Srednja strukovna škola kralja Zvonimira jedna je od dvije srednjoškolske ustanove u Kninu. Samim ulaskom u zgradu koju dijeli s Gimnazijom Lovre Montija, te brojem učenika koje smo zatekli, može se zaključiti da je hodnicima nekoć trčalo mnogo više djece nego danas, kad školu pohađa 240 mladih. Školu smo posjetili dan prije nego što će se zvono oglasiti zadnji put ove školske godine.
U Knin smo se zaputili s namjerom da upoznamo buduće mlade elektromehaničare koji u sklopu izvannastavnih školskih aktivnosti imaju zanimljiv hobi.
Šestorica učenika
Mladi su Kninjani, naime, napravili automobile na solarni pogon. I to kakve!
Dočekali su nas raširenih ruku u učeničkoj radionici, pravoj, mehaničarskoj, s ravnateljem škole Miroslavom Ilićem, te djelatnicima Antom Duilom te Zdravkom Čupkovićem, mentorima koji su učenike pratili i savjetovali na njihovu putu ka kreiranju solarnog automobila.
Potvrda da se u kninskoj srednjoj školi itekako dobro radi stigla je prije desetak dana iz Siska. Naime, škola je sudjelovala na natjecanju solarnih automobila, SOELA, koje je deveti put organizirala Tehnička škola Sisak, vjerojatno jedna od najboljih u državi.
Na natjecanju, koje je okupilo 17 srednjih škola i jedan fakultet, sudjelovalo je čak 21 vozilo. Mladi Kninjani kući su se vratili s medaljama – osvojeno je drugo mjesto u brzini te drugo mjesto u dizajnu. Škola već petu godinu sudjeluje na natjecanju, a ove godine u Sisak su išle dvije ekipe. Evo i učenika koji su branili školske boje: Nikola Bradaš, Nikola Govoruša, Matko Petko, Petar Grabovac, Domagoj Dreno i Marko Mrkonja.
Sjajni su to rezultati, kaže nam prvi čovjek škole, ravnatelj Miroslav Ilić, tim više što škola radi u skromnim uvjetima.
– Mislim da je ovo sjajan rezultat i u neku ruku pokazatelj da se u školi dobro radi. Za djecu koja su iskazala želju za sudjelovanjem na ovom projektu organizirali smo izvannastavnu aktivnost "mladi inovatori". Treba djeci dati priliku, na neki ih način prepoznati i usmjeriti ka korištenju školskih aktivnosti poput ove. Zanimljivo ih je vidjeti ispred učeničke radionice, osjećaju se kao pravi majstori, mehaničari – ističe Ilić.
Prezentacija u Kninu
Učenici su, nastavlja ravnatelj, obavili većinu posla. Naravno, bez mentora to ne bi bilo ostvarivo, ali njihov doprinos bio je doista velik. Ove godine u Sisak su išli s dva automobila. Kolege iz Tehničke škole Sisak pokrili su troškove prijevoza automobila, dok je Grad sudjelovao s financiranjem smještaja i džeparca za učenike i profesore.
Solarni automobili kninske srednje škole trebali bi se uskoro prezentirati i građanima na školskom platou. Tako bi se, vjeruje ravnatelj, privukli budući srednjoškolci na upis za zanimanje s kojim se posao danas relativno lako pronalazi.
– Solarni automobili zanimljivi su u kontekstu razvoja novih tehnologija te obnovljivih izvora energije. Mislim da bismo prezentacijom rada naše škole barem malo popularizirali ovo zanimanje među osnovnoškolcima – dodaje ravnatelj.
O nagrađenom automobilu nešto nam je više rekao Ante Duilo, jedan od mentora pod čijom su se paskom mladi Kninjani vratili kući s medaljama oko vrata.
– Riječ je o automobilu snage dva kilovata koji može postići brzinu od 50 km/h. Snaga od dva kilovata bila nam je zadani parametar, prema pravilima natjecanja nismo smjeli napraviti jači automobil. Također, jedno od ograničenja je i kvadratura solarnih panela, koji su bili veličine tri kvadrata. Inače, na automobilu se radilo godinu dana, učenici bi ostali nakon nastave po nekoliko sati, a sve kako bi ga dovršili na vrijeme, što je zaista pohvalno – naglasio je Duilo, pritom istaknuvši da je interes za grupom mladih inovatora, kroz koju učenici djeluju, solidan.
Vrijedno znanje
– Desetak učenika bilo je zainteresirano za ovaj projekt i to su, moram naglasiti, učenici koji razmišljaju izvan okvira škole i standardnih školskih obaveza. Svake smo godine iskusniji i neke tehničke probleme sada s učenicima znatno brže rješavamo. Rekao bih da je znanje koje učenici steknu kroz ovaj projekt vrlo vrijedno, svakako će im biti od pomoći kada danas-sutra iziđu na tržište rada – kaže Duilo.
Naglasimo i to da su sve što se tiče funkcioniranja automobila odradili učenici. Od konstrukcijskih i dizajnerskih rješenja, principa kočenja do punjenja, motora i sličnog. Naravno, neki su dijelovi, poput upravljača ili kotača, bili kupljeni.
– Već sada smo u pripremama za sljedeću godinu, kada će se u Sisku održati jubilarna, deseta utrka. Sigurno ćemo uvesti neke promjene na automobilima, napravit ćemo nešto posebnije. Imamo dva automobila, jedan ćemo malo doraditi, dok drugi automobil ide u kompletnu rekonstrukciju, s novim dizajnom i tehničkim rješenjima – potvrdio nam je Zdravko Čupković, također jedan od mentora.
Raspitali smo se i za vrijednost solarnog automobila. Kroz razgovor s djelatnicima škole i učenicima brzo smo uvidjeli da je gotovo cijela škola sentimentalno vezana uz ovu solarnu jurilicu.
– Materijalni su troškovi jednog automobila oko 3000 eura. O vrijednosti mi je teško govoriti jer su u ove automobile utrošeni sati i sati rada – naglašava Čupković.
Poseban osjećaj
Nikola Bradaš, učenik trećeg razreda ove godine, imao je čast voziti utrku u Sisku, koja je, kako nam kaže, šlag na tortu nakon dugog i napornog rada na automobilu.
– Utrka je bila dobra, jedino na što se mogu požaliti je stanje ceste, koja nije bila baš najpogodnija. Vožnja je meni najljepši dio svega. Lijepo je raditi na automobilu, ali poseban je osjećaj kad u konačnici sjednete za volan automobila koji ste napravili svojim rukama – rekao nam je Nikola.