Prije 35 godina u srcu Vodica izgrađena je velebna ACI-jeva marina s 400 vezova i još 200 suhih vezova na kopnu. Te davne 1983. godine Vodice su sa svojim hotelima i privatnim smještajem već bile visoko pozicionirane na jadranskoj turističkoj karti, a ACI-jeva marina donijela je vjetar u leđa nautičkom turizmu.
Budući da se marina prostire na 70 tisuća metara obale u samom središtu Vodica, logično je očekivati da se u blagajnu Grada Vodica sliju značajna sredstva od ACI-ja, a na temelju koncesijske naknade koju je ova državna tvrtka sa sjedištem u Opatiji dužna plaćati. Međutim, nije tako. Prema važećem ugovoru iz 1998. godine, Grad Vodice od ACI-jeve koncesijske naknade uprihoduje godišnje samo 100 tisuća kuna.
Zbog ovako smiješno niske koncesijske naknade, troje oporbenih vijećnika Liste našega mista u Gradskom vijeću Vodica – Ante Strikoman, Ante Juričev-Grgić i Meri Bandl Valeš – uputilo je ministru pomorstva Olegu Butkoviću otvoreno pismo u kojem traže odgovore na pitanja:
Povlašten iznos
"Zašto je ACI dobio koncesiju uz povlašteni iznos godišnje naknade od svega 70 lipa po četvornome metru? Koje je to planirano investiranje trebao ACI realizirati (zašto nije) do srpnja 2004. godine kako bi mu se produžilo trajanje koncesije?"
U otvorenom pismu vodički "oporbenjaci" zatražili su od ministra Butkovića i uvid u dokumente, ugovore, anekse ugovora te suglasnosti koje su potpisane između Vlade RH, Grada Vodica i ACI-ja vezanih uz koncesiju.
– U prvotnoj odluci o koncesiji ACI za korištenje 70 tisuća kvadrata obale u Vodicama plaća godišnju naknadu koja se sastoji od stalnog dijela u iznosu od 70 lipa po kvadratu i varijabilnog dijela, koji iznosi 2,5 posto od godišnjeg prihoda marine. Ovako niska naknada, primjerice, čak je deset puta manja od koncesijske naknade koju plaća tvrtka "Danuvius marina" za svoju marinu u susjednom Tribunju, gdje je stalni dio godišnje naknade 10 kuna po kvadratu, a varijabilni dio šest posto od ukupnog prihoda marine. Grad Vodice od stalnog dijela godišnje naknade dobije samo 16 tisuća kuna, a kad se pridoda varijabilni dio, ukupni prihodi na godišnjoj razini iznose samo 100 tisuća kuna, ni toliko. Smatramo da je ovo smiješan iznos za lokaciju, veličinu i mogućnosti zarade na ovom atraktivnom dijelu vodičke obale. Zbog ovako niske naknade, odnosno zbog neplaćanja realne cijene od ACI-ja, Grad Vodice je u posljednjih 20 godina izgubio gotovo 20 milijuna kuna – kaže Ante Strikoman, vijećnik LNM-a u Gradskom vijeću Vodica.
Sve vodi u Ministarstvo
Vodički oporbeni vijećnici ističu kako su posljednjih nekoliko mjeseci bili u potrazi za dokumentima, ugovorima, aneksima ugovora te suglasnostima koje su potpisali Vlada RH, Grad Vodice i ACI oko odluke o koncesiji. Nažalost, kaže ovaj trojac, bez uspjeha su ih tražili u gradskom Odjelu za komunalnu djelatnost, tajništvu i arhivi Grada Vodice, te u Županijskom odjelu za pomorstvo. Od relevantnih osoba iz Grada i Županije u pravilu su dobivali odgovore kako im nisu u mogućnosti pomoći jer da oni nemaju nikakve dokumente koncesiji, te su ih uputili na Ministarstvo pomorstva.
– Očekujemo da će nam ministar Oleg Butković ili, pak, službenici njegova ministarstva omogućiti uvid u sve dokumente vezane uz odluku o dodjeli koncesije, te uvid u odluku o izmjeni odluke o dodjeli koncesije ACI-ju, kao da ćemo dobiti odgovore na sva naša pitanja vezana uz ovu temu – rekao je LNM-ov vijećnik Ante Strikoman.
Vlada je tako odlučila: Jeftina koncesija produžena do 2030.
Prije 20 godina, Vlada RH je na sjednici od 15. listopada 1998. godine donijela odluku o koncesiji pomorskog dobra u svrhu gospodarskog korištenja luke nautičkog turizma u Vodicama. Ovom je odlukom ACI d.o.o. Opatija ovlašten za gospodarsko korištenje luke posebne namjene u Vodicama do 31. prosinca 2004. godine. Ova odluka izmijenjena je na sjednici Vlade 28. studenog 2002., kojom je produženo trajanje koncesije do prosinca 2030., uz naputak da ACI do srpnja 2004. dovrši planirano investiranje.