Kad ravnatelj Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i glavni hrvatski epidemiolog Krunoslav Capak kaže da je završio treći val epidemije koronavirusa, onda je to kao kad se na automobilističkim utrkama mahne zastavicom za start. Doduše ne bolida, ali svakako turističkih radnika, koji su se već pobojali da će propasti još jedna turistička sezona u Hrvatskoj, što bi bilo pogubno jer ova država jedva da u gospodarskom smislu ima išta relevantnog osim ugostiteljstva i turizma. Je li virus, "po navici", ustuknuo pred lokalnim izborima koji će se održati 16. svibnja, kako bi premijer Plenković ponovno mogao predizborno proglasiti pobjedu nad koronom, baš kao i za lanjskih parlamentarnih izbora, ili se nakon više od godinu dana COVID istutnjao, dio ljudi virus prebolio, a dio se cijepio, vidjet ćemo. Vjerojatno tek nakon sezone koju svi iščekuju sa zebnjom. Jer, Hrvatska doista sebi ne može priuštiti još jednu jalovu turističku godinu...
Karađole: Cijepljenje privatnih iznajmljivača
Direktor šibenske Turističke zajednice Dino Karađole sasvim iskreno priznaje da je još do prije mjesec dana bio vrlo zabrinut i nespokojan, ali s početkom svibnja i, za ove okolnosti, neočekivano dobrim posjetom gostiju za Prvog svibnja, u njemu se probudio optimizam.
Praznik rada u Šibeniku je proslavilo 1250 turista, koji su uglavnom boravili u hotelima "Amadria Parka" (Solaris), ali bilo ih je i u hotelu "Bellevue" (50-60), "Life Palaceu", pa čak i starom hotelu "Jadran" (30-ak), a u većem broju to su bili domaći gosti.
– To je svakako znak da sezona ipak kreće, jer lani u ovo vrijeme Solaris, primjerice, nije ni radio – napominje Karađole, kojega smo zatekli s predsjednikom Mjesnog odbora Kaprije u razgovoru ugodnom, također vezanom uz pripreme sezone. Jer, pohvalit će se direktor TZ-a Šibenika, svake godine mjesnim se odborima iz boravišne pristojbe daje između 400 i 600 tisuća kuna za uređenje parkova, plaža, dječjih i sportskih igrališta, okoliša.
U ovaj tjedan Šibenik je ušao s oko 500 gostiju, što je, kako ističe Karađole, tek 25 posto u odnosu na referentnu, "normalnu" 2019., a bilo bi ih i znatno više da kompletan kongresni program "Amadria Parka" nije otkazan za jesen.
– Za nas koji se bavimo turizmom uvijek je indikator sezone otvaranje avionskih linija. Od 17. svibnja otvara se Velika Britanija, a za ovu sezonu Hrvatska ima 180 aviolinija iz svjetskih i domaćih destinacija, a za mjesec dana kreće i linija iz SAD-a za Dubrovnik. Iz Rusije je već jedan avion sa 150 turista sletio u Pulu, i sve to doista zvuči obećavajuće – govori Karađole.
Naravno, glavni kriteriji za putovanja su procijepljenost i niska razina zaraženih, a kako napokon Hrvatskoj ne nedostaje cjepiva, pretpostavlja se da će do pune sezone glavnina populacije biti procijepljena. A da ne bi bilo nikakvih neugodnih iznenađenja kad turisti počnu dolaziti u većem broju, od ponedjeljka je krenulo i organizirano cijepljenje privatnih iznajmljivača. Ne pozivaju se samo vlasnici objekata, nego i njihove obitelji. U samo dva dana Zavodu za javno zdravstvo prijavilo ih se za cijepljenje 30-ak.
Preko e-prijava Ministarstva zdravstva prijavljeni su i zaposleni u turističkim uredima, agencijama i pridruženim službama, i očekuje se da će biti pozvani u kratkom roku. U šibenskom ugostiteljstvu i turizmu u sezoni radi oko šest tisuća ljudi.
– Velika je stvar za naš turizam liberalizacija epidemiološkog režima u nama ključnim zemljama i zato možemo očekivati bolju sezonu od lanjske, a posebno bolju posezonu, dakle, rujan i listopad – smatra čelnik šibenskog TZ-a. Zasad na šibensko područje dolaze uglavnom Slovenci, Poljaci i gosti iz BiH, te nešto Nijemaca. Zbog toga ćemo pojačati marketinšku kampanju prema Sloveniji, ali i prema domaćim gostima – kaže Karađole, dodajući odmah i koji je problem ove sezone.
– Svaka emitivna država za naš turizam nakon ove pandemijske godine želi dio gostiju zadržati kod kuće, radi oporavka svoje ekonomije. Mi smo, međutim, siromašni, pa naši ljudi ne mogu turističkim putovanjima nadoknaditi taj eventualni manjak gostiju. U normalnim sezonama mi imamo 10-12 posto domaćih gostiju, dok se jedna Italija ili Francuska mogu pohvaliti s čak 30-40 posto domaćih. No, kako bilo, očekujem bolju sezonu nego lani i nadam se da ćemo imati 55-60 posto proračuna iz 2019. godine. Samo radi ilustracije, lani smo bili na razini od svega 30 posto – navodi Karađole.
Stižu individualne rezervacije
Agencijski buking još nije krenuo, kao da svi još procjenjuju pandemijska kretanja, ali počele su individualne rezervacije. U tome prednjače vlasnici apartmana i kuća za odmor na otocima i u zaleđu županije. Šibenska Turistička zajednica priprema se za marketinšku kampanju kao u najbolja vremena.
– Lani smo imali zajedničku kampanju, TZ grada, TZ županije, TZ Vodice, NP Krka i NP Kornati, Tvrđava kulture i Javna ustanova "Priroda". Bila je to online kampanja za ciljana tržišta i stajala nas je 250.000 kuna, a toliko smo još dobili i od Ministarstva turizma. Ove godine kampanju ćemo organizirati na sličan način, s tim da ćemo mi kao TZ grada samostalno organizirati kampanju za Sloveniju i Hrvatsku, a s TZ-om županije idemo zajedno prema engleskom i poljskom tržištu – najavljuje Karađole.
TZ grada, dodat će, ove je godine osigurao potpore za privatne iznajmljivače kroz subvencioniranje fotografiranja (70 posto) njihovih apartmana ili kuća za odmor u svrhu podizanja kvalitete, a subvencionirat će i cvijeće za obrtnike (ugostitelje) i iznajmljivače u staroj gradskoj jezgri. Osigurat će i oko 400.000 kuna za manifestacije tijekom sezone, od Međunarodnog dječjeg festivala, preko Festivala putnika i Plesnog festivala do manifestacija "Light is life", Srednjovjekovnog sajma, Klapskih večeri... Ove godine imamo i nove zahtjeve za sponzoriranjem Filmskih večeri koje organizira Leon Lučev, ili književnih s Oljom Runjić. A za sve te subvencije i potpore TZ tek treba uprihoditi novac, a prihoda nema bez sezone, pa je to zapravo zakon spojenih posuda...
Krasić: Nema straha za otoke!
Velibor Krasić dijeli optimizam direktora TZ-a u Šibeniku. Bavi se pružanjem ugostiteljskih usluga u domaćinstvu, kako to on preferira kao naziv za privatne iznajmljivače, jer, kaže, oni ne "afitaju", nego svojim gostima pružaju uslugu. Posebno je optimističan kad je riječ o sezoni na otocima i o nautičkom turizmu, što temelji na onome što ovih dana vidi i na svojem otoku, Zlarinu.
– Kod nas je situacija vrlo dobra. Ja imam popunjen srpanj i kolovoz, u opciji su lipanj i rujan i vjerujem da će i to biti popunjeno. Moj sin ima kuću s bazenom, iako samo 70 metara od mora, i već sada ima rezervacije za 12 tjedana. Nije to čudno, jer na otok dolaze obitelji koje ovdje nisu u doticaju s drugima, to nije hotel da bi se neizbježno susretali s drugim gostima i osobljem hotela. Otok je u okolnostima zaraze najsigurniji način odmora i ljetovanja. A činjenica je i da gosti, ne samo u zaleđu županije, nego čak i uz more, preferiraju kuće s bazenom jer se i dodatno mogu distancirati i osigurati privatnost. Mogu vam samo reći da, na primjer lani, od svih gostiju koje je moj sin imao, samo je jedna obitelj došla na plažu. Bazen je magnet za sve veći broj gostiju – smatra Krasić.
Pravi komercijalni buking na otoku očekuju koncem svibnja, ali čini se da su zadovoljni već i sada. Uz zlarinsku rivu svaki je dan privezano sve više brodova nautičara, i Krasić je uvjeren da će za nautički turizam ovo biti dobra sezona. Od korone na Zlarinu nema straha.
– Vjerujte, sjedio sam nekidan na rivi s prijateljem i nismo se mogli sjetiti nikog na otoku tko nije cijepljen ili je prebolio COVID. Tako da je Zlarin de facto već uplovio u postkorona razdoblje i ljeto dočekuje miran i spokojan, kakav ovaj prekrasan otok već po sebi jest.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....