StoryEditorOCM
Županijačudo IZ MALIH KLJAKA

Jelena Bikić svojim sapunima stigla do Pariza: iz štalice za koze do naslovnice Voguea

Piše Zdravko Pilić
24. travnja 2023. - 08:55

Znate one e-mailove, primili ste vjerojatno i sami makar jedan od njih, kako vam je umro bogati rođak negdje u Kanadi, za kog niste nikad prije ni čuli, a kamoli ga vidjeli, pa vas njegov odvjetnik ljubazno poziva da mu dostavite vaš broj žiro računa da vam isplati nekoliko milijuna dolara.

Ili na kojima vas nigerijski princ moli za pozajmicu, uz kamatu od 300 posto mjesečeno, pa vam nakon toga za par dana zakuca Interpol na vrata. Sa sumnjom kako se preko vašeg računa odvijala velika, internacionalna afera "pranja novaca".

E, baš na takav scenarij pomislila je junakinja naše priče, 33-godišnja vlasnica malog, skromnog, obiteljskog obrta za proizvodnju prirodne kozmetike iz Dalmatinske zagore – Donji Kljaci, općina Ružić - kada je dobila e-mail, ni više ni manje od francuskog Voguea!

image


Jelena Bikić s mirisnim proizvodima koji se već prodaju u tri europske zemlje

Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix

- Ajme meni, završit ću u crnoj kronici! - pomislila je Jelena Bikić, ne usuđujući se e-mail ni kompjutorskim mišem taknuti. Zvala je u pomoć "mušku ruku", svog momka, programera po struci, koji je nakon duže forenzičke analize zaključio – "Čuj, Jelena, ja mislim da ovo nije nikakva prevara, nego da je ovo stvarno pravi, francuski Vogue. Odnosno, njihovo britansko izdanje. Zovu nas da se uključimo u njihovu kampanju "Vogue Beauty Secrets!"

Počelo kao hobi, a onda...

Dalje je sve bilo kao u bajci, koja i danas traje – "Ono što te ne ubije, to te ojača!" - pojavljivanje u slavnom francuskom časopisu, koji radi samo s najboljima napokon ih je učinilo vidjivim "urbi et orbi". I dalo potvrdu da je ono što su počeli raditi iz hobija, 2016. godine, postalo pravi i ozbiljan posao. Ili možda bolje reći – iz nužde. Jer je shvatila da će sa završenom Poviješću umjetnosti i engleskim jezikom, nakon odrađenog staža u školi, posao dobiti jedino ako ga sama pokrene.

Pa, makar i sapun pravili, kako su to vidjeli u seriji "The Apprentice" koju su, onako zaljubljeni, a nezaposleni, zajedno gledali – "Bilo je zanimljivo gledati kako ljudi, koji prije toga nisu imali pojma, u izradi sapuna, moraju svladati ne samo proizvodnju, osmišljavanje proizvoda za tržište, nego i marketinšku kampanju, prodaju, sve od početka do kraja.

Pa smo onda rekli sami sebi, pa što ne bi i mi? U podstanarskom stanu u Splitu, radili smo, učili kako ga napraviti, koje su najbolje formule, omjeri, kako postići boju, čak smo sami radili i silikonske kalupe. Zapravo smo se igrali! A s tim je koincidirao i završetak mog staža, u jednoj Osnovnoj školi u Splitu, kao učiteljica engleskog, nakon kojeg sam položila i stručni ispit.

image


Jelena Bikić vlasnica tvrtke Silvan izraduje sapune od prirodnih sastojaka.
 

Nikolina Vukovic Stipanicev/Cropix

Ali, shvatila sam da ću na "normalan način" teško do posla, osobito stalnog, pa nisam htjela sjediti i čekati, nego smo zaključili zajedno, ja i momak Srđan Popara, da bi mi mogli iz svega onog čime smo se igrali napraviti posao od kojeg bi, ako Bog da, mogli živjeti - smije se Jelena na pitanje je li joj tadašnji momak još uvijek momak.

- Je, je, kako nije, deset godina smo zajedno.

- "Znači, skuhali ste mu poparu?" - šalimo se i mi, igrajući se s njegovim prezimenom.

- Jesam, jer on je iz Sarajeva, pa nije ni znao da je to kod nas, u Dalmaciji, bilo jelo! Jako se iznenadio što zapravo njegovo prezime znači - govori Jelena.

A, znači i ime obrta Silvan, ilirski bog divlje prirode, čije ime svjedoči da su i sapuni pravljeni pod njegovim imenom, isključivo od prirodnih sastojaka, ručno rađeni, s biorazgradivom kartonskom ambalažom koja se pretvara u cvijeće, iz kojeg je ova kozmetika i ponikla. Marketinški je to sjajno obrađena priča, sve "by book", koja bi u udžbenike poduzetništva trebala ući, i predavati se na školama i fakultetima. Kako se od ničega pravi nešto!

Jer, Bikići – uz Jelenu i Srđana, tu su i majka, otac, brat i sestra koji pomažu – svoj su pogon, ako ste tako može nazvati prostor koji je s deset narastao na niti dvadeset kvadrata u Kljacima, počeli podizati u kući koja je u ratu bila okupirana i devastirana, u prostoru u kojem je njezina baba Mara prije rata držala – koze! Dakle u štali!

Mirisna "štalica"

Koju su malo pomalo, radeći sve sami, kao prognanici koji su se konačno vratili na svoje, ne libeći se ni najtežih poslova, danas pretvorili u – apoteku. Čisto, uredno, mirisno. I to tako da će vam se od tog "profuma" koktela mirisnih, eteričnih ulja i trava skoro zavrtjeti u glavi!

A te trave – koprivu, mentu, razne vrste metvica, niti kilometar daleko od kuće, uzgaja u polju, a zimi u plasteniku Jelenina sestra. Ona je meštar za sav taj "zeleni plan" koji će na koncu završiti u sapunu.

- Ja mislim da su nas naši roditelji, a pogotovo baba Mara Bikić, s kojom smo proveli cijelo djetinjstvo, naučili osnovama. Nema te poduzetničke akademije koja bi babi bila do kolina! Vrlo rano smo se uz nju naučili raditi, naučili smo se odgovornosti, sve što je trebalo oko kuće, po polju, sa životinjama, sve smo radili s njima, zajedno. I usadili vjeru da se samo tako može uspjeti, da se ne odustaje nikad i da se bude uporan, pod bilo kojim uvjetima! - emotivna je Jelana kad priča o početku od "nule".

Bez početnog kapitala, u prostoru iz kojega je prethodno deložirala oca, koji je u međuvremenu štalicu babe Mare pretvorio u – alatnicu! Morao je ćaća popustiti, kad je vidio da su njegova dica, unatoč tome što su sva završila škole i fakultete - oće radit! Pa je iselio freze, pile, kosilice, fleksarice, alate.

image
Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix

Eto, mi smo se divili Billu Gatesu, kako je krenuo iz garaže – i on pokojni Steve Jobs – a ovdje nam pred nosom promiču još veličanstveniji primjeri. Iz štale za koze do Voguea i do DM-a, na čijim se policama također već duže vrijeme prodaje Silvan kozmetika, prirodni sapuni iz Dalmatinske zagore. Da su oni imali garažu, kao gorespomenuti, tko zna gdje bi danas bili! Asortiman su im četiri sapuna i dvije poklon- kutije.

- Svi su od prirodnih sastojaka, biljnih ulja, eteričnih ulja, a boje su također prirodne, dolaze od sastojaka koji su u njima. Sapuni imaju engleska imena – "Day Dream", sapun od lavande, pet različitih eteričnih ulja, onda imamo sapun koji je od samog starta naš najprodavaniji proizvod, sapun od aktivnog ugljena i čajevca, za čišćenje lica. On se zove Black and Pure! Pa imamo sapun Coffe to Grow, napravili smo ga u suradnji s Franckom, ima mala zrnca mljevene kave za piling prilikom tuširanja, a jedan dio skuhane kave koristi se i za izradu same smjese sapuna.

All you need is soap!

A u suradnji sa solanom Nin smo razvili i još jedan sapun za piling, od morske soli. A poklon kutije su manje verzije tih sapuna, u jednoj su tri komada – jedan za lice, drugi za ruke, treći za tijelo. I nazivom "All you need is soap!"

A najnoviji proizvod je kutija, odnosno pletena košara, od malo debljeg konca, koja se zove "Ilirians Gift", ili na naški Ilirski dar, sa sva četiri sapuna, koja je ručni rad njihove prijateljica Marie Therese Jurun, koja živi u Splitu. U dvije boje – crnoj i bijeloj!

"Najizazovniji dio posla bio je doći do partnera, prodajnih kanala, i na koncu do kupca! Izazovno je i održavati kvalitetu, ali uspijevamo, pogotovo što nemamo nikakve megalomanske planove. Želimo zaraditi dovoljno da možemo pristojno živjeti, da možemo dalje graditi ovu priču, da to jednog dana postane pravi obiteljski, malo veći posao. Ionako je cijela obitelj i sada u njemu. Ne bih uspjela da mi ne pomažu svi, pakiranje kupcima, otprema, dodaj, dovezi, odvezi.

Prvi su nam kupci bile suvenirnice na obali, i dan danas radimo s njima, nakon pet godina, a najviše nam je značilo kad smo 2020. deset dana prije pandemije, lockouta i zatvaranja, totalno u zadnji čas potpisali ugovor s DM-om. To nas je preporodilo!

Morali smo podignuti proizvodnju, od nekakvih par stotina komada mjesečno, na par tisuća komada, desetak puta! Morali smo se dobro organizirati da bi mogli odgovoriti tom izazovu, ali sve smo uspjeli! Teško je reći što bi se dogodilo u koroni da nije bilo toga. DM nam je stvarno odličan partner, prodajemo se u sklopu njihova odjela prirodne kozmetike, sada već treću godinu. Što dovoljno govori samo po sebi, zaključuje Jelena.

image
Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix

Nakon Voguea i DM-a, ali i Francka, u čijem se specijaliziranim trgovinama također nalaze Silvanovi sapuni, došli su upiti i s drugih inozemnih tržišta, pa se kozmetika i sapuni iz Kljaka već lagano šire i na talijansko tržište, u suradnji s jednim talijanskim distributerom, a pored toga imaju i nekoliko individualnih suradnji na tržištu Poljske.

Tako ih već ima u tri države, a kako je krenulo – tko zna – možda će za koju godinu tražiti i prostor u Dugopolju, u kojem Jelena trenutno živi. No, onih dvadesetak kvadrata štalice kozica njezine babe Mare neće ostati prazno. Ostat će joj – usrid srca!

Na nju i na njih podsjećat će je Silvanovi rogovi u logu tvrtke, dizajnirani u slovo V. Victoria, pobjeda. Velikog sna iz malih Kljaka!

21. prosinac 2024 01:41