Vodice su početkom studenoga privukle pažnju javnosti po jednom zanimljivom podatku, a nije izravno povezan s nekakvim turističkim rekordom.
Obalni gradić nadomak Šibenika i perjanica ne samo županijskog, nego i hrvatskog turizma došao je naime, na visoko treće mjesto u zemlji po rastu stanovništva u 2023.
Riječ je o doseljenicima, te u odnosu na prethodnu, 2022. godinu, Vodice bilježe 4,5 posto više stanovnika i definitivno su svrstane među najpoželjnija mjesta za život na hrvatskoj obali, prema podacima Državnog zavoda za statistiku koje je prvi objavio portal Gradonačelnik hr.
Prema zadnjem popisu stanovništva iz 2021. godine, na području Grada Vodica bilo je 8.649 stanovnika, a rečeni porast u apsolutnom iznosu je gotovo 400 stanovnika, točnije 395. Listu top 10 malih i gradova srednje veličine s najvećim doseljavanjem predvodi Nin, točno na sredini je Biograd, također u Zadarskoj županiji, a na posljednjem mjestu je Grad Vis, u splitsko-dalmatinskoj regiji.
DSZ u svome izviješću podcrtava da cijela zemlja, a naročito zagrebački prsten bilježi blagi porast stanovništva u lanjskoj godini, najviše zbog migracija i doseljavanja radne snage iz susjednih i azijskih zemalja. Postoji i određeni priljev novih stanovnika iz ratom zahvaćene Ukrajine i odatle dolazi ublažavanje okoštalih demografskih manjkova domicilnog stanovništva.
Ante Cukrov Desto, gradonačelnik Vodica nije posebno iznenađen s objavljenim podacima o doseljinicima u svoj grad za čijim je kormilom gotovo četiri godine.
- S ulaskom u EU postali smo i euro zona i Šengen, s čime se za Europljane iz drugih zemalja otvorio prostor koji oni smatraju svojim.
S obzirom na našu klimu, smještaj na karti i sve drugo, postali smo poželjna destinacija. - govori Cukrov te napominje da među doseljenicima nisu isključivo umirovljenici, kako bi se odmah pomislilo, nego su to radno aktivni ljudi. Prednjače Nijemci i Austrijanci, ima Danaca, Norvežana i Francuza...
Kupili su kuće, apartmane ili su izgradili nove objekte te svoje poslove obavljaju na daljinu, preko interneta. Pa mi sada u svojoj osnovnoj školi, s više od 700 učenika i najvećoj u županiji, imamo dvadesetoro strane djece koja uče hrvatski i prate nastavu po našem programu: nisu mi vjerovali u ministarstvu znanosti i obrazovanja kada sam im iznio taj podatak dok nisu provjerili u svojim registrima. - nastavlja gradonačelnik. Smatra da Vodice, kao jedan mali mediteranski gradić, u blizini većih središta, također s privlačnim zaleđem i naposljetku, solidno komunalno uređen, jesu poželjno mjesto za život, naročito strancima.
- Ne treba zanemariti ni mentalitet nas domaćih. Južnjački je opušteniji, nema osobite užurbanosti, sastajemo se po lokalima, u šetnjama obalom, veseljaci smo i to je sjevernjacima također privlačno. I ne čudi me da smo pri vrhu po tom kriteriju, jer smo mi Vodičani uvijek po nečemu prednjačili - nasmijao se gradonačelnik.
S Cukrovom smo razgovarali upravo na dan kada je početkom studenoga raspisan natječaj javne nabave za drugu, završnu fazu vodičke aglomeracije. U naredne četiri godine gradić će biti raskopan, sa svim tegobama za život koje nose toliko opsežni radovi, no po završetku, Vodice će osvanuti generalno uređene, preobražene u još viši komunalni standard i zacijelo još privlačnije za nova doseljavanja.
U pogledu čistoće, Vodice odavno osvajaju na prvi pogled. Već su i zaboravili na kontejnere iz kojih kipi smeće, a nekadašnje odlagalište nadomak grada sada je ozelenjeno brdašce i onaj tko je prvi put došao ni po čemu ne bi pretpostavio da je tu gotovo do jučer bio smrdljivi deponij iz kojega je stalno dimilo. Vodički otpad doprema se na šibenski Bikarac, zasad jedini centar za gospodarenje otpadom u zemlji.
Za razliku od šibenske političke oporbe i dijela javnosti, Cukrov svesrdno podržava plan Grada Šibenika da na Bikarcu izgradi prvu spalionicu otpada u zemlji i energanu po uzoru na mnogobrojne takve u Europi. Kaže da nema nikakvog razloga da se i kod nas, neškodljivo za okoliš i ljude ne otvori jednako postrojenje i stvara energiju uz minorne troškove sirovine.
Završetak aglomeracije najveća je investicija u povijesti Vodica: koštat će nešto više od stotinu milijuna eura najvećim dijelom financirana iz Kohezijskih fondova EU. Postavljanje 80 kilometara kanalizacijskih cijevi i 50 kilometara vodovodne trase europski novac podmirit će u 70 posto rečenoga iznosa, resorno ministarstvo i Hrvatske vode pokrit će po 12 posto, a na vodičkom je proračunu izdvojiti 5-6 posto od investicije. Bit će obuhvaćen i otok Prvić, no tek poslije, napominje Cukrov, budući da je prošlo vrijeme kada je iz Kohezijskih fondova bilo moguće investirati u sredine s toliko malenim brojem stanovnika. Šibenski Krapanj bio je posljednji mali otok obuhvaćen aglomeracijom, a Prvić će se rješavati iz Fonda za razvoj otoka.
- U svakom slučaju, uhvatili smo zadnji vlak, budući da je najavljeno kako će participacije Kohezijskih fondova biti prepolovljene. U odnosu na šibensku aglomeraciju, ovo što nam slijedi u Vodicama dvostruko je opsežnije. Usporedo ide i dogradnja biološkog pročistača, ugrađenog u prvoj fazi prije 7-8 godina na koji je priključeno 30-40 posto domaćinstava. U Tribunju, s kojim smo od prvoga dana zajedno u toj investiciji trebat će priključiti još četrdesetak posto kućanstava. Budući da su naselje manje od Vodica, oni su u prvoj fazi aglomeracije pokrili više objekata - objašnjava Cukrov.
Pred vodičkom gradskom upravom je veli, barem još 20 projekata među kojima ističe luku Srima-Vodice i uređenje svih plaža.
Nakon izgradnje vodičke cestovne obilaznice prije nekoliko godina, državna cesta D-27 postala je lokalnom, no i dalje je glavna prometnica na koju izlaze cijele Vodice i Tribunj. Od prošloga ljeta, s dovršetkom nekoliko rotora na D-27 promet teče još smirenije i jedino još preostaje Zatonsku ulicu priključiti na glavni, upravo reprezentativni prometni tok uz koji su brojni trgovački centri, a na njega se priključuju i vozila iz zaleđa: Gaćeleza, Grabovaca, Čiste Velike...
Bez obzira na sve kritike i povike na apartmane, ipak smo mi poželjna destinacija, makar smo svjedoci da se ono što je određeno dozvolama za gradnju na kraju izvrdava. - nastavlja Cukrov, no uz čvrsto izrečenu napomenu da će gradska uprava uraditi sve da se buduća izgradnja humanizira i postroži.
- Godišnje se na vodičkom području računajući zaleđe i otok Prvić, odobri između 80 i 120 građevinskih dozvola. To je dosta, a mi smo ovoga ljeta, u izmjenama urbanističkih i prostornih planova zauzeli čvrst stav i više nećemo dopuštati preveliku izgrađenost parcela na uštrb parking mjesta i zelenila ili da se ne poštuje adekvatna udaljenost od susjeda i uzurpira prostor za javnu prometnicu.
Nazivam to humanijim načinom gradnje, a na ruku nam idu najavljene zakonske izmjene prema kojima će komunalna redarstva, uz posebnu edukaciju, biti ovlašteni kažnjavati zbog bespravne gradnje, zatvarati gradilišta, pa čak i odlučivati o rušenju bespravno izgrađenih objekata.
To je dobrodošla novost, jer nije čudo da se investitori "zanesu" kada na području Županije djeluju svega dva građevinska inspektora. Ovako ćemo konačno, biti u mogućnosti da kao gradska uprava reagiramo u startu na sve naknadne, nelegalne dogradnje, a postali smo i tzv. stranka u sporu. Drugim riječima, objašnjava Cukrov, imamo zakonsko pravo reagirati u samome postupku izdavanja građevinskih dozvola, što još više jamči da se ono na terenu ne razlikuje od propisanoga u građevinskoj dozvoli.
Kod nas je nažalost tako, zaključuje: naučili smo u socijalizmu izvrdavati propise, te su legalizacije zapravo poništile urbanizam i prostorno planiranje, da bi se s neadekvatnom kontrolom nastavilo kršiti propise. To tako dalje ne smije ići, kaže vodički poteštat.
Uvjeren je da Vodice lagano idu u dobrome pravcu. Cukrov doduše, prvi nije zadovoljan dinamikom, volio bi da to ide još brže, no sustav je takav, spor je i trom, a uredi činovnika su nerijetko teško osvojiva carstva, gdje se jedan propis tumači na nekoliko načina.
- Vjerujem da će sve to biti drugačije nakon koraka koje smo poduzeli. I s određenom dozom rezerve reći ću da je daleko bolje da smo područje doseljavanja, nego iseljavanja. To se reflektira i na naše zaleđe gdje niču kvalitetni objekti: Gaćeleze, Grabovci, Čista Mala – i tamo se razvija turizam uz određenu poljoprivredu te smatram da bi i ti dijelovi Grada trebali postati mjestom useljavanja. Trudimo se ulagati i tu, da imaju sve uvjete kao ovdje, no stvari ne idu preko noći. Novu školu u Čistoj Velikoj pohađa 120-tak učenika recimo, a trebali bi i ljudi shvatiti da je sve to na moru: sjedneš u auto i za deset minuta si u Vodicama, a živiš mirno, okružen lijepom prirodom... - poručuje Ante Cukrov Desto.
Naposljetku, pitanje i o domicilima. Rađa li se Vodičana "od kolina" više nego što ih umre?
- Mi smo u blagom plusu, naročito zadnjih godina. Rađa se 80-tero djece godišnje, još uvijek smo mi Vodičani tradicionalisti i nije nas previše obuzeo prevladavajući individualizam. Ima dosta obitelji s troje djece, ja imam četvero i osmero unučadi. A kada se okupimo, tada mi je teško ne prigovoriti im da bi bio red da imaju više djece, makar po troje. Nije sve u trci za novcem... - nasmijao se Cukrov.
Ante Cukrov Desto nije nam otkrio hoće li se kandidirati za naredni četverogodišnji mandat na čelu Vodica, a kruna njegova dosadašnjeg upravljanja gradom svakako je upravo velebna sportska dvorana u zoni Račice, suvremeni dom vodičkih sportova zajedno sa skejt parkom za najviši rang natjecanja u toj vratolomnoj disciplini. Otvorenje je predviđeno u prvome tjednu prosinca.
- Takvog zasad sigurno nema u Dalmaciji, za Hrvatsku ne znam. Dvorana će nas koštati 5 milijuna kuna iz gradskog proračuna i konačno je ostvareni san nakon 50 godina. S njenom izgradnjom riješit ćemo sve potrebe brojnih sportskih udruga u našem gradu, ni sam im ne znam točan broj: od borilačkih sportova, do odbojke, rukometa i malog nogometa – zadovoljan je Cukrov. Kada se zgrada osnovne škole dogradi za nastavu u jednoj smjeni, izgradit će se umjesto postojeće jedna veća sportska dvorana i zajedno s onom školskom u Čistoj, mladi sportaši imat će prostora za svoje aktivnosti kao malo gdje, dodao je vodički gradonačelnik.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....