robne kuće "Prima" i gradske tržnice, pa na zapad, do granice sa Segetom Donjim, pitanje je za milijun dolara.
Taj projekt vrijedan 1,7 milijuna eura, uglavnom je financiran iz EU-ovih fondova, a budući da je riječ o izvornoj trasi Jadranske magistrale, koja je nakon izgradnje Trogirske obilaznice još prije gotovo 40 godina "spuštena" lokalnu razinu, odnosno na rang današnje županijske ceste, nositelj mu je Županijska uprava za ceste Split (ŽUC).
Sve je počelo lani u srpnju i trebalo je biti završeno u prosincu prošle godine, ali sudeći po kaotičnom stanju razrovanoga gradilišta na kojemu se "odmara" mehanizacija i "muvaju" tek malobrojni radnici, rijetko tko vjeruje u najnoviju informaciju iz ŽUC-a da bi svi radovi na cesti trebali biti završeni do - početka ljeta.
Građani sve više sumnjaju i u najavu kako će promet cijelom dužinom biti u funkciji od 1. svibnja, uz regulaciju pokretnim semaforima na kraćim dijelovima trase. Uzalud je aktualna gradska vlast još početkom prošlog mjeseca ultimativno poslala poruku odgovornima da se do Uskrsa završe barem radovi na dionici od "Konzuma" do raskrižja s Putom kapelice.
Naime, zbog toga Trogirani koji žive na tom dijelu moraju prevaliti osam kilometara preko Segeta Donjeg i Jadranske magistrale (Trogirske obilaznice) da bi došli do središta grada, udaljenog samo nekoliko stotina metara. Prvo prolongiranje je bilo do 17. travnja, a sada je i to pomaknuto do 1. svibnja.
I dok su građani, a posebno turistički djelatnici s pravom ljuti jer se predsezona u UNESCO-ovu gradu uvelike zahuktala, i gradonačelnik Ante Bilić ih svakodnevno na "užarenoj liniji" smiruje, u ŽUC-u se opravdavaju kako se radi o njihovu trenutačno najsloženijem i najzahtjevnijem projektu s brojnim nepredviđenim okolnostima.
- Budući da se radi o cesti kroz naselje, s gusto i neuredno položenim postojećim instalacijama, za očekivati je bilo pojavljivanje otežavajućih uvjeta i okolnosti. Također, u suradnji s Gradom, HEP-om, "Vodovodom i kanalizacijom" (ViK), "Trogir holdingom" i "Hrvatskim telekomom", pojavili su se brojni dodatni radovi, sve kako bi se uz ovaj zahvat istodobno riješili i nagomilani ostali komunalni i infrastrukturni problemi koji nisu vezani uz županijsku cestu.
Otežavajuća okolnost je i što se dio radova na polaganju instalacija odvija ispod razine mora. Sve to je dodatno utjecalo na produljenje roka, jer se htjelo izbjeći naknadne radove u samoj cesti - tvrdi Hrvoje Balić, voditelj ŽUC-ove Službe za građenje.
Potvrdio je ultimativno traženje Grada da se dionica od "Konzuma" do Puta kapelice završi do 31. ožujka, ali kaže kako "zbog opsega poslova to nije bilo moguće", pa je rok pomaknut na 17. travnja, međutim i taj datum će se "zbog nepredviđenih okolnosti ponovno morati produžiti", i to do 1. svibnja, a privremena regulacija preko obilaznice će i dalje biti važeća.
- Iako se mislilo kako je taj dio trase istražen prilikom ranijih radova na izgradnji kanalizacije, ovo je sada prošireni zahvat i došlo je do novih arheoloških otkrića. Uz južni rub ceste, prema tržnici, otkriveni su, kako se pretpostavlja barokni bedemi, nekoliko grobnica, neke do sada nepoznate strukture, a na vidjelo su izišli i kameni rubnjaci nekadašnje tzv. Napoleonove ceste, koja je zatrpana za vrijeme izgradnje Magistrale.
Uz sjeverni rub ceste, ispod postojećeg pločnika, pronađeni su temelji i ostaci crkve (kasna antika-rani srednji vijek). Iako je ranije bilo poznato kako su tu ostaci crkve, mislilo se da je manja, a nakon ovih otkrića najvjerojatnije se radilo o trobrodnoj bazilici - kaže Balić.
- Na toj trasi većina starih objekata nije bila spojena na postojeću kanalizaciju, već na mješovite fekalno-oborinske kanale, koji imaju ispust u more. Iako je u suradnji s ViK-om bila planirana izgradnja samo jednog novog fekalnog priključka, sada se rekonstruira kompletna mreža kako fekalije ne bi više izravno istjecale u more.
Kompletno se mijenjaju i postojeće vodovodne cijevi, što nije bilo predviđeno glavnim projektom. Zbog toga je potrebno potpuno rekonstruirati i postojeće vodovodno okno, koje je dijelom ispod ceste, a dijelom ispod trga ispred ribarnice. Zbog svega navedenog rok za završetak ovog dijela trase se mora produljiti do 1. svibnja - opravdava Balić.
Doznajemo kako kašnjenje radova neće utjecati na financiranje projekta, kako EU-ov novac nije propao, kako je ŽUC potraživao sve do sada uloženo te da je najveći dio potraživanih sredstava već isplaćen.
Da projekt "kasni zbog arheologije" oštro opovrgava Jasna Popović, pročelnica Konzervatorskog odjela Trogir.
- Treba reći da se radi o nalazima koji potvrđuju i dopunjavaju ranija arheološka istraživanja i naše spoznaje o povijesnim slojevima kopnenog dijela grada. Bilo bi pretenciozno reći da se radi o velikim otkrićima, kad je ostatke spomenute ranokršćanske crkve otkrio naš ugledni arheolog don Frane Bulić još početkom 20. stoljeća.
Posljednja sustavna istraživanja na predjelu Travarica, južno od današnje ribarnice, provedena su krajem 2009. i početkom 2010. godine. Upravo temeljem tih ranijih rezultata moglo se predvidjeti što se na ovome potezu može očekivati i prije početka radova na cesti, pa su investitor, odnosno izvođač radova prema tome trebali planirati dinamiku arheološkog nadzora i dodatnih istraživanja koja u ovome projektu prate dinamiku građevinskih radova, a ne obratno.
Sigurno je da arheologija u svakom projektu do neke mjere uspori radove, ali u konkretnom slučaju govorimo o danima, a ne o nekoliko mjeseci kašnjenja čije uzroke treba tražiti drugdje - rezolutno će Popović.
Oglasio se i gradonačelnik Bilić:
- Sve okolnosti koje je navodno donijelo ovo gradilište ne mogu se nazvati nepredviđenima. Potpuno je normalno da će na takvoj lokaciji biti i arheoloških radova i da je uvijek zatečeno stanje lošije od očekivanog.
Činjenica je da se prvih mjeseci radilo vrlo niskim intenzitetom s premalim brojem radnika i da je upravo to uzrok kašnjenja radova. I dalje ne vidimo da se radi vikendom, radnim danima na gradilištu ne vidimo nikoga iza 15 sati i ne vidimo nikakav dodatni napor da se ovo završi u koliko-toliko pristojnim rokovima.
Ne sjećam se kada je u Trogiru, a i šire jedan projekt koji je od vitalne važnosti za promet kasnio ovoliko. Ovo je probijanje rokova za 70 posto. I tko nam jamči da će biti gotovo 1. svibnja?
Nemamo razloga vjerovati u to, a sve iza toga značit će ogroman problem, jer u Trogiru je turistička sezona već počela.
Iako je Hrvoje Balić iz ŽUC-a ranije da se ta regionalna ustanova s ovakvim kašnjenjem i organizacijom posla na terenu dugo nije susrela i tada "opleo" po splitskom "Cestaru", izabranom izvođaču radova, sada navodi kako "izvođač radova trenutačno radi i subotom, te da se produžilo radno vrijeme". Slike s terena, kažu mnogi, to ne potvrđuju.
Podsjetimo i to, kako će stanovnicima Balančana, kvarta na zapadu Trogira s približno 1000 stanovnika, koji su u okruženju raskopanoga gradilišta, biti vrlo otežano glasati u srijedu, jer su im biračka mjesta na potpuno suprotnom, istočnom dijelu grada.
Do birališta mogu uskim ulicama, a povratak će im brojiti kilometražu kao da su se zaputili u - Kaštela.