U šest ovogodišnjih mjeseci, dakle od početka godine do 30. lipnja, u Vodicama je boravilo 52.636 gostiju, koji su ostvarili 192 tisuće noćenja, ili čak 39 posto više u usporedbi s istim lanjskim razdobljem.
Sve su to naznake da će za perjanicu šibenske rivijere ovo biti rekordna turistička godina, odnosno da će biti premašen lanjski broj od milijun i 200 tisuća ostvarenih komercijalnih noćenja. Inače, ovih dana u Vodicama, u svim smještajnim kapacitetima, ljetuje oko 15 tisuća gostiju, ili 27 posto više negoli je to do bilo 12. srpnja prošle godine. I dok hotelijeri i privatni iznajmljivači zadovoljno trljaju ruke, večernjim đirom vodičkom rivom provjerili smo koliko su dosadašnjom sezonom, odnosnom potrošnjom turističke klijentele, zadovoljni vodički ugostitelji.
– Sezona je puno bolja od lanjske, a i predsezona je bila fenomenalna. Ma, slobodno napišite, da je, što se tiče prometa u mom lokalu, ovo najbolja turistička sezona u 17 godina, koliko se bavim ovim poslom – kazuje nam Šimun Jakovljević, vlasnik restorana-pizzerije "Šimun" na Obali Ive Juričev Cote.
Raznovrsna je ponuda jela u njegovu objektu, kaže nam Šimun, prilagođena za svačiji džep, a meniji se kreću od 50 do 200 kuna.
– Raznovrsna je i struktura gostiju koja nas posjećuje. Brojni su Česi, Slovaci i Poljaci, koji su, kao što je poznato, nešto lošiji potrošači. Međutim, meni je svaki gost jednako vrijedan. Najbolji su potrošači Nijemci i naši domaći gosti. Evo pogledajte, među svim ovim večerašnjim posjetiteljima na štekatu, većinom su moji stari gosti koji nekoliko sezona zaredom ljetuju u Vodicama – kaže Šimun Jakovljević.
On ističe da u sezoni zapošljava čak 14 djelatnika. Uz to, dodaje, u rad je uključena cijela njegova obitelj – supruga Helvida u kuhinji, 18-godišnja kći Rebbeca, a od lani je počeo konobariti i njegov 13-godišnji sin Antonio.
– Nas ugostitelje gradska uprava trebala bi bolje pratiti. Početkom godine donijeli su odluku o smanjenju poreza na potrošnju s tri na 1,5 posto i to samo tijekom zimskih mjeseci, a to smanjenje ne vrijedi za vrijeme sezone, kada se ostvaruje najveći promet. To je bilo licemjerno s njihove strane; najbolje, stoga, takvu odluku i nisu trebali donositi – zaključio je Šimun Jakovljević.
Nakon "Šimuna", s kolegom fotoreporterom Nikšom, s diktafonom u ruci banuo sam na štekat prepun gostiju restorana "Burin" na rivi, ispred maloga porta. Njegov vlasnik, vodički zet – "Faranin" Zoran Fistonić, dočekao me s riječima ukora.
– Pa kakvo je to novinarstvo postalo kad novinar ne drži u ruci lapiš i komad papira – našalio se Fistonić, ali se odmah uozbiljio kad smo krenuli u priču.
– Zadovoljni smo sezonom. Ima svakojakih gostiju, dakle, veće i manje platežne moći. Naravno, svi bismo mi željeli da u Vodicama ljetuju gosti s dubljim džepovima za izvanpansionsku potrošnju. Po mojemu mišljenju, puno je jeftinih apartmana, pa je i takva struktura gostiju. Treba ulagati u visoko kvalitetne apartmane, naplatiti solidnu cijenu, i onda ćemo imati i bolje goste. No, unatoč tome, zadovoljan sam ostvarenim prometom u dosadašnjem dijelu sezone. Miješena je turistička klijentela, od domaćih gostiju, Nijemaca i Čeha, pa do Skandinavaca koji su se ovog ljeta pojavili u većem broju i koji su odlični potrošači, a Talijane u većem broju, koji su također poželjni gosti, očekujemo u kolovozu. Najviše se traži autohtona mediteranska spiza, a nešto manje meso – kazao nam je u jednom dahu Zoran Fistonić, koji je u ovom poslu samostalno 17 godina, nakon što je lokal naslijedio u svoga punca.
– Ključ dobrog poslovanja je u tome da mi se stari gosti svake sezone vraćaju. Oni naši ugostitelji koji su se tek počeli baviti ovim poslom u puno su lošijoj poziciji, jer tek trebaju pridobiti goste. I važna su stalna ulaganja u lokale radi podizanja kvalitete. Evo, pretprošle zime u obnovu restorana i obiteljske kuće uložio sam 1,5 milijuna kuna. U posao je uključena cijela obitelj, a zajedno sa mnom konobari i moj sin Stipe, pa se nadam da će me naslijediti u vođenju restorana – dodao je Fistonić.
Iz "Burina" skoknuli smo do susjednog restorana "Arausa", koji drugu godinu u najmu drži poznati ugostitelj sa šibenskog područja Marin Orlović.
– Potrošnja je na razini prošloga ljeta, a to znači da smo zadovoljni. Vodice su destinacija masovnog turizma, u kojoj prevladavaju turisti srednje platežne moći. Stoga smo takvoj turističkoj klijenteli i prilagodili našu ponudu. Dnevno na jelovniku imamo stotinjak raznovrsnih jela. Najviše se konzumiraju jednostavna jela, pri čemu se naručuje samo glavno jelo, bez predjela i deserta. No, ponavljam, zadovoljni smo posjećenošću i potrošnjom u našem lokalu – veli Marin Orlović.
Nakon obilaska restorana, zavirili smo i u caffe-bar "Lungo Mare", koji tik uz more, nasuprot ACI-jeve marine, već desetu godinu drže otac i sin, Boris i Joško Juričev-Martinčev.
– Mjesec svibanj bio je bolji od lanjskoga, a pogotovo mjesec lipanj u kojemu smo zabilježili i 30 posto veći promet nego prošle godine. Razlog je što se u šestom mjesecu poklopilo da je bio blagdan Tijelova, pa nekoliko produženih vikenda zbog državnih praznika te CMC festival. I u srpnju radimo puno bolje nego lani. Klijentela je raznovrsna i različite platežne moći. Od onih bogatijih koji piju koktele od pedesetak kuna do onih koji si mogu priuštiti pivo – kaže nam Joško Juričev.
Najveći je promet u večernjim satima, od osam do ponoći, dodao je Juričev, a najbrojnija je mlađa populacija.
– Uz Nijemce, najveći su potrošači Norvežani. Gosti iz Norveške za jednim stolom bez problema naprave ceh od tisuću kuna jer su, s obzirom na njihova primanja, naše cijene njima niske. Primjerice, bocu "Corone" u Norveškoj plate oko 180 kuna, a kod nas je ona trideset. Odličan promet ostvarujemo i u jutarnjim satima, dolaze nam obitelji na kave i kupove sladoleda – kazao nam je Joško Juričev.