Vijećnik šibensko-kninske Županijske skupštine s Nezavisne liste Stipe Petrine Ivan Dobra, očajan zbog sve težeg života na udaljenim šibenskim otocima, Žirju i Kapriju, predložio je Skupštini da se za malobrojne stanovnike ovih otoka osigura besplatan brodski prijevoz.
Na taj način, smatra Dobra, više bi ljudi ostalo na otoku, a više bi ih na otok i dolazilo. Ovako, na dobrom smo putu da se život na Žirju uskoro sasvim ugasi - pomalo će dramatično Dobra. I u pravu je, jer ovog trenutka Žirje nema više od 50-ak stalnih stanovnika, dok ta brojka u sezoni dosegne i 1200 ljudi. Zimi na otoku nema ni dućana, pa kako veli Dobra, nemate gdje ni žigice kupiti da vatru upalite. Prepušteni smo zaboravu!
Inicijativu je svesrdno prihvatio šibensko-kninski župan Goran Pauk, ali dodatno je proširio i obećanjem da će se, osim za otoke, zalagati i za besplatan prijevoz stanovnicima Zagore, koja je jednako opustjela kao i šibenski otoci. Pauk je kazao kako će snažno lobirati za tu ideju u resornom ministarstvu, jer je to jedna od djelotvornijih mjera za osiguranje održivog razvoja na otocima i u Dalmatinskoj zagori, područjima koja su najozbiljnije pogođena depopulacijom.
Odlučuje Ministarstvo
Pokušali smo saznati što o inicijativi kažu prijevoznici. U "Jadroliniji", od Marije Zaputović, glasnogovornice najvećeg domaćeg obalnog linijskog prijevoznika, doznajemo da nije na njima da o tome odlučuju nego na regulatoru - Agenciji za obalni linijski prijevoz.
- Država kroz Agenciju definira pravila igre i cijene u brodskom obalnom prijevozu, a mi prijedlog trebamo dobiti od njih kao regulatora. Kao što smo, recimo, sada imali vikendom sniženu cijenu prijevoza, i to traje do 18. ožujka, tako je i s odobravanjem povlaštenih cijena, odnosno besplatnog prijevoza, ljubazno će glasnogovornica Zaputović, upućujući nas na ravnateljicu Agencije Paulu Vidović.
Ravnateljica Vidović, pak, na naš upit o mogućem besplatnom prijevozu za udaljene otoke, Žirje i Kaprije u ovom slučaju, također će nas uputiti na drugu adresu.
- Za to nismo nadležni mi, nego Ministarstvo. Ono predlaže zakon o obalnom linijskom prometu Saboru i tim zakonom propisuje hoće li prijevoz biti i za koga besplatan, odnosno povlašten, a mi postupamo prema zakonu. I sada imamo besplatan prijevoz za umirovljenike, za starije od 65 godina, učenike i studente te javne intervencijske službe, kao što je Hitna itd. Ako zakon kaže da prijevoz za najudaljenije otoke treba biti besplatan, naše je da to provodimo i to je sve - kaže ravnateljica Agencije.
Dakle, Ministarstvo je na potezu i ako je državi stalo do održivog razvoja otoka i zaustavljanja njihove depopulacije, očekivati je da će župan Goran Pauk lako osigurati podršku inicijativi svoga vijećnika. Bar što se otoka Žirja i Kaprija tiče. Ali besplatan prijevoz za sela u Zagori, e to je pitanje za sebe...
Za Zagoru ionako nerentabilno
Direktor šibenskog "Autotransporta" Branimir Knez na sam spomen ideje da se za sela u Zagori uvede besplatan linijski, autobusni prijevoz, odmah na prvu kaže:
- Dapače, to bi bilo i u interesu ATP-a i stanovnika toga područja. Ako župan daje podršku inicijativi, pretpostavljam da očekuje da će za nju dobiti suglasnost Ministarstva regionalnog razvoja koje bi bilo spremno iznaći novac kojim bi subvencioniralo te linije. U Zadarskoj županiji sličnu inicijativu je pokrenula udruga "Bukovica". I za otoke je Ministarstvo odobrilo besplatan autobusni prijevoz umirovljenicima, studentima i učenicima, a za ostale otočane uvelo 50 posto nižu cijenu karte za autobus, gdje takav promet postoji. Na manjim otocima ga nema. Dakle, ATP pozdravlja inicijativu, ali, naravno, netko ATP-u kao prijevozniku mora nadoknaditi cijenu te putne karte, a nama je svejedno hoće li to biti ministarstvo, županija ili grad - sasvim racionalno će Knez. Usput će dodati kako bi u "Autotransportu" voljeli kada bi bilo više stanovnika u Zagori i da su linije pune.
- S našeg aspekta promet za Zagoru je i sada prečest, jer je neisplativ zbog jako malo putnika. A za putnike na tim relacijama je prerijedak jer imaju potrebe i za liječnikom i za uslugama javnih službi u gradu itd. Naš je cilj da svima osiguramo što kvalitetniju uslugu i da građanima budemo na raspolaganju, ali troškovi u autobusnom prijevozu su ogromni. Mi i inače pokušavamo dobiti pomoć resornog ministarstva za linijski prijevoz u brdsko-planinskim područjima koja su naprosto ispražnjena, a ipak ni te ljude ne možete ostaviti odsječene od svijeta, zaključuje direktor ATP-a.