Šibenska Poduzetnička zona Podi, koja je u funkciji od 2007.godine, ogledni je primjer nove zone koju je trebalo razvijati i komercijalizirati. U proteklih 12 godina u zonu su uloženi milijuni i milijuni kuna u infrastrukturno uređenje, a svake je godine „nicalo“ nekoliko novih proizvodnih hala. Na kraju 2019. godine na Podima je četrdesetak pogona u kojima je trenutno zaposleno oko 1400 radnika.
Devedeset posto djelatnosti u zoni su proizvodna i servisna, a najviše je zastupljena strojna obrada metala, plastike i aluminija. Zona je potpuno infrastrukturno uređena, relativno je blizu autoceste, luke i grada, a među prvim je zonama u Hrvatskoj koje su spojene na sustav odvodnje. Prema najavama i očekivanjima vlasnika zone, Grada Šibenika, zona bi u bliskoj budućnosti trebala biti spojena i na plinsku mrežu čija je izgradnja na širem šibenskom području u tijeku.
Nadalje, od izuzetne važnosti za daljnji razvoj zone je direktan spoj na autocestu i to pitanje Grad rješava u suradnji s Hrvatskim autocestama. Nužnost je to jer postojeće prometnice što povezuju zonu, koja u Prostornom planu Grada Šibenika obuhvaća površinu oko 5,5 milijuna kvadrata a u vlasništvu Grada je oko 2,2 milijuna kvadrata, prolaze kroz naseljena mjesta. Put koji kamioni i šleperi moraju prijeći da bi došli do Poda, i s istočne i zapadne strane, dug je oko 13 kilometara. Stručnjaci koji su radili elaborat smatraju kako je najefikasnije za razvoj zone sagraditi poseban čvor na autocesti, oko 900 metara od ulaza u gospodarsku zonu, koji će se zvati Šibenik - Podi.
Spoj na autocestu
Prema najavama iz Hrvatskih autocesta, u taj projekt se već ozbiljno krenulo i radi se potrebna dokumentacija. Procjena vrijednosti izgradnje prema idejnom rješenju je oko 50 milijuna kuna, početak izgradnje planira se u drugoj polovici 2020., a dovršetak u 2022. godini.
Direktor Poduzetničke zone Podi, Jakov Terzanović, ističe da direktan spoj Poda na autocestu definitivno može doprinijeti dolasku novih investitora u Šibenik. A interesa, novih upita i pisma namjere ima.
- Do danas je zauzeto oko 1,2 milijuna kvadrata zone, a uz glavnu prometnicu u zoni dužine oko 1,1 kilometar, još je oko 300.000 četvornih metara u potpunosti infrastrukturno opremljenog terena koji čeka nove ulagače. To znači da u svakom trenutku možemo zadovoljiti potrebe potencijalnih investitora, te im prodati, ako trebaju, i stotine tisuća kvadrata, a po potrebi i manje. Inače, najmanja površina terena koju prodajemo je 2500 kvadrata. Važno je naglasiti da uvjete ulaska u zonu od njezina osnivanja do danas nismo mijenjali, a to je u poslovnom svijetu jako bitno. Cijena četvornog metra zemljišta iznosi pet eura, apsolutno preferiramo proizvodnu djelatnost, koja je maksimalno oslobođena komunalnih davanja, što ne znači da na zonu ne mogu doći i neproizvodne djelatnosti, kaže Terzanović.
Dodaje da se natječaji za prodaju terena na Podima raspisuju po iskazanom interesu, nakon što poduzetnik posjeti zonu, upozna se sa svim uvjetima i u konačnici izrazi želju da svoj proizvodni objekt gradi baš na Podima
- Posebno nas raduje što imamo poduzetnike koji već rade u zoni i žele se širiti, kao što je to bio slučaj sa Skelin Montom, koji je kupio još jednu parcelu i sagradio još jedan pogon te zaposlio nove ljude. Inače, kroz 2019.-tu godinu na Pode je došlo nekoliko novih tvrtki koje grade svoje proizvodne objekte, poput Media Linka, Kamenog zida i Stolarije Rudi, a dvije su tvrtke kupile hale od poduzetnika koji su ih već imali na Podima. Također, 50.000 kvadrata kupila je i tvrtka IDS (INDUSTRIESERVICE) koja već ima svoj pogon na Podima i želi se širiti. Imali smo i natječaj za tvrtku koja je izrazila želju za gradnjom distributivnog centra, a u tijeku je natječaj za prodaju nešto više od 4000 kvadrata zemljišta.Tijekom 2020. godine oni bi trebali početi s građevinskim radovima na objektima, a siguran sam da će biti i novih natječaja, kaže Terzanović dodavši da se u prosjeku godišnje raspiše njih četiri do pet.
Što se tiče daljnjih ulaganja u infrastrukturu u zoni, Terzanović vjeruje da će u prvoj polovici slijedeće godine Grad Šibrenik, kao nositelj investicije, raspisati natječaj za izvođača radova na daljnjem infrastrukturnom, ali i hortikulturnom uređenju zone.
Riječ je o projektu pod nazivom “Izgradnja infrastrukture u poduzetničkoj zoni Podi“ koji je vrijedan 10,1 milijuna kuna, a Grad je za njega na natječaju dobio 7,6 milijun kuna bespovratnih sredstva iz Europskog fonda za regionalni razvoj, što je 75 posto vrijednosti investicije. Ostatak srestava izdvojit će se iz gradskog proračuna.
- Osim što će se graditi nešto više od 600 metara prometnice širine sedam metara s elektro i komunikacijskom infrastrukturom, javnom rasvjetom, vodoopskrbom i odvodnjom što će aktivirati novih 230.000 kvadrata zone i omogućiti otvaranje novih tvrtki, uredit će se i oko 40.000 kvadrata zelenih površina. Na njima će se saditi autohtono mediteransko bilje i mislim da će to biti zahtjevan i velik posao, jer buduće zelene površine u zoni višestruko nadmašuju ukupne gradske zelene površine.
Nadalje, u svrhu poboljšanja vidljivosti zone, osobito s autoceste A1, projektom je obuhvaćena i izgradnja trostranog reklamnog panoa mega-dimenzija 12x5 metara, na kojem će stajati natpis „Industrijska zona Podi“. Smatram da je to jako dobro s obzirom na to koliki broj vozila prolazi autocestom i taj mega pano će sigurno „upasti u oko“ vozačima, a to je izvrsna reklama, na kraju će Terzanović dodavši da se među vozačima koji će reklamu vidjeti može nalaziti i neki budući investitor na Podima.