Pomorska nesreća u kojoj je sudjelovao brod Tijat, taj inače najpouzdaniji prijevoznik otočana Zlarina i Prvića, otvorila je nekoliko tema, što starih, što novih, što znanih što neznanih.
Prvo, Jadrolinija, koncesionar te brodske pruge, čuvene 505, po ugovoru mora imati zamjenski brod, no otočani nisu imali prijevoz do kopna tu večer kad se nesreća dogodila, cijeli idući dan, do idućeg dana kad je Tijat zaplovio na redovnoj liniji za Zlarin, Prvić, Vodice ali tek s polaskom u 9.30. Šepurinjanin, kapetan Goran Kursar uputio je odmah pitanje - ujedno i prosvjed, državnoj tajnici u Ministarstvu mora Maji Markovčić Kostelac, te Agenciji za obalni i linijski promet.
Zaboravljeni na rivi
Dopis je žurno otišao i sa Zlarina, Agenciji se obratio predsjednik Mjesnog odbora Zlarin, Toni Biberica. Šepurinjanina Kursara zanimalo je zašto koncesionar, Jadrolinija, smjesta nema zamjenski brod kako bi po ugovoru moralo biti, a Zlarinjanina Bibericu, zanimalo je još nešto:
- Tražio sam objašnjenje zašto nema zamjenskog broda, ali i zašto nitko na otok nije poslao ikakvu obavijest? Ljudima, onima koji rade u gradu, školarcima, umirovljenicima, to su jutro bila oduzeta osnovna ljudska prava. Čekali su na rivi bez ikakve informacije što će biti i kako do grada. Srećom je naišao mještanin koji je sve skupio u svoj brod i odvezao ih na kopno. Informacija je važna jer se onda ljudi mogu organizirati, a ovako - svi čekaju a nitko im ne zna ama baš ništa reći! To je nedopustivo - govori Toni Biberica.
Ni Goran Kursar nije bio zadovoljan odgovorom koji je dobio od državne tajnice za more, odnosno od Ivana Franičevića Age iz Agencije za obalni i linijski promet - oboje su rekli da su osigurali liniju u roku od 24 sata. U tajničinu dopisu je stajalo da je to bio zamjenski brod Krilo-Jet koji inače vozi za Žirje, ali da nije mogao pristati u Prvić Šepurini zbog vremenskih uvjeta. Kursar kaže:
- Brod Krilo-Jet nije, prema ugovoru, zamjenski brod Tijata. A kako sam pomorski kapetan, bilo me sram gledati kako se Krilo-Jet nije ni pokušao privezati u Šepurini nego se približio, zašijao i - otišao. Šepurina je dan i po bila bez pruge - to se nije dogodilo ni po najgorim fortunalima!
Prvi redovni brod ipak je nešto prekoračio ta 24 sata i - što uvijek ostaje najgore od svega - nitko da bi riječ rekao otočanima što
se događa i što će biti s uspostavom pruge!
Ni banke ni bankomata
I tako, sve u svemu, ispada da i otočani povezani prugom 505, koja vozi Zlarin - Prvić Luka - Prvić Šepurina - Vodice i natrag kipe nezadovoljstvom, dočim su oni na pruzi 532 (trajekt Jadrolinije) i 9502 (privatni koncesionar) na liniji Šibeni k- Kaprije - Žirje zbog silnog nezadovoljstva svako malo na ovim stranicama...
Zlarinjani tijekom tjedna nemaju primjedbe na redovitu povezanost sa Šibenikom, nemaju je ni Prvićani, ali Prvićani imaju primjedbe na povezanost sa svojim administrativnim središtem, Vodicama. Goran Kursar govori:
- Kad dopodnevnim brodom stignemo u Vodice u 10.45 imamo svega uru i kvarat da sve poobavljamo jer povratak na Prvić je već u podne. I popodne možemo svega uru i kvarat biti u Vodicama ako želimo nešto obaviti. U Šepurini nemamo banku ni bankomat, svi dokumenti vezani su za Vodice - pa vidite može li se sve to obaviti između dvije pruge? Pohvala Gradu Vodice što nam je bar osigurao vez za naše brodice na dijelu obale Vrulje.
Radnička linija bez putnika
I Prvićani i Zlarinjani kažu kako je liniju koja polazi u 4.45 ujutro iz Vodica da bi u grad stigla u 5.55 pregazilo vrijeme. Nitko više ne radi od 6 ujutro, ali zato mnogi rade do četiri popodne. Tzv. radnička pruga kojom su otočani odlazili na posao u Ražine, TEF, Remont, Rivijeru, Krku, Reviju, gradske ustanove više i nije „radnička“:
- Sijećam se da je tadašnja jutarnja i popodnevna pruga bila puna radnika koji su svakodnevno putovali na posao. Danas brod najčešće putuje prazan iz Vodica prema Šibeniku, koji put u nekim mjestima ne pristaje jer srećom postoje mobiteli pa se znade da nitko ne čeka, da nema putnika. Sigurno je jedno: trebalo bi napraviti potpunu rekonstrukciju plovidbenog reda, a sve bi bilo riješeno kad bi postojala dva broda koja bi istovremeno polazila ali iz suprotnih pravaca. Da, postoje taksi-brodovi, ali oni su nama otočanima skupi.
Zlarin je nedjeljom i
blagdanom odsječen
Već godinama, ma šta godinama - desetljećima! - Zlarinjani upiru da bi dobili mogućnost prijevoza na kopno sredinom dana nedjeljom i blagdanom. Postoji samo jutarnja i večernja linija i svi oni koji nakon tjedna ili vikenda na Zlarinu putuju, recimo, u Zagreb moraju putovati noću.
A najviše Zlarinjane i njihove goste zaboli kad nedjeljom oko 13.30 njima pred nosom protutnji brzi brod s Kaprija i Žirja prema Šibeniku. Prijedlog da u tom prolazu nedjeljom i blagdanom "taka" Zlarin, prolazi kao da je riječ o nerješivoj raketnoj liniji za neku od svemirskih postaja...
Ljetni trajekt i Zlarin
Trajekt Zlarin "taka" utorkom i četvrtkom, radi kamiona sa smećem i građevnim materijalom. Kad dođe ljeto, onda u Zlarin, samo zbog smeća, jer gradnja je zabranjena, trajekt stiže ponedjeljkom, utorkom, srijedom, četvrtkom i petkom. Međutim, smeće se i dalje odvozi samo utorkom i četvrtkom, pa se dogodi da iz pravca Obonjana trajekt stigne bez putnika, kamion sa smećem ga ne čeka, a s rive, kaže Biberica, moramo potjerati jedrilice što opet stvara opći nered i nepotrebno lošu sliku.