StoryEditorOCM
Šibenikđir mandalinom

Procvat ‘ni sela, ni grada‘: nekoć vojna baza postala je jedna od najpoželjnijih šibenskih četvrti

Piše Toni Veljača
1. veljače 2024. - 21:09

Nekoć baza, vojna utvrda u kojoj su se izmjenjivale vojske nekoliko propalih država, a danas sve poželjnija četvrt na istočnom predjelu grada. Mandalina, kako su joj nekad tepali: „ni selo ni grad” u posljednjih desetak godina doživjela je potpunu preobrazbu.

S jedne strane okružena je obnovljenom lukom Vrnaža, na čiji se spomen Šibenčani više ne moraju crvenjeti - baš naprotiv, a s druge, suvremenom marinom – privremenim boravištem brojnih luksuznih plovila i megajahti.

Sliku mandalinskog poluotoka, „šibenskog Manhattana”, kako ga je u šali opisao jedan poznanik, upotpunjuje hotel D-Resort. Moderno zdanje izgrađeno je 2015. godine, i to u krugu bivšeg vojnog kompleksa Kuline. Hotel, koji izgleda kao brod pod udarom valova promijenio je cijelu vizuru tog dijela Grada te djelomično utjecao na to da veliki broj Mandalinjana odbaci ribarske mreže i okrene se turizmu.

- Hotel je sve promijenio. Sjećam se da su tu godinama bile ruševine, a na mjestu današnje rampe bila je stražarska kućica pored koje su mogla proći samo vojna lica. Mandalina je tada imala nogometno igralište kao nitko u Šibeniku. Smješteno u gustoj borovoj šumi: po najvećem zvizdanu tu bi bio hlad, a pošto je bilo na maloj uzvisini uvijek bi i puhalo. Nogomet bi tu igrali po cijele dane – prisjeća se Vinko Jurković, predsjednik Gradske četvrti „Mandalina”.

Nogometnog igrališta pod gustom borovom šumom više nema, ali zato ima djece. Iako u Mandalini prevladava stanovništvo starije životne dobi, tradicija da se u Mandalinu ide „bacit” na male branke je – ostala.

- Da je danas vikend bilo bi ih 30 na igralištu. Neka, lijepo je vidjeti toliki broj djece – kazuje nam Vinko kojem je ovo prvi mandat na čelu Gradske četvrti za koju Grad ima ozbiljne planove. Posljednji projekt najavljen iz Gradske uprave trebao bi riješiti problem prometnog čepa koji se stvori posebice u ljetnim mjesecima. S obzirom na to da Mandalina ima samo jedan ulaz, odnosno izlaz, Grad planira izgradnju prometnice koja bi povezala

Obalu Jerka Šižgorića s Ulicom Milice i Turka. Novom prometnicom sve ulice u centru postale bi jednosmjerne. Postojeći ulaz postao bi samo - ulaz, dok bi se izlaz napravio na stražnjem kraju naseljenog dijela. Nova prometnica bi imala i kružni tok te autobusno ugibalište tako da autobusi javnog gradskog prijevoza mogu prometovati duž cijelog poluotoka.

- To će nas spasiti. Kako se sve okrenulo turizmu, sve je i veća gužva u ljetnim mjesecima. Postojeća cesta je dobra, ali samo do bedema. Nastanu tu gužve da bude nepodnošljivo. Prema zadnjoj informaciji koju imam, čekaju se određene dozvole i vjerujem da će se za nešto više od godinu dana početi s radovima – ističe Jurković.

Kompletnom obnovom javnog gradskog prijevoza Mandalina se još više približila Gradu. Problem koji je godinama izluđivao Mandalinjane, danas je stvar prošlosti.

- Autobusna linija je odlična i nemamo apsolutno nikakvih problema što se toga tiče. Prije je bila katastrofa, imali smo liniju koja je bila neredovita – stanovnici bi se oslanjali na taj autobus, a on u konačnici često ne bi ni došao. Sada je to druga priča. Međutim, problem parkirnih mjesta i dalje je prisutan – kazuje Jurković.

Svaki kvart u Šibeniku muku muči s parkiralištima. Nije ni u Mandalini ništa drugačije. Ipak, do nekakvog pomaka će uskoro doći. Naime, Gradski parking bi trebao uzeti u zakup parking uz Vrnažu. Dogovor je da se stanovnicima omogući kupnja sezonske karte, dok bi ostali građani plaćati dnevnu kartu.

- Riječ je o 40 do 50 parkirnih mjesta koja su u sezoni uvijek zauzeta. Ljudi koji bi dolazili u marinu tu bi redovito parkirali a mi, stanovnici, nismo imali gdje s automobilima. Parking nam je jedan od većih problema, ali vjerujem da ćemo uspjeti postići dogovor - kazuje nam Jurković.

U Mandalini trenutno živi nešto manje od 500 ljudi, što ju, barem prema broju stanovnika, čini jednom od najmanjih gradskih četvrti. Kvaliteta života je dobra, a svi važniji sadržaji su nadohvat ruke, od trgovina, ljekarni, dječjeg vrtića – a i centar grada je udaljen pet minuta vožnje. Nemojmo u ovoj priči zanemariti ni pogled: Kanal sv. Ante, stari dio Grada, Šibenski most, tvrđave – Mandalinjanima je sve kao na dlanu.

- Nakon što se realiziraju ovi veći projekti, preostaju nam tek neki kozmetički zahvati. Moram stvarno istaknuti da imamo dobru suradnju s Gradom: svim gorućim problemima ozbiljno se pristupilo. S te strane moramo biti zadovoljni – zaključuje Jurković.

Tri kratke

Bedem

Grad je najavio sanaciju srednjovjekovnog zida koji potječe iz 15. stoljeća kojeg su Mandalinjani koristili za gradnju kuća.

Kolektor

U Mandalini se nalazi precrpna stanica za prikupljanje otpadnih voda za koju se nadam da će je uskoro pomaknuti s trenutne lokacije. Tome stvarno nije mjesto uz glavnu prometnicu – kazuje Jurković.

Plaža

- Nemamo je. Šteta. Da je barem jedna mala, tek toliko da možemo reći da je imamo – ističe Jurković.

Tri plusa

- Kvart je uvijek pun djece, posebice ljeti

- Mirno je, bez velikog prometa i buke

- Sigurnost

Tri minusa

- Glavna prometnica

- Parking

- Neugodan miris zbog kolektora

 

 

12. studeni 2024 19:29