U Betini, jednoj od posljednjih utvrda drvene brodogradnje, u more je porinut obnovljeni, više od sto godina star guc. Još je to jedna dobivena bitka u nastojanjima da se revitalizira naša pomorska baština.
Na navozu čeka pomlađeni starac! 105 mu je godina. Na gucu se radilo dvije tisuće sati. I vrijedilo je, kaže, njegov uskrstitelj.
Tisuću sedamsto kilograma težak dio baštine opet plovi. „Marija” je još jedan ponos hrvatske drvene flote. U prošlosti je, govori sadašnji posjednik, bila višenamjenski brod.
- Ujedno je radnike prevozio iz Ražnja do Visa, na jedra. Između 50-ih i 60-ih godina je završilo njegov plovni put, govori za HRT Ante Čobanov, vlasnik broda iz Primoštena.
U "škver" je brod ušao u kolovozu ‘22. Ispililo se za njega 3 kubika drva: hrasta i ariša. Bilo je na njemu posla. Itekako! Zamijenjeno je čak 98 posto stare građe.
- I tako smo promijenili skoro sva rebra u donjem dijelu, a gore je ostalo. Gornji dio rebara takozvani capuli, kojih je ostalo samo 5-6. I tako smo onda izmijenili sve. I oplatu smo, normalno, morali skinut i stavit novu, rekao je Ante Fržop, brodograditelj.
Kaže stara narodna: "Dok je drva u gori, bit će broda na vodi". A kalafatavati se u Betini počelo 1740.. Bilježe tako knjige.
- Drveni brod je simbol Betine i simbol višestoljetne tradicije drvene brodogradnje. Ovo što se danas dogodilo je znak da to danas još živi, naglasila je Kate Šikić Čubrić, ravnateljica Muzeja betinske drvene brodogradnje.
„Marija” je djelić ploveće povijesti. I uspomena - na bivšeg vlasnika i prijatelja, kojeg više nema.
- Poznavajući njega, koliko je bio zaljubljen u taj brod, to me ponukalo da ga kupim i da ga dovedem meštru da on napravi posao kako Bog zapovijeda, naglašava Čobanov.
I bi tako!
Obitelj uglas kaže novi-stari brod umjetničko je djelo. Za i zbog obitelji je i obnovljen. Rute su u pomorske karte već ucrtali.